2013-01-20, 15:54
Medlem
Hur många timmar arbetar ni under en arbetsdag?

Säg att ni börjar kl 08:00 - slutar kl 17:00. ren effektiv arbetstid som ni gör något produktivt är 4 timmar.

Behöver ni 8 timmar på er att utföra ert arbete eller är ni låsta till något som gör att ni inte kan göra annat än att vara på plats, öppettider i en butik som exempel.

Hur ser ni på detta med arbetsinsats kopplat till avtalad arbetstid? Vad jag förstår så är det vanligare i dag att större företag låter sina anställda få mer frihet. Där de kan exempelvis arbeta hemifrån.

Ni som menar att ni arbetar mycket. Är det för att ni har mycket att göra varje dag på arbetet elelr är det för att ni är på kontoret/jobbet mer än 8 timmar per dag?
Citera
2013-01-20, 16:52
Medlem
8xxSeriess avatar
Jag befinner mig på jobbet i ca 9.5h.. kommer dit kanske en tjugo minuter innan jag börjar, byter om dricker kaffe etc.. arbetar, en timmes rast totalt under en dag.. och min effektiva arbetstid är betydligt mer än 4h på en dag, speciellt förr när jag körde mycket.

Så ja jag ser det absolut som avtalad arbetstid. Dessutom rycker jag in ibland under jourverksamhet och övrig övertid utöver det när det behövs.

Sen tar det en stund fram och tillbaka ifrån jobbet, kanske en 40-45 minuter total restid. Så ja det är ganska mycket tid man lägger på arbetet. Speciellt när man har mycket annat man vill göra på sin fritid.
Citera
2013-01-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Jag befinner mig på jobbet i ca 9.5h.. kommer dit kanske en tjugo minuter innan jag börjar, byter om dricker kaffe etc.. arbetar, en timmes rast totalt under en dag.. och min effektiva arbetstid är betydligt mer än 4h på en dag, speciellt förr när jag körde mycket.

Så ja jag ser det absolut som avtalad arbetstid. Dessutom rycker jag in ibland under jourverksamhet och övrig övertid utöver det när det behövs.

Sen tar det en stund fram och tillbaka ifrån jobbet, kanske en 40-45 minuter total restid. Så ja det är ganska mycket tid man lägger på arbetet. Speciellt när man har mycket annat man vill göra på sin fritid.

Tack för svar.

Vilken bransch arbetar du inom? Är det så att du måste vara på plats för att kunna genomföra ditt arbete?

Det är lite intressant, för jag får uppfattningen att många som arbetar har tid över till annat än just arbete. Facebook och sociala medier är (Om inte annat var) ett problem på arbetsplatser.

Ni som känner att ni har mindre effektiv arbetstid än vad er avtalade arbetstid är, hur känns det att inte arbeta "fullt ut"?
Citera
2013-01-20, 18:05
Medlem
mittinresystems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsarkivet
Vilken bransch arbetar du inom? Är det så att du måste vara på plats för att kunna genomföra ditt arbete?

Jobbar "med människor" (tänk gruppboende/ålderdomshem), måste definitivt vara på plats ja.

Citat:
Det är lite intressant, för jag får uppfattningen att många som arbetar har tid över till annat än just arbete. Facebook och sociala medier är (Om inte annat var) ett problem på arbetsplatser.

Är väl mest på kontor eller? Jag tar väl på sin höjd en otillåten rökrast eller två och kollar då facebook/flashback på mobilen.

Citat:
Ni som känner att ni har mindre effektiv arbetstid än vad er avtalade arbetstid är, hur känns det att inte arbeta "fullt ut"?

Det har jag inte direkt så jag har gott samvete.

Citat:
Behöver ni 8 timmar på er att utföra ert arbete eller är ni låsta till något som gör att ni inte kan göra annat än att vara på plats, öppettider i en butik som exempel.

Nja. Dom sakerna som absolut måste göras, alltså saker det finns rutiner som inte får rubbas och checklistor att signera tar långt under åtta timmar. Tiden som blir över försöker jag ägna åt socialt umgänge med brukarna vilket ingår i arbetsuppgifterna. Någon gång i veckan finns det en halvtimme där man egentligen inte har något att göra och kan slappa framför teven men det tycker jag mest är tråkigt.
Jag skulle inte vilja ha mer dötid på jobbet.
Citera
2013-01-20, 18:17
Medlem
Biomasss avatar
Som chef för ett medelstortföretag arbetar man i princip 12-15 timmar om dagen, ibland ännu mer, beroende på vilken tid på året det är. Frihet går att definiera på flera sätt; min frihet är att kunna göra det jag vill och kunna resa världen runt för att marknadsföra mitt företag och de produkter som vi har.
Citera
2013-01-20, 18:22
Medlem
Germanofils avatar
Är på jobbet 8-9 timmar per dag förutom på fredagar då jag oftast går vid lunchtid. Andelen effektiv arbetstid är väldigt olika. Vissa dagar arbetar jag effektivt hela dagen med undantag för lunchrasten, andra dagar går halva arbetstiden åt till att snacka med kollegor.
Citera
2013-01-20, 18:34
Medlem
Försöker hålla mig till 9 timmar per dag, på arbetet där jag tar en kortare lunch ibland. Tyvärr funkar det ju inte så ofta då saker skall bli klara i tid, så det blir mer 9-10 timmar + eventuellt jobb hemma. 2013 kommer bli ett väldigt hektiskt år så jag lär behöva arbeta hemma på kvällarna eller sitta kvar lite längre. Vissa perioder är dock lugnare och då kan jag ta igen viss tid i var fall.

Kan arbeta hemma (så länge det inte går till överdrift) om jag vill och gör det ibland när jag inte vill bli störd.

Gillar mitt arbete men skulle nog inte vilja stressa och arbeta så långa dagar om jag inte fick hyffsat betalt för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in