2013-01-20, 16:14
Medlem
Badboy87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olge123
Nej jag är inte bortskämd jag har jobbat och köpt allt jag har för egna pengar jag tar hand om saker så som att diska, Städa , laga mat , tvätta . men jag gör det när jag känner att det behövs jag är inte en sån person som gör allt direkt jag väntar tills det verkligen behövs. men det har nog lite med adhd att göra med men ska inte skylla på det. Men jag klarar mig själv.

Där har du svaret tror jag, när man väntar in i det sista är det oftast försent och då är skadan redan skedd! Bättre att göra allting direkt på en gång så slipper din farsa gnälla!

Se till att göra ett schema vad ni ska göra om se till att allting delas upp 50/50!
Citera
2013-01-20, 16:32
Medlem
Badboy87: Du menar att TS ska betala hälften av allt som förbrukas i hemmet samt halva hyran antar jag, eller hur menar du?

Du kan väl inte mena att då pappan/föräldrarna kommer hem efter arbetet att de då ska dela halva hushållsarbetet med sin 20 åriga avkomma som endast har förnöjt sig hela dagen genom att spela?

Det låter som att TS ska klippa av navelsträngen och flytta hemifrån liksom de flesta andra unga vuxna gjort.
Citera
2013-01-20, 16:37
Medlem
ivemesss avatar
http://www.lightshouse.org/the-scapegoat.html#axzz2IVhgn1pA

Ja, det låter som han är psykopat - om du har en sån förälder så är du nog snäppet mer klartänkt än andra så du ska inte riktigt lyssna på omgivningens inlägg i din situation eftersom du själv vet bäst.
Citera
2013-01-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy87
Där har du svaret tror jag, när man väntar in i det sista är det oftast försent och då är skadan redan skedd! Bättre att göra allting direkt på en gång så slipper din farsa gnälla!

Se till att göra ett schema vad ni ska göra om se till att allting delas upp 50/50!

Vadå försent? Hur kan det vara "försent" att diska, tvätta eller städa? Det tar ju ordentligt med tid innan det t.ex bildas mögel, eller hinner skapas bakterier som kan riskera liv, eller ens ge en feber och förkylning. Jag vet inte nu hur länge TS väntar innan han städar, men jag antar att han t.ex dammsuger när damm börjar synas, och att han tvättar när han har helt slut på kläder att ha på sig. Och kanske diskar när det inte finns plats längre i diskhon.

Under de 1-2 eller högst 3 dagar som dammet, tvätten och disken ligger där, vilka konsekvenser menar du kan hända som i sin tur ger den här farsan rätt att mentalt misshandla sin son?
Senast redigerad av avishaman 2013-01-20 kl. 16:49.
Citera
2013-01-20, 16:46
Medlem
Handfastes avatar
Största felet som jag ser på det hela är att du är 20 år bor hemma och tar inte tag i saken gällande skaffa eget.. fan klipp navelsträngen skaffa hår på bröstet och skaffa dig ett liv.

Och till er andra som anser annat , han är 20 år jag drog när jag var 17 har ADHD nu är jag 40+ och har en jävligt bra kontakt med min FAR äntligen. men jag förstår precis varför farsan gnällde och bråkade varje jävla sekund.
Citera
2013-01-20, 16:55
Medlem
softcoress avatar
Jag har jobbat några timmar per vecka i cirka ett halvår. Jag är också 20 år och min far har gnällt på mig jättemycket eftersom jag inte fått mer jobb. Jag har dock verkligen försökt men det har varit i princip helt omöjligt.

Nu har jag börjat plugga på universitet och far min, han är tyst som en mus.

Tror det är där problemet ligger, du sitter hemma och gör ingenting om dagarna. Då blir man lite less som förälder och vill att du ska ta tag i ditt liv. Låter dock som att du/han har lite problem med att uttrycka er inför varandra. Ta tag i ditt liv och gör något med det samt jobba på att uttrycka dig i klartext med din far!
Citera
2013-01-20, 17:18
Medlem
DeusXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olge123
Hej

Jag har Adhd..
Jag är 20 år och har under hela min uppväxt fått höra hur dålig jag är att jag aldrig tar tag i saker och fixar, Och min farsa har bara klagat på mig hela tiden vi kan inte ens prata med varandra längre vi bara bråkar för att han gnäller och klagar hela tiden och har varit så hela tiden. Jag har blivit ned tryckt hela tiden och jag är deprimerad och har ingen ork för något bara sitter här hemma och spelar så fort jag gör något annars mår jag dåligt. Min far klagar på mig bara jag glömt hänga upp handduken och gör det till värsta grejjen. bara jag gör minsta lilla fel så är jag dum i huvudet och jag gör aldrig nått och jag skiter i vad han säger jag lyssnar aldrig jag är dum i huvudet. Vissa gånger har han gått så långt så vi börjar slåss för jag blir så jävla arg. Han kan aldrig ha fel allt måste vara rätt hela tiden som idag råkade han spilla ut sitt glas så blev han arg på mig för att han aldrig kan ha fel.
Vad ska man göra ?

Trist att din farsa inte förstår att du mår dåligt. Kan tänka mig att det är svårt när man har föräldrar som inte stöttar en. Du har dock ett eget ansvar och är vuxen nu, om det är så illa hemma är det kanske dags att försöka hitta en egen bostad? Utan jobb eller andra inkomster kan du vända dig till socialstyrelsen om du känner att det är aktuellt.

Du kanske borde söka hjälp utifrån (om du inte redan har det) för din depression och din, som jag tolkar det, bristande motivation. Vad är det du spelar förresten? Testa lägg ner spelen helt och hållet och försök hitta nya intressen.

Att du inte tar tag i allting direkt är inget unikt för dig. Tro mig, en stor del av befolkningen fungerar på det sättet. Det går att träna bort. Försök att inte se din diagnos som ett hinder - jag vet inte hur det är men det känns ofta som att när det går dåligt för folk sätter de sig i en roll som ett offer och skyller sina misslyckanden på diverse faktorer (diagnoser/diskriminering/otur/osv). Missförstå mig inte, jag menar inte att det inte kan vara på det sättet. Men att skylla på faktorer som inte går att påverka kommer aldrig leda till något positivt - bara mindre motivation.
Senast redigerad av DeusX 2013-01-20 kl. 17:28.
Citera
2013-01-20, 17:58
Medlem
citizeninsanes avatar
I vissa kommuner finns det kurser för föräldrar med barn med ADHD. TS, säg till din pappa att du älskar honom (om du gör det), att du vill ha en bra relation med honom och att det du önskar dig mest av allt är att han går en sådan kurs.
Citera
2013-01-20, 18:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Vadå försent? Hur kan det vara "försent" att diska, tvätta eller städa? Det tar ju ordentligt med tid innan det t.ex bildas mögel, eller hinner skapas bakterier som kan riskera liv, eller ens ge en feber och förkylning. Jag vet inte nu hur länge TS väntar innan han städar, men jag antar att han t.ex dammsuger när damm börjar synas, och att han tvättar när han har helt slut på kläder att ha på sig. Och kanske diskar när det inte finns plats längre i diskhon.

Under de 1-2 eller högst 3 dagar som dammet, tvätten och disken ligger där, vilka konsekvenser menar du kan hända som i sin tur ger den här farsan rätt att mentalt misshandla sin son?

Försent= föräldrana har fått lov att ta reda på eländet eftersom att ingen annan gjort det.
Citera
2013-01-20, 18:28
Medlem
ADHD är förbannat ärftligt. Han känner kanske igen sig och irriterar sig egentligen på något mer subtilt. Låter heller inte som att bredare dialoger fungerar mellan er, så du sitter i en värdelös sitts.

Att uttrycka skuld på sin fiende skapar oftast mer distansering, där tiden för insikt är individuell.

Tips: Kurator och samtal med någon opartisk (ni är ju faktiskt två).
Citera
2013-01-21, 06:55
Medlem
isagonomins avatar
Din far är inte psykopat. Du är 20 år. När vuxna bor ihop måste man på nåt sätt ha gemensamma förhållningsregler för att det ska funka. Som kanske att inte slänga handduken på golvet och förvänta sig att någon annan ständigt ska plocka upp den ? Många "småsaker" kan till slut bli ett stort irritationsmoment ! Vem försörjer dig? Vem betalar hyran ?

Du nämner din ADHD. Skyller du på diagnosen? Att du inte ens kan hänga upp en handduk?

NEJ DIN FAR MÅ VARA JOBBIG I DINA ÖGON MEN ATT MÅLA UT HONOM SOM POTENTIELL PSYKOPAT ÄR RÄTT MAGSTARKT !

Du är ju vuxen. Flytta då!
Citera
2013-01-21, 11:42
Medlem
provocative77s avatar
Kan referera till mig själv.
Min morsa var en jävla gnatkärring. Samma saker hela tiden. Samma dag jag gick ur gymnasiet så drog jag till farsan i stället för att slippa kärringen.
Där började morsans o mitt nya liv o sedan den dagen älskar jag verkligen henne.

Det TS upplever är ingen konstigt. I 20 år har han försökt lära dig att hänga upp handduken på rätt ställe o det har inte lyckats. Samma sak med fler saker som TS inte lärt sig.
Som förälder tröttnar man o då börjar man leta efter småsaker o man gnäller hela tiden.
Enda sättet att få en normal farsa är att du lär dig att hålla ordning på dig själv o bostaden du bor i. Alternativt så får du flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in