2013-01-23, 20:57
Medlem
Hejsan!

Jag skall ta och flytta till en ny lägenhet. Det är Telia samt Tele2 lägenheter.

Lutar sig emot att jag kommer välja Tele2 fiber. Mest för att jag är nöjd just nu med mitt internet genom dem.

Men kan inte bestämma mig för vilken hastighet jag ska satsa på.

Bredband 100
(Ner: 50-100/Upp: 8-10 Mbit/s)

Bredband 250
(Ner: 150-250/Upp: 8-10 Mbit/s)
Det är 100kr skillnad.

Eller så kör jag på 50-100 ner och lägger till 100kr och får 50-100 upp också.

Dessa valen har jag just nu.

Vad använder jag internet till?
1. Laddar ner, ganska mycket. Laddar dock inte upp så otroligt mycket. (Kommer nog ändra sig då jag börjar bli ganska aktiv info waffles).
2. Spelar en del online spel.
3. Flickvännen lirar The Sims och installerar om allt ganska ofta.

Så vilken hastighet tycker ni jag ska välja? Hur stor skillnad är det egentligen? Har försökt söka lite men hittar icke så mycket.

Jag förstår såklart att mer hastighet betyder bättre.. men det jag försöker söka råd om är om det verkligen är värt de extra pengarna. Blir ändå en del när åren går.
Senast redigerad av TjurFitta 2013-01-23 kl. 20:59.
Citera
2013-01-23, 21:07
Medlem
Kikus avatar
Det här tycker jag är mycket intressant.

Hur mycket bandbred brukar du använda? Hur mycket bandbred tar egentligen att ladda ner? Brukade på den tiden jag ladda ner mycket filmer och spel, bara komma upp i någo(n) Mbits.
Jag själv kör med 10Mbits fiber (gick inte välja lägre), jag strömmar 3 HD kanaler 24/7.
Spelar/surfar utan problem. Dock laddar jag inte ner något speciellt.

Min slutsats är att jag klarar mig mer än bra med mina 10Mbit fiber.

Så jag skulle välja Bredband 100
Citera
2013-01-23, 21:08
Medlem
Personlig erfarenhet av tele2 är att dom är judar... efterfakturerar kunder, skulle aldrig välja sådana idioter om jag fick möjligheten att välja något annat.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/928795-tele2-har-glomt-ta-betalt/
Citera
2013-01-23, 21:45
Medlem
DennisOlofs avatar
TjurFitta du kommer inte tjäna på 150-250Mbit ner, inte värt pengarna. Då är det bättre med 100-50Mbit ut på nätet, istället för 10-8Mbit eftersom du ska köra mer fildelning. Visst kan man få ner filer snabbare med högre hastighet.

Men man tjänar mycket mer på att seeda många saker länge, därav bättre med högre hastighet ut på nätet. Detta under förutsättning att det inte kostar för mycket eftersom 100/10 är mer eller mindre standard och ofta prisvärt.

100/100 brukar vara betydligt dyrare. Men så länge det extra priset är 100kr eller längre då kan man köra på 100/100 (det är iofs "upp till" men du förstår vad jag menar).

Vill man ha högre hastigheter, då är det bättre skaffa seedbox 1Gbit/s eller 10Gbit/s med snabb SSD. Kostar lite men betydligt mer effektivt och värt pengarna jämfört med betala överpriset för en hemmalina som ger dig lite mer fart på nerladdningen. Plus en seedbox har oftast mycket fetare backbone och annat än vad en hemmalina kan ge.
Citera
2013-01-24, 19:20
Medlem
Okej! Tack så mycket för informationen.

Hur som helst så ringde jag både Telia samt Tele2 nu. Eftersom att båda tydligen är i lägenheten.

Telia kunde erbjuda mig 100/10 (339kr månaden) - 100/100 fiber (399kr månaden).

Tele2 kunde erbjuda mig 50-100/8-10 (249kr månaden) och KANSKE 150-250/30-50 Mbit/s (Han visste inte säkert innan han ringde någon annan del av Tele2 som var stängd på kvällen, skulle dock kosta 349kr månaden).

Skillnaden är att Telia har fiber och Tele2 har genom tv jacket.

Är det skillnad på fiber och tv jacket? Annars känns det som att jag kör på Tele2 250mbit ifall jag kan få det.
Citera
2013-01-24, 19:38
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Okej! Tack så mycket för informationen.

Hur som helst så ringde jag både Telia samt Tele2 nu. Eftersom att båda tydligen är i lägenheten.

Telia kunde erbjuda mig 100/10 (339kr månaden) - 100/100 fiber (399kr månaden).

Tele2 kunde erbjuda mig 50-100/8-10 (249kr månaden) och KANSKE 150-250/30-50 Mbit/s (Han visste inte säkert innan han ringde någon annan del av Tele2 som var stängd på kvällen, skulle dock kosta 349kr månaden).

Skillnaden är att Telia har fiber och Tele2 har genom tv jacket.

Är det skillnad på fiber och tv jacket? Annars känns det som att jag kör på Tele2 250mbit ifall jag kan få det.

Tele 2 har ju inga tv-uttag?
Citera
2013-01-24, 19:51
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Tele 2 har ju inga tv-uttag?

Inte säker på vad du menar, men man kan få kabeltv-internet med tele2. Dock måste huset vara anslutet till deras nät. Mig veterligen har comhem större del av den marknaden så det är väl inte så vanligt att man kan få tele2.

TjurFitta: Internet via kabeltv-nätet är generellt sett mindre pålitligt än via fiber. Risken att nätet är överbelastat är helt enkelt större, samt att du med mycket stor sannolikhet får högre ping. Vidare så är Telia kända för att ha låg ping vilket kommer gynna dig som spelar online.

Skulle inte tvekat det minsta att välja fiber. Vad gäller hög upload så är det ganska svårt seeda på waffles vilket gör att du inte kommer ha jätte stor nytta av den.
Citera
2013-01-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrettySneaky
Inte säker på vad du menar, men man kan få kabeltv-internet med tele2. Dock måste huset vara anslutet till deras nät. Mig veterligen har comhem större del av den marknaden så det är väl inte så vanligt att man kan få tele2.

TjurFitta: Internet via kabeltv-nätet är generellt sett mindre pålitligt än via fiber. Risken att nätet är överbelastat är helt enkelt större, samt att du med mycket stor sannolikhet får högre ping. Vidare så är Telia kända för att ha låg ping vilket kommer gynna dig som spelar online.

Skulle inte tvekat det minsta att välja fiber. Vad gäller hög upload så är det ganska svårt seeda på waffles vilket gör att du inte kommer ha jätte stor nytta av den.

http://www.tele2.se/bredband/via-tv-uttaget.html

Har just nu Tele2 24mbit genom tv uttaget och ligger på snitt 20ms när jag lirar online. Bör jag inte ha mindre om jag kör med 250mbit då dvs?

Men kanske hamnar ännu lägre med fiber?
Fan svårt val detta asså.
Citera
2013-01-24, 22:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
http://www.tele2.se/bredband/via-tv-uttaget.html

Har just nu Tele2 24mbit genom tv uttaget och ligger på snitt 20ms när jag lirar online. Bör jag inte ha mindre om jag kör med 250mbit då dvs?

Men kanske hamnar ännu lägre med fiber?
Fan svårt val detta asså.

Kör en test med pingplotter så ser du var i nätet fördröjningen finns. Är den på en server ute i världen kan du inte göra något. Hastigheten har inget med ping att göra. Datat går ju samma väg som med den lägre hastigheten.
Citera
2013-01-25, 14:53
Medlem
DennisOlofs avatar
TjurFitta så mycket bättre blir det kanske inte med Telia.

Fiber är bättre rent tekniskt jämfört med kabel-TV, stabilare, högre hastigheter osv. Men i ditt fall är ju Tele2 billigare. Det skiljer ju ca 150kr/mån om du kör med Telias 100/100 och det blir ju en del pengar på ett år.

Om ditt nuvarande Tele2 via TV-uttaget är stabilt, funkar bra osv, då behöver du inte byta. Sedan är det ju inte negativt att det dessutom är billigare än Telias anslutning. Kan du få Tele2s 250-150Mbit tjänst för 399kr så är det bättre. Speciellt om du just prioriterar möjligheten att ladda ner snabbt från nätet. Sedan är det ju en fördel att du får 50-30Mbit att skicka ut data på nätet.

Men rent prismässigt skulle jag välja:

Bredband 100 (50-100/8-10 Mbit/s) från Tele2 via TV-uttaget, 3mån bindningstid och om du inte ska pysslar mycket med fildelning och annat så är det mer prisvärt för 299kr. Du kommer kunna dra mer nytta av den ökade kapaciteten i relation till priset jämfört med 250Mbit tjänsten.

Enda fördelen med 250Mbit tjänsten är ökat upload, men det hjälper endast om du ska skicka filer till folk, fildelning osv. De flesta märket inget av detta när man spelar spel på nätet osv, det är ganska få tjänster som kan dra nytta av hastigheter ut på nätet som överstiger 10Mbit.
Citera
2013-01-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
TjurFitta så mycket bättre blir det kanske inte med Telia.

Fiber är bättre rent tekniskt jämfört med kabel-TV, stabilare, högre hastigheter osv. Men i ditt fall är ju Tele2 billigare. Det skiljer ju ca 150kr/mån om du kör med Telias 100/100 och det blir ju en del pengar på ett år.

Om ditt nuvarande Tele2 via TV-uttaget är stabilt, funkar bra osv, då behöver du inte byta. Sedan är det ju inte negativt att det dessutom är billigare än Telias anslutning. Kan du få Tele2s 250-150Mbit tjänst för 399kr så är det bättre. Speciellt om du just prioriterar möjligheten att ladda ner snabbt från nätet. Sedan är det ju en fördel att du får 50-30Mbit att skicka ut data på nätet.

Men rent prismässigt skulle jag välja:

Bredband 100 (50-100/8-10 Mbit/s) från Tele2 via TV-uttaget, 3mån bindningstid och om du inte ska pysslar mycket med fildelning och annat så är det mer prisvärt för 299kr. Du kommer kunna dra mer nytta av den ökade kapaciteten i relation till priset jämfört med 250Mbit tjänsten.

Enda fördelen med 250Mbit tjänsten är ökat upload, men det hjälper endast om du ska skicka filer till folk, fildelning osv. De flesta märket inget av detta när man spelar spel på nätet osv, det är ganska få tjänster som kan dra nytta av hastigheter ut på nätet som överstiger 10Mbit.

Tack för ett bra inlägg.

Håller med om att 50-100mbit är billigast (Då jag kommer ha tele samt tv genom tele2 också så blir det billigare för mig vad jag än väljer. Tex. 50-100 kostar mig 249kr inte 299kr, 250mbit kostar 349kr inte 399kr).

Men anledningen till att jag tänker på 250mbit är för att jag vill uploada lite på waffles samt dessutom ev. börja streama lite mer seriöst. (Har försökt nu, men med bara 1 mbit upload blir det inte så bra bild, hade ju börjat mer och mer ifall jag hade internet till det).

Dessa är de aktuella kostnaderna jag fått fram;
Tele2:
50-100/8-10 + tele + tv = 377kr månaden
150-250/30-50 + tele + tv = 477kr månaden

Telia
100/10 + tv = 517kr månaden.

Hur jag än väljer blir Tele2 mycket billigare.

Men aja, uppskattar verkligen hjälpen jag fått här. Men det kommer nog bli 250mbit. (Om nu Tele2 kan ge mig det, varit enormt med strul varje gång jag ringt till dem. Min adress har inte samma postnummer som de vill att den ska vara.

Svenssongatan 21, 12345 = min adress
Svenssongatan 21, 12343 = adressen de har i deras system.)

Men nu kommer ännu en fråga;
Vilken router bör jag ha för att kunna utnyttja 150-250mbit helt? + Wifi på det
Citera
2013-01-25, 20:35
Medlem
DennisOlofs avatar
Ok, ska du skicka data, då är det 100/100 som gäller, eller Tele2s 250 tjänst. Och eftersom du kör TV den vägen och kanske telefoni, kan det vara fördelaktigt pga paketerbjudanden osv. Men du måste få besked från Tele2 att du kan skaffa den tjänsten.

Mest fördel är det att köra kabel om du ska skyffla mycket data via t.ex. fildelning osv, jämfört med trådlöst. De flesta prylar idag klarar nog 100/100 utan problem. Trådlöst är en annan historia, men där är det oftast sämre, mest pga billigare utrustning inte orkar med alla gånger. Men här finns det nog andra som kan mer än jag, vilka produkter som är bra.

Annars kan du alltid välja någon premium model, från D-link eller så. 700-1400kr eller vad dessa kostar jämfört med super budget. Kolla lite på kjell och andra ställen som säljer, så kan du se pris intervall osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in