2013-01-21, 10:38
Medlem
Hej

Har ingen aning om var jag skulle lägga tråden.

Har blivit intresserad av att sälja metallskrot och liknande, men det känns ut som att man måste plocka på sig en jävla massa för att det ska bli några pengar.
Man läser lite då och då om personer som sålt skrot för miljonbelopp under 1 - 2 år, och struntat i att betala skatt. Hur gör dom egentligen? Samlar dom enbart den dyra kopparn eller hur i helvete?

Någon som varit/är i skrotsvängen och kan tala om för mig.
Citera
2013-01-21, 11:03
Medlem
Min bror kommer ibland över en del metallskrot på sitt jobb. Det han då gör är att panta det hos skrotbolag ex.
Rostfritt stål och koppar vet jag ger okej i ersättning.

Vet inte om det var svar nog på din fråga bara..
Citera
2013-01-21, 13:27
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Legitimation och kontonummer är bra att ha med sig om man säljer till en seriös skrot. Brukar spara ihop ett par hundra kilo eller så innan jag far iväg och säljer, då brukar det vara rätt blandat med järnskrot, bilbatterier, koppar, mässing, rostfritt och aluminium.
Citera
2013-01-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Legitimation och kontonummer är bra att ha med sig om man säljer till en seriös skrot. Brukar spara ihop ett par hundra kilo eller så innan jag far iväg och säljer, då brukar det vara rätt blandat med järnskrot, bilbatterier, koppar, mässing, rostfritt och aluminium.
Är det här någonting du gör ofta? Erbjuder du dig att hämta skrot hemma hos folk eller är det skrot som blivit över hemma hos dig? Vad rör det sig om för summor?

Jag tänker mig liksom att man samlar ihop mycket skrot och säljer bort det i slutet av månaden. Och vid nästa månad börjar man om. Går det att få ihop en rimlig "lön"?
Citera
2013-01-22, 00:17
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Det blir rätt sällan, en eller ett par gånger om året och inga stora summor heller egentligen, ett par tusenlappar kanske. Gör det mest för jag tycker det är roligt, älskar att ta vara på gammel bråte, plocka isär och sortera upp. Väldigt olika hur man kommer över skrotet, hittar, får och ibland köper jag in partier på auktion.
Citera
2013-01-22, 12:31
Medlem
Jan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseskrot
men det känns ut som att man måste plocka på sig en jävla massa för att det ska bli några pengar.

Just det plus att det redan finns många småfifflare och öst-statare som scrappar men har du en tillgång redan så bara kör. Börjar du leta med ögonen så är väl järnskrot det enda som ligger och skräpar om än i mindre omfattning men en lustig betraktelse är att om du hittar en mossig fordonsram i skogskanten bredvid ett träd vore det värt mer att tjuvhugga trädet till ved som ofta betingar ett högre kilopris.
Citera
2013-03-25, 17:41
Medlem
NeedleFreaks avatar
Hej! Jag jobbar idag på en skrot men har även jobbat med att sälja till skrot på den mörka sidan om man säger så. När jag sålde skrot visste jag inte lika mycket som jag vet idag. Finns det fortfarande något intresse att fråga om saker och ting så varsågoda. En sak måste tilläggas att det inte är lika lätt att sälja skrot som för 5 år sedan ungefär då kontanter är bort tagna och frågor ställs på seriösa skrotar vart skroten kommer ifrån om det känns uppenbart att det är stulet. Skrotintyg kan då krävas för att avsäga ansvaret från skroten vid tveksamhet. Ditt personnummer finns registrerat och skroten lämnar det gladeligen till polisen vid förfrågan. Man ser ganska lätt om det är en hemma pulare och de är alltid välkomna.
Citera
2013-03-25, 17:48
Medlem
Till-marschmusiks avatar
jag har en kompis som är egen i vvs-branchen.

han drar in drygt 100 lök om året på koppar och mässing.
Citera
2013-04-07, 08:12
Medlem
Jan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeedleFreak
Hej! Jag jobbar idag på en skrot men har även jobbat med att sälja till skrot på den mörka sidan om man säger så. Finns det fortfarande något intresse att fråga om saker och ting så varsågoda.

Berätta om svinnet från återvinningscentralerna, brukar du se sånt dyka upp i kundbilarna?
Var säljer pundarna? Senast i tv-programmet "nybyggarna" eldade dom kabel och skrotfirmor köper ju inte bränd kabel. Enligt rykte och officiella uttalanden då..
Vilken skrot försvinner utomlands? Katalysatorer?
Berättelser från den mörka sidan, nya som gamla är också kul.
Citera
2014-05-03, 21:40
Medlem
NeedleFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan2013
Berätta om svinnet från återvinningscentralerna, brukar du se sånt dyka upp i kundbilarna?
Var säljer pundarna? Senast i tv-programmet "nybyggarna" eldade dom kabel och skrotfirmor köper ju inte bränd kabel. Enligt rykte och officiella uttalanden då..
Vilken skrot försvinner utomlands? Katalysatorer?
Berättelser från den mörka sidan, nya som gamla är också kul.

Finns skrothandlare fortfarande som ser mellan fingrarna men alla har koll på sig numera. Gäller att maskera sitt skrot så det inte blir uppenbart vart det kommer ifrån.

Finns många mellanhänder också.

En historia från mörka sidan är när vi körde en kraftigt överlastad 240 sedan utan olja i motorn med en 4 meter rostfri tvättränna/diskbänk på taket i full rulle mellan mora och hedemora.

Jag körde en annan bil som skyddade honom om problem skulle inträffa.

Jag var tvungen att stanna och tanka och en annan bensin kund kommer fram till mig och diskuterar den där galna 240:n på vägen. Ja! sa jag, folk är inte riktigt kloka och log och jagade sedan ifatt kompisen.
Senast redigerad av NeedleFreak 2014-05-03 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in