2013-01-21, 17:28
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Jag tycker att det känns rätt så vettigt att antingen skriva förkortningar eller med vissa bokstäver i namnet ersatta av asterisker (typ An*ie Jo*ans*on) innan personen ifråga är dömd. Skulle det visa sig att den anhållna eller häktade är oskyldig så slipper personen att tråden dyker upp vid en google-sökning om man gör på det här sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av liposome
Vem kan detta vara? Inte C***s B***str** väl?

(De citerade bör inte ta detta personligt, jag ville bara ha med några exempel.)

Det är helt rätt att maska namn här på FB, framförallt rena spekulationer i brottsfall och liknande.

Formatet på maskningen kan dock förbättras. Varför alls ta bort bokstäver?

Bosse Svensson skrivs i bästa fall på FB som B*sse S*ensson, men inte sällan som Bo**e *ven**on (*=s) eller än värre nåt obegripligt som B***e S*****on.

Varför inte B*osse S*vensson?

Ok om det är nåt riktigt udda namn typ Slartibartfast Koenigsegg så kanske det är läge att trycka in några extra *, men man behöver väl inte ta bort några bokstäver?

S*lartiba*rtfast K*oenigs*egg maskar väl gott nog?

Att diskutera:
Har jag rätt i att en bättre maskningspraxis vore välkommen?

Har jag rätt i att inga bokstäver behöver tas bort för en fullgod och begripligare maskning?

Om så, hur gör vi detta till ny FB-praxis?
Citera
2013-01-21, 17:37
Bannlyst
Är du dum?

Vad är vitsen med att maska då?

Det är ungefär som att prata engelska när det är barn i rummet bara för att märka att dom pratar bättre engelska än vad du gör och förstod precis vad du sa.
Citera
2013-01-21, 17:38
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Att det inte ska dyka upp en Flashbacktråd när man Googlar på ett namn, det vill säga något som funkar likadant ifall man gör enligt förslaget.
Citera
2013-01-21, 17:46
Medlem
negerbarns avatar
Med praxis, menar du då att man ska få en varning om man skriver på ett annorlunda sätt en B*osse S*vensson?

Om du anser det så tycker jag det är idioti. Och om du inte anser det så ser jag ingen mening med att försöka få igenom något officiellt beslut, då folk skriver som de vill.

AndersJoh: Främsta anledningen jag ser till att maska namn är sökbarheten på Google. Om det idag står B*sse Sv*nsson, vem skulle tro att det åsyftar personen Büsse Svinsson?
Citera
2013-01-21, 17:48
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Att det inte ska dyka upp en Flashbacktråd när man Googlar på ett namn, det vill säga något som funkar likadant ifall man gör enligt förslaget.
Jo, men då lär sig väl folk att googla "B*osse S*vensson" i stället???? Som det är nu så har ju användaren möjlighet att variera sig, vilket i praktiken innebär att namnet blir än mer svårgooglat?
Citera
2013-01-21, 17:55
Medlem
epost72s avatar
Om man har den där ovanan att emellanåt ögna igenom reglerna så ser man att det står ett par rader om detta med maskning.

Sedan är det ju uppenbart att en del missförstått syftet och snarare tror att det handlar om ordjakten än att det ska vara svårare att googla.
Citera
2013-01-21, 17:58
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
(De citerade bör inte ta detta personligt, jag ville bara ha med några exempel.)

Det är helt rätt att maska namn här på FB, framförallt rena spekulationer i brottsfall och liknande.

Formatet på maskningen kan dock förbättras. Varför alls ta bort bokstäver?

Bosse Svensson skrivs i bästa fall på FB som B*sse S*ensson, men inte sällan som Bo**e *ven**on (*=s) eller än värre nåt obegripligt som B***e S*****on.

Varför inte B*osse S*vensson?

Ok om det är nåt riktigt udda namn typ Slartibartfast Koenigsegg så kanske det är läge att trycka in några extra *, men man behöver väl inte ta bort några bokstäver?

S*lartiba*rtfast K*oenigs*egg maskar väl gott nog?

Att diskutera:
Har jag rätt i att en bättre maskningspraxis vore välkommen?

Har jag rätt i att inga bokstäver behöver tas bort för en fullgod och begripligare maskning?

Om så, hur gör vi detta till ny FB-praxis?
Bra tråd. Jag har tänkt på detta lite då och då. Jag tycker också att det kan vara helt orimliga maskningar ibland. Det borde väl funka som du skriver att bara slänga in en stjärna på något/några ställen för att de inte ska vara sökbart. Vore intressant med ett test, men jag vet inte om det behöver vara mycket aktivitet i tråden för att det ska dyka upp på google.

Citat:
Är du dum?

Det är ungefär som att prata engelska när det är barn i rummet bara för att märka att dom pratar bättre engelska än vad du gör och förstod precis vad du sa.
Jaadu. Syftet med att maska är ju inte att det ska vara en gissningstävling. När en del maskar namn har man ingen aning om vilket namn det står. Ofta utlänska namn som man inte är van att läsa.
Vitsen är som sagt att det inte ska gå att googla trådarna så lätt.
Vad är ditt syfte med maskning om inte detta?
Citera
2013-01-21, 18:02
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Jo, men då lär sig väl folk att googla "B*osse S*vensson" i stället???? Som det är nu så har ju användaren möjlighet att variera sig, vilket i praktiken innebär att namnet blir än mer svårgooglat?
Fast tanken är inte att det ska vara svårt att hitta folk via Google, utan att någon som t ex oskyldigt hängts ut i en tråd inte ska få problem om han eller hon söker jobb och den potentielle arbetsgivaren googlar namnet på CV't.
Citera
2013-01-21, 18:54
Medlem
Ett annat alternativ skulle kunna vara Bo*se Sve*sson (*=s,n) tex. Men det är ju vilket som, bara man kan förstå namnet även om man inte känner varenda kotte i staden det handlar om.
Citera
2013-01-21, 19:13
Medlem
Kronjons avatar
Briljant tycker jag.. Kan tänka mig att det är värdelöst att fastna i google med sitt namn, uthängd i en våldtäktstråd, framför allt om man dessutom är oskyldig.
Citera
2013-01-21, 19:22
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför enbart stjärnor? Varför inte stoppa in vad som helst som inte är bokstäver. B-os#se Sv@ens!son.
Citera
2013-01-21, 20:24
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Är du dum?

Det är inte omöjligt. Brukar inte kännas så dock, men det är säkert en vanlig upplevelse även för dumskallar.

Citat:

Samma som alltid. Att anonymisera människor som inte förtjänar att outas.

Citat:

**j. D** ä* **t* u**e**r *i*a***t.
N*j. D*t *r i**e un**f*r li*a**nt.
N*ej. D*et ä*r in*te unge*fär lika*dant.
Nej. Det är inte ungefär likadant.

Mitt förslag är i fetstil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här