Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
TjurFitta så mycket bättre blir det kanske inte med Telia.
Fiber är bättre rent tekniskt jämfört med kabel-TV, stabilare, högre hastigheter osv. Men i ditt fall är ju Tele2 billigare. Det skiljer ju ca 150kr/mån om du kör med Telias 100/100 och det blir ju en del pengar på ett år.
Om ditt nuvarande Tele2 via TV-uttaget är stabilt, funkar bra osv, då behöver du inte byta. Sedan är det ju inte negativt att det dessutom är billigare än Telias anslutning. Kan du få Tele2s 250-150Mbit tjänst för 399kr så är det bättre. Speciellt om du just prioriterar möjligheten att ladda ner snabbt från nätet. Sedan är det ju en fördel att du får 50-30Mbit att skicka ut data på nätet.
Men rent prismässigt skulle jag välja:
Bredband 100 (50-100/8-10 Mbit/s) från Tele2 via TV-uttaget, 3mån bindningstid och om du inte ska pysslar mycket med fildelning och annat så är det mer prisvärt för 299kr. Du kommer kunna dra mer nytta av den ökade kapaciteten i relation till priset jämfört med 250Mbit tjänsten.
Enda fördelen med 250Mbit tjänsten är ökat upload, men det hjälper endast om du ska skicka filer till folk, fildelning osv. De flesta märket inget av detta när man spelar spel på nätet osv, det är ganska få tjänster som kan dra nytta av hastigheter ut på nätet som överstiger 10Mbit.
Tack för ett bra inlägg.
Håller med om att 50-100mbit är billigast (Då jag kommer ha tele samt tv genom tele2 också så blir det billigare för mig vad jag än väljer. Tex. 50-100 kostar mig 249kr inte 299kr, 250mbit kostar 349kr inte 399kr).
Men anledningen till att jag tänker på 250mbit är för att jag vill uploada lite på waffles samt dessutom ev. börja streama lite mer seriöst. (Har försökt nu, men med bara 1 mbit upload blir det inte så bra bild, hade ju börjat mer och mer ifall jag hade internet till det).
Dessa är de aktuella kostnaderna jag fått fram;
Tele2:
50-100/8-10 + tele + tv = 377kr månaden
150-250/30-50 + tele + tv = 477kr månaden
Telia
100/10 + tv = 517kr månaden.
Hur jag än väljer blir Tele2 mycket billigare.
Men aja, uppskattar verkligen hjälpen jag fått här. Men det kommer nog bli 250mbit. (Om nu Tele2 kan ge mig det, varit enormt med strul varje gång jag ringt till dem. Min adress har inte samma postnummer som de vill att den ska vara.
Svenssongatan 21, 12345 = min adress
Svenssongatan 21, 12343 = adressen de har i deras system.)
Men nu kommer ännu en fråga;
Vilken router bör jag ha för att kunna utnyttja 150-250mbit helt? + Wifi på det