2013-01-23, 10:11
Medlem
Adobes avatar
Har varit jävligt upptagen med att slava på praktikplatser och annat. Och vad jag förstått måste jag söka aktivt jobb för att få pengar, och osäker om jag kommer nu få det då jag inte direkt sökt något jobb (eller jo, ett snöskottar jobb) på cirka 2 månader nu.
Saken är att jag lämnat in CV och personligt brev för cirka 3 månader sedan på väääääldigt många ställen i min stad, samt sökt på nätet.

Just nu på praktiken då jag ändå inte har något skit att göra just nu, så tänkte jag söka lite jobb.
Gick in på platsbanken, bläddrat bland jobb i mitt län, över 20 sidor och ännu inte hittat något jobb som jag kan få.

Gått media på gymnasiet, så inte direkt något jobb jag kan få då jag måste plugga vidare, något som jag inte vet vad fan jag ska plugga vidare till.
Har heller inte körkort än.

Finns fan inga jobb häromkring, som jag verkar kunna söka. Verkar antingen behöva körkort eller flera års utbildning.

Vad fan säger folk att i dagens samhälle kan man hoppa mellan olika jobb/branscher och annat jämfört med förut? Är ju knappast så, man behöver ju utbildning i området.

Någon som vet hur det är detta med att vara aktiv sökande? Någon som fått avslag på deras aktivitetsstöd?
Iofs borde jag väl ändå få? menar jag praktiserar ju via AF ? men ändå hört min arbetsförmedlare säga att man ska ändå söka jobb då det är kravet.

Men hur kan jag söka jobb när det inte ens finns något att söka?
Inte fan kan jag söka jobb med krav på körkort fast jag inte ens har körkort, eller krav på utbildningar och annat.

Går ju fan inte ens att få ett städjobb på ISS eller liknande.
Citera
2013-01-23, 10:47
Bannlyst
Gå inte in på platsbanken, sämsta stället du kan gå in på

Blocket jobb
JobbSafari
Indeed
Manpower
Polia
TNG
StudentConsulting
AcademicWork
Bravura
PeakIT
2Complete
Citera
2013-01-23, 11:53
Medlem
Joangels avatar
Har också läst media, även läst vidare på universitet och har körkort. Inte hjälper det särskilt mycket heller. Arbetsmarknaden står still just nu och har stängt alla dörrar för oss unga utan erfarenhet eller lång utbildning. Har varit arbetslös i 7 månader. Inte alls kul, inte alls kul...
Citera
2013-01-23, 12:19
Medlem
Octopodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Har varit jävligt upptagen med att slava på praktikplatser och annat. Och vad jag förstått måste jag söka aktivt jobb för att få pengar, och osäker om jag kommer nu få det då jag inte direkt sökt något jobb (eller jo, ett snöskottar jobb) på cirka 2 månader nu.
Saken är att jag lämnat in CV och personligt brev för cirka 3 månader sedan på väääääldigt många ställen i min stad, samt sökt på nätet.

Just nu på praktiken då jag ändå inte har något skit att göra just nu, så tänkte jag söka lite jobb.
Gick in på platsbanken, bläddrat bland jobb i mitt län, över 20 sidor och ännu inte hittat något jobb som jag kan få.

Gått media på gymnasiet, så inte direkt något jobb jag kan få då jag måste plugga vidare, något som jag inte vet vad fan jag ska plugga vidare till.
Har heller inte körkort än.

Finns fan inga jobb häromkring, som jag verkar kunna söka. Verkar antingen behöva körkort eller flera års utbildning.

Vad fan säger folk att i dagens samhälle kan man hoppa mellan olika jobb/branscher och annat jämfört med förut? Är ju knappast så, man behöver ju utbildning i området.

Någon som vet hur det är detta med att vara aktiv sökande? Någon som fått avslag på deras aktivitetsstöd?
Iofs borde jag väl ändå få? menar jag praktiserar ju via AF ? men ändå hört min arbetsförmedlare säga att man ska ändå söka jobb då det är kravet.

Men hur kan jag söka jobb när det inte ens finns något att söka?
Inte fan kan jag söka jobb med krav på körkort fast jag inte ens har körkort, eller krav på utbildningar och annat.

Går ju fan inte ens att få ett städjobb på ISS eller liknande.

Var aldrig så aktiv på Arbetsförmedlingen, men känner ett gäng som fick ut ersättning utan att söka mer än typ 5 jobb varranan månad...
Men om din handläggare vill att du ska redovisa sökta jobb för att du ska få ersättning så kan du ju söka jobb även om du inte får det, för att visa att du ändå har engagerat dig i att söka.

Situationen i många städer i Sverige suger att få jobb, jag vet.. Man behöver erfarenhet för allt, vilket ger ungdomar väldigt lite chans.
Vad jag gjort är att jag tagit initiativet och flyttat utomlands för att arbeta! Tog 2 timmar efter jag lämnade ansökan innan de ringde för att styra upp intervjuer och liknande. 5 dagar senare hade de betalt flygbiljett samt boende i 5 dagar, mycket fort och effektivt.

Hoppas det ger något svar och inte är allt för mycket OT
Citera
2013-01-23, 12:33
Medlem
Praktiserar du via af så får du aktivitetsstöd, ja. Går själv på ett program via af och ska ut på praktik nästa vecka, för mig räcker det med att jag talar om muntligt till handläggaren på af vilka jobb jag söker så skriver hon i att jag är aktiv, så det behövs inget skriftligt på det. Är väl dock lite olika på hur noggranna dem är.
Citera
2013-01-23, 13:42
Medlem
Gå runt och lämna cv:n också
Citera
2013-01-23, 14:23
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jp89
Gå runt och lämna cv:n också

Kom icke hit och visa upp något CV för då blir det dörr'n direkt!
Citera
2013-01-23, 23:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octopoda
Var aldrig så aktiv på Arbetsförmedlingen, men känner ett gäng som fick ut ersättning utan att söka mer än typ 5 jobb varranan månad...
Men om din handläggare vill att du ska redovisa sökta jobb för att du ska få ersättning så kan du ju söka jobb även om du inte får det, för att visa att du ändå har engagerat dig i att söka.

Situationen i många städer i Sverige suger att få jobb, jag vet.. Man behöver erfarenhet för allt, vilket ger ungdomar väldigt lite chans.
Vad jag gjort är att jag tagit initiativet och flyttat utomlands för att arbeta! Tog 2 timmar efter jag lämnade ansökan innan de ringde för att styra upp intervjuer och liknande. 5 dagar senare hade de betalt flygbiljett samt boende i 5 dagar, mycket fort och effektivt.

Hoppas det ger något svar och inte är allt för mycket OT

Vad jobbar du med?
Citera
2013-01-24, 00:35
Medlem
DenLilleHemskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Kom icke hit och visa upp något CV för då blir det dörr'n direkt!
Du är helt klart både ondskefull och allvarligt psykiskt störd
eftersom du i en annan tråd talar dig varm för att arbetslösa ska söka alla tänkbara jobb.

Är du egen företagare skulle jag gladeligen sökt jobb hos dig och saboterat verksamheten inifrån riktigt ordentligt.

Det är den enda behandling din sort förtjänar !
Citera
2013-01-24, 09:21
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleHemske
Du är helt klart både ondskefull och allvarligt psykiskt störd
eftersom du i en annan tråd talar dig varm för att arbetslösa ska söka alla tänkbara jobb.

Nu är det bäst du lugnar ner dig lite grann, gosse. Självklart är det viktigt att söka alla tänkbara jobb, men det får finnas någon måtta på det också. Annars kan folk tro att de kan traska in varhelst de vill bara de har ett CV i näven att visa upp. Alla vill faktiskt inte att det ska dyka upp arbetslösa i tid o otid, de flesta har ett företag att sköta.
Citera
2013-01-24, 10:15
Medlem
Vill du ha ett jobb eller vill du övertyga FK om att du är värdig ett bidrag?
Citera
2013-01-24, 11:13
Medlem
Octopodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad jobbar du med?

Sitter i Dublin som IT support, helt okej faktiskt.. Inte så jätte bra betalt men jag studerade estet, så detta är en bra biljett in i arbetslivet

Då jag inte har några lån eller något så räcker lönen utmärkt, ligger på 1750 euro i månaden, och efter 6 månader har jag erfarenhet nog att söka mera välbetalda jobb både i Dublin och i Sverige!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in