2013-01-22, 09:09
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmarl
Idag sttte jag p en man utanfr min lgenhet som stod och pratade med ett gng ungdomar som troligtvis gr i den skolan precis mitt emot min lgenhet. Jag skulle dra mig sjlv mot centrum nr jag vinklade hgerrat mot publiken fr att tjuvlyssna lite. Han nmnde lite om hur vrlden som vi ser r uppbyggd och allt var det nu vad.. Jag stannade upp fr att lyssna vidare p samtalsmnet. Det drjde inte lnge innan han var frdig talad och bestmde sig fr att g. Jag tog d raska steg fram och frgade vad han pratade om ,d jag r vldigt intresserad om liknande mnen (Konspirationsteorier, Illuminati och vetenskaps teorier). Mannen frklarade fr mig att han gtt igenom en s kallad "spiritual awakening" vilket jag tror menas att man vaknar upp och ser vrlden ur ett helt annat perspektiv. Han menade p att han hade lst livets paradox och ville f andra till att gra det ocks.

Det tog inte lnge innan min hjrna kortslts av allt nytt jag fick hra, jag kommer tyvrr inte ihg mycket av vad han sa. Men det var ngot som satte sig p minnet. Mannen nmnde ngot om att en ny "Shift" sker. Att allt fler och fler personer vaknar upp och verkligen inser vad som sker i vad vi kallar "vrlden". S min frga till er hr p forumet: Har ni upplevt ngot liknande? eller har hrt talas, lst p om liknande?
Tacksam fr svar!

PS: Mannen sg vettig ut och talade klart och vetenskapligt.

Det r inte filosofi. Och du fr svar p frgan i forumet fr paranormala fenomen - i alla fall ngot nra ett svar. Allt detta trams om "shifts" i medvetande osv. r buzzwords inom New Age-rrelsen. Det finns inte riktig substans i det, utan det hr mest till en sorts religis kultur, som fokuserar p konstiga flirter med vetenskapen, srskilt kvantmekaniken, och olika konspirationsteorier, samt grna utomjordisk liv, som p ngot stt kopplas till vr historia eller framtid - grna som antingen rollmodell eller skyggeherrer, der kontrollerar jorden genom skenregeringar. Du skulle nog tjna kunskapsmssigt p att skita i den sortens tankar, men om du finner det roligt, s r det allts i det andra forumet du ska titta.
2013-01-22, 11:37
Medlem
Sorcerys avatar
Det r svrt att beskriva uppvaknande. Men det kan liknas vid att marken under dig som du sttt p sedan fdseln frsvinner, dina referensramar frsvinner och du kan se vrlden med helt nya gon, som om du r en beskare frn en annan verklighet. Det kan vara bde en positiv och negativ upplevelse. Du kan titta p en annan mnniska och verkligen knna att den representerar universums djupaste mysterium. Det har ingenting med ngonting i vrlden att gra (srskilt inte mnskliga ideer om universum eller metafysik-system eller konspirationsteorier eller new-age flum, snt r bara ett hinder), det r bara ett subtilt skifte i ditt eget medvetande, en djupare insikt. Den hr trden borde vara i psykologi.
2013-01-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det r inte filosofi. Och du fr svar p frgan i forumet fr paranormala fenomen - i alla fall ngot nra ett svar. Allt detta trams om "shifts" i medvetande osv. r buzzwords inom New Age-rrelsen. Det finns inte riktig substans i det, utan det hr mest till en sorts religis kultur, som fokuserar p konstiga flirter med vetenskapen, srskilt kvantmekaniken, och olika konspirationsteorier, samt grna utomjordisk liv, som p ngot stt kopplas till vr historia eller framtid - grna som antingen rollmodell eller skyggeherrer, der kontrollerar jorden genom skenregeringar. Du skulle nog tjna kunskapsmssigt p att skita i den sortens tankar, men om du finner det roligt, s r det allts i det andra forumet du ska titta.

Det kan absolut berra filosofi. D det i princip handlar om "hur man ska tnka" vilket i sig r en filosofisk frga. Det handlar inte heller om religion, snarare buddism som enligt mig inte r religion. En religion blir det tyvrr nr folk brjar anvnda dess riktlinjer som regler, och nr en dyrkar av Buddha infinner sig. Spiritualitet har ingenting med religion att gra. Och det r heller inte trams, det finns olika niver av spirituella framsteg att gra. Du har skerligen gjort en del i ditt liv. Dremot om det finns till en sdan niv som kan klassas som "upplyst" kan diskuteras. Jag frstr att mnga mnniskor betvivlar detta, jag r dremot vertygad om att man kan n denna niv. Jag har sjlv kommit ganska nra. Ett tillstnd dr jag erfor oerhrd harmoni, frihetsknsla och frstelse.

Din ignorans r tyvrr vldigt vanlig, och ocks anledningen till att folk inte frstr sig p detta. Och nej, mnskligheten svl som individen mr oerhrt mycket bttre om fler mnniskor skulle gna sig t dessa tankar. Sedan verkar du inte vara speciellt plst, detta har ingenting med utomjordiskt liv eller konspiratorsteorier att gra.

"Spiritual awakening" betyder helt enkelt att du har kommit till det stadiet i medvetandet att du helt enkelt r medveten. Svrt att beskriva detta tillstnd i ord, det mste upplevas innan man kan frst innebrden. Men det innebr i runda slngar att du inte lngre r rdd, (inre rdsla), du har mjlighet att frst andra mnniskor (frdomar frsvinner). Och du frstr din omgivning otroligt bra, du knner din egna livsenergi, och du frstr att du delar energin med hela din omgivning. Allt blir vackert och logiskt.
2013-01-22, 11:55
Medlem
IamThats avatar
Schmarl

Kortfattat;

Medvetandet fokuserar sin uppmrksamhet frn att ha varit i tankar (ego) till att vndas till medvetandet sjlvt.
Drmed ses inte lngre verkligheten genom ett filter (tankar).
2013-01-22, 15:13
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunnySunday
Det kan absolut berra filosofi. D det i princip handlar om "hur man ska tnka" vilket i sig r en filosofisk frga. Det handlar inte heller om religion, snarare buddism som enligt mig inte r religion. En religion blir det tyvrr nr folk brjar anvnda dess riktlinjer som regler, och nr en dyrkar av Buddha infinner sig. Spiritualitet har ingenting med religion att gra. Och det r heller inte trams, det finns olika niver av spirituella framsteg att gra. Du har skerligen gjort en del i ditt liv. Dremot om det finns till en sdan niv som kan klassas som "upplyst" kan diskuteras. Jag frstr att mnga mnniskor betvivlar detta, jag r dremot vertygad om att man kan n denna niv. Jag har sjlv kommit ganska nra. Ett tillstnd dr jag erfor oerhrd harmoni, frihetsknsla och frstelse.

Din ignorans r tyvrr vldigt vanlig, och ocks anledningen till att folk inte frstr sig p detta. Och nej, mnskligheten svl som individen mr oerhrt mycket bttre om fler mnniskor skulle gna sig t dessa tankar. Sedan verkar du inte vara speciellt plst, detta har ingenting med utomjordiskt liv eller konspiratorsteorier att gra.

"Spiritual awakening" betyder helt enkelt att du har kommit till det stadiet i medvetandet att du helt enkelt r medveten. Svrt att beskriva detta tillstnd i ord, det mste upplevas innan man kan frst innebrden. Men det innebr i runda slngar att du inte lngre r rdd, (inre rdsla), du har mjlighet att frst andra mnniskor (frdomar frsvinner). Och du frstr din omgivning otroligt bra, du knner din egna livsenergi, och du frstr att du delar energin med hela din omgivning. Allt blir vackert och logiskt.

Jag menar inte att det r filosofi. Det lever inte upp till etikens standard verhuvudtagit. Istllet r det mystisk mytologi. Det psts att det finns ett srskilt tillstnd, shift in consciousness, som r vrd att strva efter. Men det finns ingen klar innebrd i uttrycken som anvnds, och dessutom blir det bara mycket spekulativt utan ngot rationellt std verhuvudtaget, varfr det frblir just mystisk och okkult och hr hemma i religion eller forumet fr paranormala fenomen.

Edit: vill dock sga att du r den frsta som gett brjan till ett argument till frmn fr, att detta emne inte r icke-filosofisk trams. Och jag nekar dessutom inte att man kan knna sig mera eller mindre njd eller vara mera eller mindre harmonisk som mnniska. Jag mener bara att dessa pstenden inte r nog fr att rdda allt prat om "awakening" etc. antingen triviellt eller meningslst. Ska snakken om hgre medvetandesniver ges ett innehll, d ska ni allts inte bara peka p att man kan vara mera eller mindre njd med allt, utan ni mste visa p att det ger mening att tala om ngon sorts stegindelning av en sorts etisk medvetande. Jag vet inte vad ni pratar om.
Senast redigerad av LucNN 2013-01-22 kl. 15:17.
2013-01-22, 18:47
Medlem
Det handlar om inget mindre n om en consciousness revolution. Att vakna ur ur vr egoistiska och materialistiska tanke- och levnadsstt och, som andra redan har sagt, f ett hgre medvetande.
Bli medveten om, vem vi verkligen r och hur denna vrld r uppbyggd och fungerar och vilken roll var och en av oss spelar i livets spel, nr det gller vr egen och hela mnsklighetens vlmende.
Om du verkligen r intresserad och inte bara vill "snacka lite", hittar du vldigt fina inlgg i trden "egots dd", vilket har stor betydelse i detta samband.
2013-01-23, 04:33
Medlem
Ingen ger din ande, den r fri.

Pstr folk att din ande r ofri och ditt liv ska vakna,
Ja d vet dom inget om dig.

Frihet r en upplevelse, som man kan njuta av, oavsett vem som sger vad man ska njuta av.

Forskar man mer i mytologi, ser man att det r tankar
sen funderar man p vad tankar r

gud frlt mig : ))

jag tror p gud, jag tror p mytologier och allt
men vill f en mening. Livet har ingen mening sger allt som vetenskap sger,
jag r vetenskapsman i smtt, jag tror inte p slump, jag tror inte p fasta regler, jag tror p ngot mitt emellan, gud jaja han ler, nr jag ler... och nr du ler... who cares... lev gott och ta en pizza, hamburgare, eller pommez (jag njuter av havregrt, fan bra p alla stt och vis)

gud fins och jesus med
jag sa precis att jag inte trodde p jesus
varfr ber jag ibland d ?

ber jag till rttvisa?
hmmm... snt finns inte i mer n i mina bsta drmmar.

ok ska sova nu i tre veckor av ngest, dont worry i will not harm your universe for awhile.
2013-01-23, 05:04
Medlem
Fan glmde ju svaret.

Du r fri om du vill och fngslar dig om du s vill.
Du r du, inget annat.

Alltid fri i det du tnker

/amatr filosofer ser inte logisk redundace /

Fr vad du n gr, s r det det dig det pverkar,
oavsett om omvrld r skenbar eller icke.

Fredrik och johan kickar folk dom inte gillar fr sina profiler.
Det kan jag nog enkelt lgga fram bevis fr.. Feg +sJuk.

haha, sorry,
Jag vet att dom tar t sig, fr iaf Johan knner min verklighet,
Den tar ver honom, om pappa fredrik ska avstyra besluten.
Johan blir aldrig av med sin tanke om att mamma drack,
och blundar ofta.... FACK Johan, du r fr helvete en av mina idoler trotts mina ord.
Du str upp fr folk, men hatar din mor. Tack fr det. (mrdar, knarkare, kriminella r ok, men inte de som dricker sprit som mor din.)

Fan det finns ingen filosofi i ngot, bara sjukdomar.
Jag ler fr jag ser : )
Ser du s ler vi ihop !
Senast redigerad av swigge 2013-01-23 kl. 05:28.
2013-01-23, 06:06
Medlem
kritisk-organisms avatar
Du fddes som en liten bunt av ondliga mjligheter

Du lskade och var lskad villkorslst

Du vxte upp och brjade ifrgastta vrlden omkring dig

Men i skolan lrde du mig att upprepa information i stllet fr att tnka sjlv

Du blev hnad av andra medmnniskor nr du utmanade normen

Och s tillt du gruppmentaliteten att leda dina handlingar och beslut

Du gjorde som du blev tillsagd fr att du fruktade konsekvenserna av vad som skulle hnda om du inte om du inte gjorde det

Gillar du att styras av rdsla?

Du bedmdes och du lrde dig att gra samma sak

nd mste du erknna i dig sjlv vad du dmer i en annan

Var medveten om vad du dmer sedan ndra den del av dig sjlv

Dina sikter bildades genom anvndning av TV-program (det kallas inte program fr ingenting)

Du presenterades med kontinuerliga distraktioner fr att hlla dig frn att ifrgastta verkligheten omkring dig

Du har avsiktligt hllits okunniga fr att vi fruktar det vi inte frstr

Du skte nyheter om vrldshndelser, men matades med propaganda

Du fick hopp med lfte om att utfra frndring genom att rsta

Men det hoppet upplstes nr du insg att bda parter spelades av samma hand

Du fick hra av religioner att tillbe en gud utanfr sig sjlv

Och insg aldrig att du redan var en del av det ondliga medvetandet i universum

Du accepterade tvlingen eftersom inget annat alternativ var uppenbart

Du trnades till att vara en konsument med konstant bombardering av fretagens standard

Kemikalier var placerades i din mat och dryck fr att gra dig mer passiv

Du blev missnjd med din situation, men fick hra "det r livet, g vidare med det"

Du blev lrd att nedvrdera andra p grund av deras olikheter

Som gjorde dig srbar nr dessa skillnader du identifierat dig med blev i sin tur attackerade

Du upprepa samma mnster av negativt beteende eftersom du lter omstndigheterna diktera ditt humr

Om du bara kunde inse att det finns inget bra eller dligt, bara uppfattning

Du lter det frflutna diktera din nutid och oroa dig fr framtiden

ven fast det frflutna och framtiden inte existerar, du har bara nutiden

Leva i nuet r allt du ngonsin kan gra

Nationella stolthet har ingjutits i dig p bekostnad av att distansera dig frn resten av vrlden

r det konstigt att du knner dig frvirrad och utan syfte?

De med makt har arbetat mycket hrt fr att f dig att tro att du inte har ngon makt, ingen kontroll

Men det r bara en illusion

Nr du inser hur kraftfull du r kommer du aldrig igen agera mot din egen vilja

Allt du behver gra r att komma ihg vem du r

Du r den samma sjl som fddes alla dessa r sedan

Samma sjl men med mnga rs frtryck av din sjlvknsla

Som Bill Hicks sa "You are the imagination of yourself"

S vem vill du vara?

Det r ditt val, bara brja tro p dig sjlv

Vi alla kommer frn samma klla, vi r alla en

Du inser detta nr etiketterna du fick inte lngre passar dig

Du fddes fri och kommer att d fri men kommer du leva fri?

Valet r ditt

Du har ondliga mjligheter

Respektera dig sjlv och du kommer att respektera andra
2013-01-23, 06:26
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knicktabassen1
Ditt sammantrffande med den hr mannen r sannolikt ingen slump, utan en del av ditt eget uppvaknande.

Detta hnder troligtvis ver hela planeten just nu. Det r ocks frutsptt av flera urldriga kulturer ssom Mayainianerna, Hopi, och tskilliga fler.

Vad det hela handlar om r mycket stort och mktigt och kan inte beskrivas med normala termer tillhrande den 3:e dimensionen, utan handlar om hur planeten jorden och allt som lever av henne r p vg att rra sig in i frst 4:e dimensionen och kort drefter 5:e.

Det finns otroligt mycket att sga om detta, men jag rder dig till att gra dina egna underskningar s att du p ett bra stt kan frbereda dig p "skiftet" som r en process som redan startat med stor kraft.

Det finns vldigt mycket info p ntet. Kom dock ihg att alltid lyssna uppmrksamt p din egen inre rst, fr den kommer att ge dig mnga svar och vgledning i den hr processen.

Du fr grna pm:a mig om du behver hjlp med ngot.

r du heeeeeeeeeelt sker p det hr jvla hobbyist-tjaffset om att vi iom 2012 r p vg upp i femte dimensionen? r du helt sker? Var ser du tecknen? Visa mig dem, och jag snackar inte drstirrande amerikanska new ageare eller frontfigursmuppar som drunvalo och hela den drsen.

Jag har sjlv en "andlig dra" i mig och har en del erfarenheter bakom mig som gr att jag alltid har ett sdant perspektiv p tillvaron i ngon mn, men fy fan vad trtt jag r p allt jvla internet-babbel.

Fin avatar du har. r det s du ser dig nu eller? bestende av "energier"?

Skit samma. Folk r idioter.
2013-01-23, 06:27
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritisk-organism
Du fddes som en liten bunt av ondliga mjligheter

Du lskade och var lskad villkorslst

Du vxte upp och brjade ifrgastta vrlden omkring dig

Men i skolan lrde du mig att upprepa information i stllet fr att tnka sjlv

Du blev hnad av andra medmnniskor nr du utmanade normen

Och s tillt du gruppmentaliteten att leda dina handlingar och beslut

Du gjorde som du blev tillsagd fr att du fruktade konsekvenserna av vad som skulle hnda om du inte om du inte gjorde det

Gillar du att styras av rdsla?

Du bedmdes och du lrde dig att gra samma sak

nd mste du erknna i dig sjlv vad du dmer i en annan

Var medveten om vad du dmer sedan ndra den del av dig sjlv

Dina sikter bildades genom anvndning av TV-program (det kallas inte program fr ingenting)

Du presenterades med kontinuerliga distraktioner fr att hlla dig frn att ifrgastta verkligheten omkring dig

Du har avsiktligt hllits okunniga fr att vi fruktar det vi inte frstr

Du skte nyheter om vrldshndelser, men matades med propaganda

Du fick hopp med lfte om att utfra frndring genom att rsta

Men det hoppet upplstes nr du insg att bda parter spelades av samma hand

Du fick hra av religioner att tillbe en gud utanfr sig sjlv

Och insg aldrig att du redan var en del av det ondliga medvetandet i universum

Du accepterade tvlingen eftersom inget annat alternativ var uppenbart

Du trnades till att vara en konsument med konstant bombardering av fretagens standard

Kemikalier var placerades i din mat och dryck fr att gra dig mer passiv

Du blev missnjd med din situation, men fick hra "det r livet, g vidare med det"

Du blev lrd att nedvrdera andra p grund av deras olikheter

Som gjorde dig srbar nr dessa skillnader du identifierat dig med blev i sin tur attackerade

Du upprepa samma mnster av negativt beteende eftersom du lter omstndigheterna diktera ditt humr

Om du bara kunde inse att det finns inget bra eller dligt, bara uppfattning

Du lter det frflutna diktera din nutid och oroa dig fr framtiden

ven fast det frflutna och framtiden inte existerar, du har bara nutiden

Leva i nuet r allt du ngonsin kan gra

Nationella stolthet har ingjutits i dig p bekostnad av att distansera dig frn resten av vrlden

r det konstigt att du knner dig frvirrad och utan syfte?

De med makt har arbetat mycket hrt fr att f dig att tro att du inte har ngon makt, ingen kontroll

Men det r bara en illusion

Nr du inser hur kraftfull du r kommer du aldrig igen agera mot din egen vilja

Allt du behver gra r att komma ihg vem du r

Du r den samma sjl som fddes alla dessa r sedan

Samma sjl men med mnga rs frtryck av din sjlvknsla

Som Bill Hicks sa "You are the imagination of yourself"

S vem vill du vara?

Det r ditt val, bara brja tro p dig sjlv

Vi alla kommer frn samma klla, vi r alla en

Du inser detta nr etiketterna du fick inte lngre passar dig

Du fddes fri och kommer att d fri men kommer du leva fri?

Valet r ditt

Du har ondliga mjligheter

r det en illusion nr du blir skitndig eller hungrig eller slr lilltn i drrkarmen?
Sluta babbla och ta in verkligheten.
2013-01-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritisk-organism

Vrldens ldsta klysha !

krlek r att respektera andra oavsett vad du tycker om en fotbollsmatch

Det finns ingen logik eller krlek i att respektera sig sjlv.
bara genom att respektera andra, s karske andra ser och respekterar dig.

Att respektera sig sjlv r samma sak som empatilshet som fder sociopater i en sjlv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in