2013-01-23, 23:44
Medlem
Jonas182s avatar
Jag läste nyss att man kan lagra bilder musik o filmer i en DNA-spiral..
Hur troligt låter det??

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/datorns-harddisk-kan-bli-ett-minne-blott
Citera
2013-01-23, 23:52
Medlem
-ELF-s avatar
Kommer inte ihåg hur det låg till riktigt. Men har för mig att det just nu bara är på det teoretiska stadiet. De är säkra på att det går men de vet inte hur de ska lagra eller läsa datan.

Det var i alla fall något program med Michio Kalu som jag tittade på, så du kanske kan lyckas hitta det.
Citera
2013-01-24, 01:26
Medlem
Ruggigt häftigt.

Jag är helt säker på att vi bara skrapat på ytan inom teknologin. Det vi gör med datorer idag kan nog jämföras med de allra första bio-föreställningarna för flera hundra år sedan mot hur vi konsumerar film och underhållning idag.

Hörde någon it-siare spåna om framtiden och att vi helt kommer sakna datorer som vi känner dem idag. De kommer finnas överallt men vi kommer inte se dem. Tänk google glass x1000.

Små datorer som åker runt i blodomloppet och dödar baciller är bara ett exempel jag tror kommer finnas i framtiden. Detta är ett litet steg på vägen dit.
Citera
2013-01-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Kommer inte ihåg hur det låg till riktigt. Men har för mig att det just nu bara är på det teoretiska stadiet. De är säkra på att det går men de vet inte hur de ska lagra eller läsa datan.

Det var i alla fall något program med Michio Kalu som jag tittade på, så du kanske kan lyckas hitta det.

Stämmer inte att det bara är teori, de skrev mycket stora mängder information till DNA och läste den igen. Läs artikeln.
Citera
2013-01-24, 18:15
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-

Hur kan du kommentera ett inlägg med en länk utan att läsa länken?

Dom har precis lyckats att läsa informationen utan några förluster.

Är det sånna som dig som säger att det är bra och höja skatten för då ökar all skatt som staten får in?
Citera
2013-01-24, 19:21
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 770310
Stämmer inte att det bara är teori, de skrev mycket stora mängder information till DNA och läste den igen. Läs artikeln.
Hehe, orkade inte läsa artikeln då det troligtvis bara var teorier det skrevs om. Lät nämligen så på TS inlägg
Citat:
Jag läste nyss att man kan lagra bilder musik o filmer i en DNA-spiral..
Hur troligt låter det??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in