2005-05-04, 19:16
Bannlyst
Hej alla kära medlemmar på detta forum!

Som ni märker så är jag en ny använder här...

Men jag har redan en fråga:

Kan en elpistol som har kraften på en halv miljon volt få nån att svimma?
Citera
2005-05-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabisk-N
Hej alla kära medlemmar på detta forum!

Som ni märker så är jag en ny använder här...

Men jag har redan en fråga:

Kan en elpistol som har kraften på en halv miljon volt få nån att svimma?
ja, men hur många amperè har du i den?
Citera
2005-05-04, 19:34
Bannlyst
Mäts inte i ampere! Bar ai volt
Citera
2005-05-04, 19:49
Medlem
dismembers avatar
man kan säga så här, volten som mäts i "V" är obehaglig.

ampere som mäts i "A" är dödlig.

och jag har för mig att nånstans vid 0.5-1 A är dödligt, men det beror helt på volt antalet. (ett bilbatteri är på ca 70 Ah men du dör inte om du tar på båda polerna samtidigt för att stömstyrkan är bara 12V)

du kan stoppa in fingrarna i väggutaget om du vill, det är väldigt obehagligt, men inte dödligt. (om du är helt frisk för övrigt det vill säga, vilket man kanske inte är om man kör in fingrarna i väggutaget )

vad ska jag ha sagt med det här inlägget???? om nån fattar, eller vill tillägga, visst.........

(lite mycket öl just nu )
Citera
2005-05-04, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dismember
man kan säga så här, volten som mäts i "V" är obehaglig.

ampere som mäts i "A" är dödlig.

och jag har för mig att nånstans vid 0.5-1 A är dödligt, men det beror helt på volt antalet. (ett bilbatteri är på ca 70 Ah men du dör inte om du tar på båda polerna samtidigt för att stömstyrkan är bara 12V)

du kan stoppa in fingrarna i väggutaget om du vill, det är väldigt obehagligt, men inte dödligt. (om du är helt frisk för övrigt det vill säga, vilket man kanske inte är om man kör in fingrarna i väggutaget )

vad ska jag ha sagt med det här inlägget???? om nån fattar, eller vill tillägga, visst.........

(lite mycket öl just nu )

Över 15 millieampere är dödligt har jag för mig... Men jag vet inget...
Citera
2005-05-04, 20:37
Medlem
Är det inte
0,001A som är en märkbar stöt
0,015A en obehaglig stöt, med risk för muskelkramp.
0,030A risk för oregelbunden hjärtrytm

Och vid sådana styrkor som 1A är man troligen ganska död. Iallafall om strömmen går via hand-hjärta-hand eller liknande.
Citera
2005-05-04, 20:53
Medlem
InkoPinkos avatar
Spänning och ström hör ihop genom Ohms lag U=R*I

Det kan inte existera en ström utan en spänning som driver strömmen, och storleken på strömmen beror på resistansen i materialet som strömmen flödar igenom. Om man har en elpistol på 50000 volt, kan man alltså inte styra hur mycket ström den ska ge ut i kroppen, utan det beror på människokroppens resistans. Däremot så har ju en elpistol en begränsad effekt, så om man t.ex. kortslöt den skulle det inte gå en jättestor ström, utan spänningen skulle då sjunka.

Som någon påpekat är det strömmen som är farlig för människokroppen, och den dödliga gränsen går någonstans runt 30mA, beroende på vilken väg genom kroppen som strömmen tar. Vilken ström som är farlig är dessutom väldigt individuellt, och personer med latenta hjärtbesvär kan få hjärtstillestånd av lägre strömmar än andra personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in