2013-01-21, 17:30
Medlem
AlternativeGirls avatar
Jag bor och pluggar just nu på en folkhögskola där vi har våra egna rum men delar på kök och vardagsrum.
Jag känner som så att jag inte pallar med folk just nu och håller mig därför mestadels på mitt rum.

Nu skulle jag vilja ha lite tips på saker man kan käka på rummet. Utan att behöva gå upp i köket.
Dels är det för att jag är lat, dels för att jag inte pallar med folk och dels för att jag är ofta för bäng för att träffa folk.

Allt jag har på mitt rum är en vattenkokare. Dvs ingen kokplatta, ingen micro, ingen kyl och ingen frys.
Har inte råd att införskaffa sådant eller direkt plats för det heller. Plus jag går bara till maj så känns som lite onödiga utgifter också, jag är redan fett fattig jämt.

Mackor är ju lite svårt att ha på rummet just för att pålägg (dvs ost, smör, skinka typ) behöver ju vara i kylskåp.

Just nu kör jag på nudlar mestadels, sen käkar lite ostfrallor utan pålägg ibland.
Affären är öppet till 9 så jag kan om jag vill handla varje dag. Oftast pallar jag dock ju inte det, men ofta kan jag handla ändå.
Äter oftast middag i skolans matsal, så det är för helger och senare kvällar då jag ändå behöver något att käka (då det oftast brukar bli nudlar).

Så diskutera nu och kom med tips. Vad för saker kan man förvara i rumstemperatur i upp till säg typ 3 dagar, och vad kan man tillaga i vattenkokare?
2013-01-21, 17:38
Medlem
DelGriffiths avatar
Här verkar det ju finnas en del tips: https://www.flashback.org/t1266799
2013-01-21, 17:40
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Häng ut en påse genom fönstret så har du kyl/frys.
Annars vete tusan, vattenkokare..haha.

Du akn ju göra dumplings och ångkoka skiten i ett durkslag. Iofs tidskrävande.
2013-01-21, 17:40
Medlem
plusnios avatar
Pålägg på tub funkar bra...kaviar, mjukost ect. Ha det gärna liggande vid fönstret, i fall det är lite otätt.
Pulvermos funkar bra att göra med en vattenkokare, plus couscous, som sväller i vattnet.
Frystorkat kött kanske kan vara ett alternativ...
Hmmm, återkommer om jag kommer på fler knep
2013-01-21, 17:42
Medlem
AlternativeGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith

Älskar folk som kan det där med att googla eller söka åt en, men som inte läser tråden ordentligt

Den tråden verkar endast ha tips om inköp av kokplattor och hurvida man ska steka korv på dass eller dela kök med 11 drägg.

Jag vill ha tips på saker som enbart kräver vattenkokare och saker man kan ha på rummet i några dagar utan att det blir dåligt.

För att återgå till ämnet, någon som vet hur det är med typ blåbärsoppa och nyponsoppa? Måste man ha det i kylskåp eller kan det klara sig några dagar i rumstemperatur (även som öppnat?)?
2013-01-21, 17:45
Medlem
AlternativeGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Häng ut en påse genom fönstret så har du kyl/frys.
Annars vete tusan, vattenkokare..haha.

Du akn ju göra dumplings och ångkoka skiten i ett durkslag. Iofs tidskrävande.

Ja jag har balkongen precis bredvid mitt rum, så där brukar jag ställa ut drickor och öl typ. Dock kan jag inte ha sakerna stående där hela tiden, utan det blir mest från eftermiddagen till jag går och lägger mig som jag har saker där ute. Sen tar jag in det för natten och skoldagen så ingen snor det av mig, då jag inte kan ha koll då.

Citat:
Ursprungligen postat av plusnio
Pålägg på tub funkar bra...kaviar, mjukost ect. Ha det gärna liggande vid fönstret, i fall det är lite otätt.
Pulvermos funkar bra att göra med en vattenkokare, plus couscous, som sväller i vattnet.
Frystorkat kött kanske kan vara ett alternativ...
Hmmm, återkommer om jag kommer på fler knep

Jo lite halvdragit är det ju från fönstret. Så pålägg på tub är ju en smart idé, har jag inte ens tänkt på :P
Hårdbröd med skinkost kan ju funka ibland, om man måste välja mellan det, vara hungrig eller att riskera att stöta på någon i köket när jag är bäng :P
2013-01-21, 17:47
Medlem
Vinterklockors avatar
Ägg! Nötter! Ris! Pasta!
2013-01-21, 17:49
Medlem
soppor i alla dess slag fungerar och köra med vattenkokare. Blå Band har massa varianter. Sedan kan du köpa nyponsoppa och blåbär på pulver. Håller en evighet.
2013-01-21, 17:49
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlternativeGirl
Älskar folk som kan det där med att googla eller söka åt en, men som inte läser tråden ordentligt

Den tråden verkar endast ha tips om inköp av kokplattor och hurvida man ska steka korv på dass eller dela kök med 11 drägg.

Jag vill ha tips på saker som enbart kräver vattenkokare och saker man kan ha på rummet i några dagar utan att det blir dåligt.

Rubriken är Laga mat på studentrum! och där kan du absolut få in din frågeställning istället för att gödsla forumet med snarlika trådar.

2013-01-21, 17:57
Medlem
AlternativeGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theprofet
soppor i alla dess slag fungerar och köra med vattenkokare. Blå Band har massa varianter. Sedan kan du köpa nyponsoppa och blåbär på pulver. Håller en evighet.

Hade ingen aning att det fanns på pulver faktiskt, det är ju skitsmart. En kopp blåbärssoppa eller nyponssoppa brukar funka bra som mellanmål då man mest är sugen på något.
Vart köper man det, på ICA? Vart står det någonstans?

Varma koppen soppa is the shit!

DelGriffith, jag ser inte anledning att starta upp en 2 år gammal tråd där frågeställningen inte ens är riktigt densamma som min. Har ingen lust att köpa kokkärl eller dyl och det var allt den tråden handlade om.
2013-01-21, 18:20
Medlem
plusnios avatar
[quote=AlternativeGirl]Hade ingen aning att det fanns på pulver faktiskt, det är ju skitsmart. En kopp blåbärssoppa eller nyponssoppa brukar funka bra som mellanmål då man mest är sugen på något.
Vart köper man det, på ICA? Vart står det någonstans?

Du kan köpa det i alla affärer.
Du kan blanda till dig det du ska dricka just nu, o blandar du ut en hel liter så kanske det håller i någon dag, jag vet faktiskt inte.

Fullkornsvälling(för vuxna ) är också gott o mättande..
2013-01-21, 18:24
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
Precis!
*klick*
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto