2013-01-21, 21:20
Medlem
Hej!

Jag köpte en vara som jag inte var nöjd med, hade ej använt den eller öppnat förpackningen eller liknande, men när jag lämnade tillbaka den fick jag 20% mindre tillbaka eftersom att de ändrat priset på varan i butiken, är det okej?
Citera
2013-01-21, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jijoja
Hej!

Jag köpte en vara som jag inte var nöjd med, hade ej använt den eller öppnat förpackningen eller liknande, men när jag lämnade tillbaka den fick jag 20% mindre tillbaka eftersom att de ändrat priset på varan i butiken, är det okej?
Nej.

Köpte du den för 1000:- och har kvitto som bevisar det så ska du ha 1000% och inte 20% mindre.
Citera
2013-01-21, 21:23
Medlem
Drfedeis avatar
Vilken butik? Nej det är inte okej, du har ju fan kvitto på vad du betalat för den? Då ska du få tillbaka lika mycket. Du blev lurad Gå ut med det i massmedia så kommer du få tillbaka de resterande 20%, konakta även konsumentverket eller vad det heter Du har rätt att få tillbaka det du betalade för varan just då du köpte den!

//Drfedei
Citera
2013-01-21, 21:23
Medlem
fantomen90s avatar
Tycker inte att det är rätt, tycker man ska få tillbaka det man betalat och det som står på kvittot.
Citera
2013-01-21, 21:24
Medlem
Drfedeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomen90
Tycker inte att det är rätt, tycker man ska få tillbaka det man betalat och det som står på kvittot.
Haha, tycker och tycker... Det är fel helt enkelt! Enligt konsumentverkets lag.
Citera
2013-01-21, 21:29
Medlem
fantomen90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drfedei

Självklart är det fel, även så tycker jag
Citera
2013-01-21, 21:31
Medlem
Bergakungens avatar
Har butiken utlovat returrätt ("öppet köp")? I annat fall får man reklamera avseende fel i varan eller finna sig i det pris affären erbjuder, om man nu prompt skall ångra sig.

Många fåkunniga inbillar sig att det finns någon allmän "returrätt", men så är icke fallet, detta är en sak som affären erbjuder på de villkor de finner rimliga.
Citera
2013-01-21, 21:47
Medlem
Citat:

Åfan? Vart återfinns det i konsumentverkets lag?
Citera
2013-01-21, 22:01
Medlem
Nu är ju inte öppet köp nån rättighet eller lag (förutom på distans), så butiken bestämmer villkoren som du accepterar.
Citera
2013-01-22, 08:32
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Hej!

Öppet köp torde vara ett så allmängiltigt begrepp att om näringsidkaren menar att något annat än 100% tillbaka avses, ska det tydligt framgå när man avtalar om öppet köp (dvs. när man köper varan). I annat fall torde den gängse uppfattningen om vad öppet köp är vara den som gäller.

Om öppet köp inte var avtalat vid köpetillfället står det näringsidkaren fritt att i ett nytt avtal med dig vi återlämnandetillfället, avtala om villkoren för ett eventuellt återköp.

Om det framgick vid köpet att öppet köp gäller, och inget annat framkom vid köpet som tyder på något annat, ska du självklart ha 100% av pengarna tillbaka.
Citera
2013-01-22, 09:18
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Konsumentverket stiftar inte lagar.
Citera
2013-01-22, 19:24
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Hej!

Det verkar väldigt konstigt. Öppet köp är ett frivilligt åtagande av säljaren, men om det inte stod något specifikt om prisjusteringar borde du fått tillbaka hela beloppet. Frågade du vad som hade hänt om du köpt varan för 4000 och lämnade tillbaka den veckan efter och de höjt priset till 5000? Skulle du fått 5000 då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in