2013-01-23, 20:44
Medlem
Hej!

Min mor beställde i början av december en laptop från HP. Denna dator var utrustad med windows 7.
När jag öppnade datorn på julafton upptäckte jag att tangentbordet var felmonterat och skickade därför tillbaka den. Efter lite strul med posten fick de datorn och ringde mor för att säga att de inte kunde skicka en ny, eftersom modellen var slut. De erbjöd sig att skicka en annan, bättre, modell för samma pris. Mor var noga med att säga att jag absolut inte ville ha Windows 8, och säljaren i telefonen sa att det skulle ordnas.

Nu när jag fått datorn, är det med Windows 8. Jag tänkte att jag ger det en chans, men nu efter ett par timmar har jag bestämt mig att Windows 8 inte är något för mig.

Till frågan.. Borde jag (kan jag?) kräva att de skickar Windows 7 till mig? Är det möjligt att häva köpet trots att jag startat och använd datorn?

Tack på förhand!

Datorn i fråga: http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=C1W23EA&opt=UUW&sel=PCNB
Citera
2013-01-23, 21:01
Bannlyst
Du kan väl annars tanka hem windows 7 själv?
Citera
2013-01-23, 21:02
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Häva köpet kan vara svårt, du har ju öppnat och använt datorn.

På HP's sida står bl.a.
Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har på sätt som lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till HP lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, det vill säga oanvänd och ej förstörd eller skadad.

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Common.aspx?p=information&tab=4
Citera
2013-01-23, 21:19
Medlem
kan ju bli svårt att häva köpet men om företaget du handlat hos gillar sina kunder borde du åtmisntåne kunna få en win 7 licens så du kan installera det lagligt och gratis. Dom har ju ändå lovat win 7.

Mitt förslag är att ringa och be om windows 7.
Citera
2013-01-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockexxxz
kan ju bli svårt att häva köpet men om företaget du handlat hos gillar sina kunder borde du åtmisntåne kunna få en win 7 licens så du kan installera det lagligt och gratis. Dom har ju ändå lovat win 7.

Mitt förslag är att ringa och be om windows 7.

Man kan ju tycka det. Nu är det ju till om hos HP själv jag köpt datorn.. Ska ringa och skälla lite på dem!

Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Du kan väl annars tanka hem windows 7 själv?

Är långt ifrån tekniskt begåvad.. Tyvärr!
Citera
2013-01-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Häva köpet kan vara svårt, du har ju öppnat och använt datorn.

På HP's sida står bl.a.
Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal
Konsument har på sätt som lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att till HP lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av denna. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, det vill säga oanvänd och ej förstörd eller skadad.

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Common.aspx?p=information&tab=4

Då är ju det rätt kört.. Ska man kontakta ARN då kanske? Med tanke på att de lovade mig Windows 7..
Citera
2013-01-23, 22:07
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inoez
Då är ju det rätt kört.. Ska man kontakta ARN då kanske? Med tanke på att de lovade mig Windows 7..

Det är inte helt säkert att modellen har stöd (drivrutiner) för Windows 7.
Men kontakta säljaren igen och hör om det går att lösa. Ni har trots öppnat kartongen trots att det med all sannolikhet står på utsidan att det är Windows 8. Har inte sett underhållningsmodellerna från HP.
Citera
2013-01-23, 22:16
Medlem
Nu har det inget med ångerrätt att göra, utan om en regelrätt reklamation.

Kontakta säljaren och påtala felet.
Citera
2013-01-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det är inte helt säkert att modellen har stöd (drivrutiner) för Windows 7.
Men kontakta säljaren igen och hör om det går att lösa. Ni har trots öppnat kartongen trots att det med all sannolikhet står på utsidan att det är Windows 8. Har inte sett underhållningsmodellerna från HP.

Ska ringa snarast!

Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nu har det inget med ångerrätt att göra, utan om en regelrätt reklamation.

Kontakta säljaren och påtala felet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in