2013-01-23, 01:43
Medlem
Slickas avatar
vid en liten incident en mysig söndagskväll fick jag en större mängd stearin (halvt stearinljus, ish) på min soffa, jag tänkte att jag skulle ta tag i det nu dagen efter.
idag googlade jag och såg att jag skulle ta ett strykjärn och stryka bort fläcken men nu är det så att fläcken blivit 2 gånger så stor, vad ska jag göra?
går inte att byta överdrag och min flickvän kommer döda mig, kul.

tacksam för all hjälp!
Citera
2013-01-23, 02:09
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Får du in kudden i frysen? Har hört att det ska fungera.
Denna fråga måste ju ha behandlats på andra forum?! Googlat?

Citerar från min bok ""de tusen glömda knepen, bra tips för hem och hushåll"

Är stearinet fortfarande varmt kyls det ner med något kallt från frysen. Plocka bort det mesta med fingrarna. Lägg hushållspapper över och under stearinfläcken och stryk med ett medelvarmt strykjärn tills stearinet har sugits upp av papperet, byt papper och upprepa tills inget stearin syns. Tvätta som vanligt.
Senast redigerad av SoulStoneRider 2013-01-23 kl. 02:16.
Citera
2013-01-23, 02:16
Medlem
"Stearin.."
Att just ta bort stearinet funkar väl så som du säger, men fläcken kommer ju inte försvinna?
Du får lov o byta överdrag skulle jag gissa.

@Ovan, vart får du kudde ifrån?
Citera
2013-01-23, 03:15
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Får du in kudden i frysen? Har hört att det ska fungera.
Denna fråga måste ju ha behandlats på andra forum?! Googlat?

Citerar från min bok ""de tusen glömda knepen, bra tips för hem och hushåll"

Är stearinet fortfarande varmt kyls det ner med något kallt från frysen. Plocka bort det mesta med fingrarna. Lägg hushållspapper över och under stearinfläcken och stryk med ett medelvarmt strykjärn tills stearinet har sugits upp av papperet, byt papper och upprepa tills inget stearin syns. Tvätta som vanligt.

tyvärr är soffan i en bit eller vad man ska säga, finns inga överdrag eller kuddar.
har som sagt strykt men skulle nog säga att fläcken blivit värre, större.
Citera
2013-01-23, 08:24
Medlem
tendensens avatar
Hur lyckas du med det? Klantigt! Tråkigt!
.... Tack

melittafilter, eller vax papper och stryckjärn (medel värme) så sugs det upp.
Citera
2013-01-23, 21:22
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
tyvärr är soffan i en bit eller vad man ska säga, finns inga överdrag eller kuddar.
har som sagt strykt men skulle nog säga att fläcken blivit värre, större.

Jag förstår. Tråkigt, sånt som händer är väl allt man kan säga nu.

Det vore kul om du uppdaterade tråden om någon oväntad magisk lösning skulle dyka upp alt. flickvännens reaktion och eventuell bestraffning.
Citera
2013-01-23, 22:03
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Jag förstår. Tråkigt, sånt som händer är väl allt man kan säga nu.

Det vore kul om du uppdaterade tråden om någon oväntad magisk lösning skulle dyka upp alt. flickvännens reaktion och eventuell bestraffning.
haha ja får se till att göra det antar jag
ska testa något fettlösande eller typ kemiskt ren bensin och se om det funkar för tror jag har fått ut de mesta av stearinet, håller tummarna!
Citera
2013-01-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
haha ja får se till att göra det antar jag
ska testa något fettlösande eller typ kemiskt ren bensin och se om det funkar för tror jag har fått ut de mesta av stearinet, håller tummarna!
Om du lyckas att få tag i per- eller trikloretylen, så testa med det.
Citera
2014-07-13, 22:17
Moderator
Fear2bes avatar
Fick en liten fläck själv på nya soffan. Hittade lösningen på familjeliv tror jag att det var:

Det räckte gott med en droppe Yes på fläcken och sedan någon deciliter kokande vatten från vattenkokaren. Papper under fläcken och papper för att suga upp vätskan med det feta stearinet. Fläcken syns bara om man vet att den är där så 99% lyckat. Hade inte varit så kul om man blivit tvungen att använda strykjärn och då eventuellt råka smälta innehållet i soffkudden.

Det räcker alltså långt med kokande vatten och lite diskmedel.
Citera
2014-07-14, 09:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Fick en liten fläck själv på nya soffan. Hittade lösningen på familjeliv tror jag att det var:

Det räckte gott med en droppe Yes på fläcken och sedan någon deciliter kokande vatten från vattenkokaren. Papper under fläcken och papper för att suga upp vätskan med det feta stearinet. Fläcken syns bara om man vet att den är där så 99% lyckat. Hade inte varit så kul om man blivit tvungen att använda strykjärn och då eventuellt råka smälta innehållet i soffkudden.

Det räcker alltså långt med kokande vatten och lite diskmedel.

Fast det gäller att man är hyfsat snabb. Stearinfläckar som fått ligga en tid kan vara svåra att få bort eftersom stearinet gärna "härsknar" lite efter en tid.

Bra tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in