2013-01-21, 18:12
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Tja, tänkte köpa en svensk synonymbok och även en vanlig engelsk ordbok.

Men blev så jäkla osäker på vad som är "bäst" om det nu finns nått sånt inom ordböcker.

Har ni själv några ni är supernöjda med?
Citera
2013-01-21, 19:30
Medlem
NixYOs avatar
Norstedts engelska ordbok Pro till iOS och Android för endast 349 kronor (den fysiska två volymsutgåvan går för cirka 813 kronor) är grym: Den täcker hela 276 000 ord och fraser! Slår numera upp VARJE ord som jag inte förstår.

Har ingen synonymordbok i min ägo, och de som finnes att tillgå äro Norstedts svenska synonymordbok och Bonniers synonymordbok, som jag ej kan uttala mig om.
Citera
2013-01-21, 22:35
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Tja, tänkte köpa en svensk synonymbok och även en vanlig engelsk ordbok.

Men blev så jäkla osäker på vad som är "bäst" om det nu finns nått sånt inom ordböcker. ...
NE-paketet innehåller Nationalencyklopedin, NE Svensk ordbok (nära identisk med Svenska Akademiens ordbok på papper), samt en Engelsk ordbok (båda riktningarna). Via bibliotek kan man nog prova gratis, inklusive att få en lånelicens på vissa bibliotek. Skolfolk lär ha feta rabatter på www.ne.se .

NE Svensk ordbok fungerar i praktiken som synonymordbok. Man skiljer på synonymer, antonymer och jämför-hänvisningar. Det där med synonymer är nämligen inte alls enkelt, för det finns väldigt få perfekta synonymer. Den här källan är också bra på polysemer (ett visst ord har flera betydelser). Ofta bör man välja en [nästan]synonym därför att det ord man först tänkte på är tvetydigt i ett visst sammanhang.

För engelska med US-doft fungerar gratis:
http://dictionary.reference.com/ + http://thesaurus.com (2 flikar på samma adress)

I första hand vill jag ha mitt lexikon på 24-tums skärm. På rörlig fot har jag en 15-tums laptop, men blir lätt tokig på det lilla formatet och det usla tangentbordet.
Senast redigerad av egon2b 2013-01-21 kl. 23:01.
Citera
2013-01-22, 17:14
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Tack för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in