2013-01-21, 18:17
Medlem
Detta är en varning till alla potentiella mobilköpare hos Tele2. Jag köpte min Iphone 4 för ca 1 och 1/2 år sedan. När jag köpte mobilen ville butiksbiträdet på Tele2butiken i Upplands Väsby sälja mig försäkring utöver den ett års garanti som medföljer. Han sa att den skulle täcka om mobilen blev stulen, borttappad eller gick sönder. I oktober förra året blev min mobil stulen när jag satt i tåget hem från plugget.

Jag gick till Tele2 butiken och de sa att jag skulle ringa in och spärra mobil och abonnemang samt polisanmäla den stulen, vilket jag gjorde . Allt pappersarbete skulle skickas till Solid AB, vilket jag gjorde.

Efter 3 veckor får man ett samtal från en kvinna från Solid AB som säger att de avslagit min begäran på ersättning. Jag frågade på vilka grunder de tagit det beslutet och kvinnan kunde inte specificera varför utan bad mig läsa avslagsbrevet, som kom efter 2 veckor.

I brevet stod det att jag med min polisanmälan inte har bevisat att stölden skett oväntat och på ett oförutsägbart sätt. Detta fattade jag inte eftersom i polisanmälan stod det "misstänker att mobilen blivit stulen på hemresa i tåg". Så hur kan man bevisa att en stöld skett på ett oförutsägbart och oväntat sätt? Jag menar, har någon här på forumet hört talas om en förutsägbar och väntad stöld?

Så jag gick till Tele2butiken igen och de kunde inte heller fatta varför detta beslut tagits. De bad mig överklaga, vilket jag gjorde. Har fått ett mail nu där det står att jag fått avslag på min överklagan också.

Så nu är det till reklamationsnämnden och konsumentverket.

Men det värsta av allt. Var att Solid AB fortfarande drog pengar från mitt konto. De tog pengar från mig för denna försäkring, en försäkring som inte täcker någon produkt då jag inte har mobilen. Ringde till de och bad de att skicka tillbaka pengarna för de månader de dragit av efter att mobilen blivit stulen och det gjorde de.

Så de skickade tillbaka pengarna, för att de accepterar att om min mobil är stulen så kan inte försäkringsbolaget dra pengar för en försäkring som inte täcker något. Men i beslutet om ersättning säger de att de inte tror att mobilen är stulen eftersom jag inte bevisat det. Motsägelsefullt.

Men men, detta ville jag dela med mig så att ingen gör samma misstag som jag gjorde. Köp ingen jävla försäkring hos SOLID AB eller hos Tele2 butiker. De lurar en på tusenlappar men när det kommer till ersättning vid olycka eller stöld så gör de allt för att inte ge er den ersättning ni har rätt till.

Jag säger det igen, köp inte försäkring hos SOLID AB. Skulle det vara så att mobilen blir stulen, polisanmäl det och ring till hemförsäkringen istället.

Mvh

Walat
Citera
2013-01-21, 18:22
Medlem
Förvånad eller ? En försäkring täcker alltid "allt" tills den dagen du utnyttjar den . Då täcker den av en slump inte just det man blivit utsatt för. Solid är värst av dom alla . ( jag har själv stått i butik och krängt dessa )
Se det positivt - säljaren i butiken du köpte telefonen blev iallafall runt en 50 lapp rikare på dig

Se det som läropengar ...
Citera
2013-01-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Förvånad eller ? En försäkring täcker alltid "allt" tills den dagen du utnyttjar den . Då täcker den av en slump inte just det man blivit utsatt för. Solid är värst av dom alla . ( jag har själv stått i butik och krängt dessa )
Se det positivt - säljaren i butiken du köpte telefonen blev iallafall runt en 50 lapp rikare på dig

Se det som läropengar ...

Jag gör det, men det var en försäkring som kostade mig över tusenlappen. Visst jag lärde mig en läxa, aldrig köpa försäkring. Men det är ju min rättighet att få det jag betalar för. Jag blev av med mobilen som kostade flera tusenlappar, sedan blev jag av med pengar för försäkringen.

Har inte tid för sånt här egentligen med plugget o jobb. Så hoppas ingen annan gör samma misstag som jag.
Citera
2013-01-21, 18:45
Medlem
kaffemedsockeers avatar
Har min hemförsäkring hos solid. Man kanske skulle ringa och säga upp det och fixa hos någon annan?
Citera
2013-01-21, 18:57
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemedsockeer
Har min hemförsäkring hos solid. Man kanske skulle ringa och säga upp det och fixa hos någon annan?

Ja, kolla runt lite hos andra försäkringsbolag. Du hittar garanterat nåt bättre och tryggare än Solid!
Citera
2013-01-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemedsockeer
Ta ett välkänt försäkringsbolag är mitt tips. Och om du vill visa solidaritet med TS, säg att du säger upp din försäkring för att du har NOLL tillit på att de kommer täcka dig med tanke på vad du läst på internet. Förhoppningsvis kanske de bättrar sig lite då.
Citera
2013-01-21, 19:05
Medlem
VemSaDets avatar
Skriv det du skrev på https://www.facebook.com/solidforsakringar?ref=ts&fref=ts
Du kommer få en del gillningar du kommer synas mer där.
Då har du större chans att få tillbaka din iphone.
Gillar ej dock folk som skriver massa på facebook för gillningar, men vissa lyckas faktiskt.
Citera
2013-01-21, 19:11
Medlem
kaffemedsockeers avatar
Gick in på rejta och läste om solid och blev helt förskräckt Näst intill bara dåliga omdömen!

Blir garanterat att ringa och säga upp det imorgon.
Citera
2013-01-21, 20:21
Medlem
Själv har jag mina vitvaror i hemmet försäkrade via Solid och det har aldrig varit minsta problem med att få ersättning då jag fått problem.

En grönsakslåda sprack i mitt side-by-side kylskåp, bara ett enda samtal där jag förklarade vad som skett och så fick jag en emailadress till vilken jag skickade två bilder på skadan. Sen kom en ny låda på på posten någon dag senare.

Hällen på min Husqvarna induktionsspis dog helt plötsligt. Samma sak där, bara ett samtal så skickade solid ut en reparatör som kom och felsökte någon dag senare, konstaterade felet och kom tillbaka ett par dagar senare och bytte hela hällen.

Så, kanske det kan vara så att det kan vara olika vad man försäkrar, och att mobiltelefoner i allmänhet och iPhones i synnerhet kan vara "riskobjekt" där det förekommer massor med avsiktliga försäkringsbedrägerier av olika slag, som gör att försäkringsbolagen kanske har vissa restriktioner för vad de godtar innan de betalar ut något.
Citera
2013-01-21, 23:17
Medlem
lorebfs avatar
De kanske menar att man kan förvänta sig att mobilen blir stulen på tåget till upplands väsby?
Hög kriminalitet?
Citera
2013-10-10, 19:22
Medlem
Trist som fan att dom tog det beslutet. Men har själv solid och ja sumpade min lur i en svarttaxi vilket ja också sa i anmälan, det tog tid som fan o få ett beslut men till slut så fick ja en ny. Blev lite förvånad faktiskt över beslutet me tanke på hur ja tappa den, hade ja inte vart full när ja gjorde anmälan så hade ja säkert dragit till me nå annat

månadskostnad på 99+600 självrisk men allt som allt en helt ny telefon för 1800 som va värd 6k.
Citera
2013-10-15, 01:14
Medlem
Torps avatar
Försäkringsbolag är jäkligt restriktiva nuförtiden, iom att så många bedrägerier görs så snart nya modeller dyker upp. Förståeligt, men tråkigt för de som verkligen drabbas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in