2013-01-22, 20:34
Medlem
Cabows avatar
Kan skolan verkligen ge mig 500:- i böter för att jag inte lämnade in datorn under jullovet? Alltså har jag aldrig fått veta om denna avgift, är detta möjligt för jag vill verkligen inte behöva betala 500:-.
Tacksam för svar!
Senast redigerad av Cabow 2013-01-22 kl. 20:46.
Citera
2013-01-22, 20:36
Medlem
Kusinen5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabow
Kan skolan verkligen ge mig 500:- i böter för att jag inte lämnade in datorn under jullovet? Alltså inräknat med att jag inte har fått veta om denna avgift, är detta möjligt för jag vill verkligen inte behöva betala 500:-.
Tacksam för svar!
Ja, skolan kan skicka böter till dig men i din situation vet jag inget om. Du kanske hade tidsgräns och fått påminnelse då du skall/skulle lämnat in datorn.
Citera
2013-01-22, 20:37
Medlem
Beror la på vad det står i avtalet du förmodligen skrev på när ni hämtade ut datorerna. Borde stå något om det där?
Citera
2013-01-22, 20:38
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Beror på vad som står i avtalet du skrev på.
Ta fram en kopia så kan vi se.

Nästa gång bör du kolla vad du skriver på så det här inte sker igen.

Men nu när vi inte vet vad där stod så kan vi anta att de har rättigheterna att ta ut en avgift för att du inte lämnat in datorn. Summan är jag dock fundersam över, 500kr för 2 veckor? Måste va en jävla bra dator.
Senast redigerad av AbdullahSvensson 2013-01-22 kl. 20:41.
Citera
2013-01-22, 20:40
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Nej skolan kan inte ge dig böter, det kan bara rättsinstanser göra. Däremot kan de ge dig någon form av kontrollavgift om du inte följt reglerna beträffande datorhantering. Det är din skyldighet att ta reda på gällande regler om du lånar en dator av skolan, så där får du nog krypa till korset och betala.
Citera
2013-01-22, 20:41
Medlem
Asurmans avatar
Antagligen skrev du på något sorts kontrakt som du inte läste igenom särskilt noga. Om det står i kontraktet så är det ditt fel, men skolan kanske skulle skickat ut påminnelser eller liknande. Om det inte står i kontraktet tycker jag skolan inte har någon rätt att kräva pengar. Men jag kan inget om juridik

Hoppas du klarar dig utan att behöva betala!
Citera
2013-01-22, 20:43
Medlem
Seth-Rydells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabow
Kan skolan verkligen ge mig 500:- i böter för att jag inte lämnade in datorn under jullovet? Alltså inräknat med att jag inte har fått veta om denna avgift, är detta möjligt för jag vill verkligen inte behöva betala 500:-.
Tacksam för svar!
Ja det kan dem. Åkte själv på 600:- för exakt samma sak när jag gick i skolan.
Citera
2013-01-22, 21:01
Medlem
Cabows avatar
Tack så mycket för alla svaren. Är det bara jag eller som tycker det är rätt skumt att skolan bötfäller elever på det där sättet?
Citera
2013-01-22, 21:11
Medlem
Det är inte skumt, det beror helt på avtalet du skrev på när du lånade datorn. Det är en lärdom för vuxenlivet att kunna läsa avtal. Kan bli dyrt annars. Var du så ung att dina föräldrar tecknade avtalet bör du fråga varför de inte berättade vad som gällde för dig.
Ö
Citera
2013-01-22, 22:19
Medlem
Cabows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Det är inte skumt, det beror helt på avtalet du skrev på när du lånade datorn. Det är en lärdom för vuxenlivet att kunna läsa avtal. Kan bli dyrt annars. Var du så ung att dina föräldrar tecknade avtalet bör du fråga varför de inte berättade vad som gällde för dig.
Ö

Självfallet menade jag inte det. Jag menade att det känns konstigt att en skola ska ta en avgift för att man inte lämnar in datorn som vissa gånger sker av misstag, så tycker jag inte att det känns så relevant att behöva straffa och ta pengar av sina elever.
Citera
2013-01-22, 22:21
Medlem
Din skola kan inte ge dig böter. Om du är vuxen så kan det framgå i avtalet att du måste betala en avgift.

Då du fått en dator av din skola så är du antagligen minderårig och du kan därför inte skriva under ett avtal med bindande verkan = skolan kan inte kräva pengar av dig.
Citera
2013-01-22, 22:40
Medlem
Hör första gången att man ska lämna in datorn under lovet..Min bror har alltid haft den hemma under alla lov och till och med under sommarlovet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in