2013-01-23, 15:28
Bannlyst
Kan inte Sverige också ha Euro Star? Så att man kan resa runt i Europa med tåg.
Det finns ju redan http://www.eurail.com

Men vad är skilnaden?
Citera
2013-01-23, 20:35
Medlem
P.Gs avatar
Det är för dyrt sett till efterfrågan.
Citera
2013-01-23, 22:27
Medlem
Moon The Loons avatar
Fan London - Paris på 2 timmar.
Nu har väl den linjen gått ett tag men snacka om att flyget fått sig en rejäl konkurrent. Tåget måste spöa flyget rätt rejält tidsmässigt när det kommer till att ta sig från innerstad till innerstad.
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-01-23 kl. 22:30.
Citera
2013-01-24, 01:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajenVsArsenal
Kan inte Sverige också ha Euro Star? Så att man kan resa runt i Europa med tåg.
Det finns ju redan http://www.eurail.com

Men vad är skilnaden?
Det ena är väl ett tågsystem för snabbtåg och det andra är väl ett tågluffarkort?
Det finns väl inget som hindrar att någon kör snabbtåg här, det handlar väl bara om att ansöka om plats på rälsen och att ragga kunder. Jag har för mig att Öresundsbrotunneln är ganska fulltecknad, så det kan vara svårt att få över tågen till Danmark under vettiga tider.
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Fan London - Paris på 2 timmar.
Nu har väl den linjen gått ett tag men snacka om att flyget fått sig en rejäl konkurrent. Tåget måste spöa flyget rätt rejält tidsmässigt när det kommer till att ta sig från innerstad till innerstad.
135 minuter tydligen.
Direktflyg Orly (söder om stan och mer centralt än CDG) - London City (mitt i stan ungefär) tar ca 90 minuter.
Verkar vara ganska samma restider. Beroende på var i städerna man ska så verkar tåget och flyg (CDG-LHR eller ORY-LCY) lika snabba.
Citera
2013-01-24, 12:22
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
135 minuter tydligen.
Direktflyg Orly (söder om stan och mer centralt än CDG) - London City (mitt i stan ungefär) tar ca 90 minuter.
Verkar vara ganska samma restider. Beroende på var i städerna man ska så verkar tåget och flyg (CDG-LHR eller ORY-LCY) lika snabba.

Borde vara minst en halvtimme att ta sig in till centrum från Orly. In och utcheckning borde väl också ta längre tid en att bara klampa på tåget.
Citera
2013-01-24, 16:44
Medlem
Grejen är att du kan inte bara klampa på Eurostar, då det är en resa över en schengengräns (England är inte med i Schengen) måste du gå igenom en passkontroll. Jag vet inte s'kert men jag har hört rykten om att man även vill införa flyplatsliknande säkerhetskontroller men jag vet inte om det någonsin gjordes.
Citera
2013-01-25, 10:35
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Grejen är att du kan inte bara klampa på Eurostar, då det är en resa över en schengengräns (England är inte med i Schengen) måste du gå igenom en passkontroll. Jag vet inte s'kert men jag har hört rykten om att man även vill införa flyplatsliknande säkerhetskontroller men jag vet inte om det någonsin gjordes.

Jo jag vet. Jag lämnade av en vän på Waterloo (de har tydligen ändrat nu till St Pancras) och det var långt ifrån någon flygplatsprocedur tidsmässigt. Men som du säger kan det säkert komma till att ändras.
Citera
2013-01-25, 15:17
Medlem
Sedan kan snabbtåg inte gå på vanlig räls. Kurvorna måste vinklas om så att vikten pressas mot rälsen i svängarna för att tågen ska kunna gå i hög hastighet utan att välta. Samtidigt kan ett tåg som går i normalhastighet inte heller köra i långsam hastighet på snabbrälsen utan att gravitationen hamnar fel då g-kraften behövs för att ta dom vinklade kurvorna bekvämt.
Citera
2013-01-25, 15:30
Medlem
Om man inte är affärsresenär och ska besöka HSBC i Canary Wharf är London City rätt ocentralt jämfört med Waterloo. Men Ldn City är väl också främst för affärsresenärer?

Att köra en Eurostar längre norrut än Kbh låter orimligt. Stora avstånd och litet kundunderlag. Kan däremot eventuellt tänka mig en linje Kbh - HH när Fehmarn Bält-bron är byggd. Kan väl knappast ta mer än någon timme med snabbtåg?
Citera
2013-01-25, 18:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Om man inte är affärsresenär och ska besöka HSBC i Canary Wharf är London City rätt ocentralt jämfört med Waterloo. Men Ldn City är väl också främst för affärsresenärer?

Att köra en Eurostar längre norrut än Kbh låter orimligt. Stora avstånd och litet kundunderlag. Kan däremot eventuellt tänka mig en linje Kbh - HH när Fehmarn Bält-bron är byggd. Kan väl knappast ta mer än någon timme med snabbtåg?
Kollade lite på kartan och tror jag köm fram till strax över 300 km, så ca 1,5-2 timmar med något stopp. Sedan verkar inte Eurostar köra så mycket väster om Amsterdam, så de kanske får börja med en linje till Hamburg för att ansluta till nätet.

Fast egentligen spelar det ju ingen roll vem som trafikerar en linje, det intressanta är väl tider och priser?
Snabbtåg från Sverige (Stockholm) som går längre ner i Europa än Hamburg tro jag inte på eftersom det tar för lång tid, jag skulle gissa på minst 4 timmar. Tror mer på att komplettera med nattåg med sovvagnar så man kan åka 20-22 på kvällen och vara framme 7-10 på morgonen. Då kan man träffa familjen på kvällen och anlända utvilad till en hel arbetsdag, men dagis får någon annan fixa.
Citera
2013-01-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Sedan kan snabbtåg inte gå på vanlig räls. Kurvorna måste vinklas om så att vikten pressas mot rälsen i svängarna för att tågen ska kunna gå i hög hastighet utan att välta. Samtidigt kan ett tåg som går i normalhastighet inte heller köra i långsam hastighet på snabbrälsen utan att gravitationen hamnar fel då g-kraften behövs för att ta dom vinklade kurvorna bekvämt.

Du har helt löjligt mycket fel.
"Vanliga" tåg kan gå på snabbtågsräls, som man gör exempelvis i Tyskland. Det beror förvisso på vilken rälsprofil man har men det är fullt tekniskt möjligt förutsatt att snabbtågsnätet inte är utrustat med ett eget signalsystem.
Man brukar där emot inte köra vanliga tåg på snabbtågsräls av flera anledningar, framförallt då tåg i olika hastigheter kan sänka kapaciteten rejält. Jag vet att jag ofta har åkt med ett regionaltåg som har åkt ikapp ett pendeltåg vilket gör att man blir försenad. Föreställ dig det när du har tåg med en maxhastighet mellan 100km/h (Godståg) 140-180(de flesta passagerartåg) och 300-320km/h för snabbtågen.

Sedan så brukar man då snabbtågsbanan byggs för endast persontåg ha kraftigare lutningar, vilket gör så att man inte kan köra med godståg och vissa persontåg.

Sen så finns det andra småsaker som inkluderar bland annat perronghöjd, men det är inte som har så stor inverkan.
Citera
2013-01-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kollade lite på kartan och tror jag köm fram till strax över 300 km, så ca 1,5-2 timmar med något stopp. Sedan verkar inte Eurostar köra så mycket väster om Amsterdam, så de kanske får börja med en linje till Hamburg för att ansluta till nätet.

Thalys kör mycket i Nederländera och Belgien. Bygger från samma tågmodell som TGV. Hur pass centralt är Gar du nord? Helt klart en upplevelse att åka. Även Thalys har Gar du Nord som slutstatoin för sina snabbtåg, från Nederländerna och Belgien.

Om jag kom ihåg rätt, behövde jag inte visa pass ut från England, men däremot visa pass två gånger i Frankrike. Informationstavlan på Gar du Nord är den mest underbara jag har sätt!

*Ändrade stavningen på garde nord, eller Paris Nord som den också heter*
Senast redigerad av dnulöV 2013-01-25 kl. 21:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in