2013-01-20, 14:53
Medlem
storytellers avatar
City Gross säljer s.k. skrubba den här veckan, flådd, för 29:- kilot. Det tycker jag låter billigt. Är det något att ha eller? Jag har en kokbok där det står om hur man tillagar olika plattfiskar men det nämns ingenting om skrubba. Blir det gott att helsteka den och äta potatismos till eller är det halv-skräpfisk?
Citera
2013-01-20, 14:57
Medlem
Skrubba kallades skräpfisk förr,men har blivit mer o mer populär att äta.

Jag tycker att den är god att steka o visst passar potatismos till.

Men det är en smaksak,jag tycker faktiskt att skrubba är godare än spätta.
Citera
2013-01-20, 15:02
Medlem
Spackelackans avatar
Jodå den funkar. Dubbelpanera den och stek i smör. Sedan så kan du med fördel servera den med ett mos gjord på mjölig potatis, gräddfil, gräslök och finrivet citronskal. Behövs ingen sås men en citronskiva är ju aldrig fel.

Önskas sås så gör du en enkel medelst 2 delar gräddfil, 1 del majonnäs, finhackad dill och persilja, en skvätt citron, salt och vitpeppar.
Senast redigerad av Spackelackan 2013-01-20 kl. 15:05.
Citera
2013-01-20, 15:04
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
City Gross säljer s.k. skrubba den här veckan, flådd, för 29:- kilot. Det tycker jag låter billigt. Är det något att ha eller? Jag har en kokbok där det står om hur man tillagar olika plattfiskar men det nämns ingenting om skrubba. Blir det gott att helsteka den och äta potatismos till eller är det halv-skräpfisk?
Ingen aning egentligen. Men den äckligaste fiskrätt jag ätit var skrubba på ett ställe på Bornholm.
Citera
2013-01-20, 15:13
Medlem
dePauls avatar
Som sportfiskare så har man fått otaliga skrubbor. De har varit ganska vanliga vid Göta Älvs utlopp samt längs med hela västkusten, oftast i småbåtshamnar och en bit in i älvarna.

Skrubba har en speciell smak. De flesta som jag känner slänger helt sonika tillbaka dessa "pingisracketar" med vämjelse i ögon och röst. M a o det är ingen kulinarisk höjdpunkt att behöva pressa i sig skrubba. Personligen skulle jag passa på erbjudandet från din butik och se mig om efter annat.

Men som det redan har sagts. Smak kan man inte diskutera. En del gillar ju till och med "Flygande Jakob" .

~Paul~
Citera
2013-01-20, 15:19
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som sportfiskare så har man fått otaliga skrubbor. De har varit ganska vanliga vid Göta Älvs utlopp samt längs med hela västkusten, oftast i småbåtshamnar och en bit in i älvarna.

Skrubba har en speciell smak. De flesta som jag känner slänger helt sonika tillbaka dessa "pingisracketar" med vämjelse i ögon och röst. M a o det är ingen kulinarisk höjdpunkt att behöva pressa i sig skrubba. Personligen skulle jag passa på erbjudandet från din butik och se mig om efter annat.

Men som det redan har sagts. Smak kan man inte diskutera. En del gillar ju till och med "Flygande Jakob" .

~Paul~
Jo smaken är onekligen speciell men jag tycker att den är helt ok. Dock så gillar jag ju det mesta, utom just Flygande Jacob som du nämnde.. Brrrrrrrr
Citera
2013-01-20, 15:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jo smaken är onekligen speciell men jag tycker att den är helt ok. Dock så gillar jag ju det mesta, utom just Flygande Jacob som du nämnde.. Brrrrrrrr
Flygande Jakob är helt klart en skiljevägg. Jag har aldrig mött någon som är sådär lagom i sina åsikter gällande denna rätt. Antingen hatar man den eller så älskar man den. Inget mitt i mellan. Med skrubba är åsikterna tydligen inte lika polariserade .

~Paul~
Citera
2013-01-20, 15:44
Medlem
Tråknicks avatar
Jag tycker inte alls man ska vara rädd för skrubban. Smaken är inte dålig på något sätt och tillagningen är enkel. Dubbelpanering funkar men det blir gärna lite overkil,l jag kör oftast enkeldito på skrubba. Sen är det ju löjligt billigt också, där jag handlar fisk brukar dom ofta försöka bjuda på några skrubbor gratis för dom har svårt att bli av med dom. Är man ekonomiskt lagd skulle jag tipsa om att köpa in mycket, klura ut nåt bra sätt att filéa dom på (det är inte så lätt) och sen frysa in köttet, lyckas man fyller man snabbt frysen med bra och monsterbillig mat.
Citera
2013-01-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Flygande Jakob är helt klart en skiljevägg. Jag har aldrig mött någon som är sådär lagom i sina åsikter gällande denna rätt. Antingen hatar man den eller så älskar man den. Inget mitt i mellan. Med skrubba är åsikterna tydligen inte lika polariserade .

~Paul~
Det verkar mest handla om den varma bananen.
När folk säger sig hata Flygande Jakob är det alltid bananen det handlar om. Visst, den är varm och slemmig men den går att peta bort, en gång hade jag den kall som separat tillbehör men nej, jag saknade den tillredd.
Annars är det väl en god och enkel kycklingrätt. Jag har dock inte förstått mig på dem som lägger riset i samma form som kycklingen. Blir väldigt sörjigt då.
Citera
2013-01-20, 17:21
Medlem
varma bananar går inte ha i mat, ja möjligen efterrätter då. men det är kombon i sig
visst salta jordnötter och bacon kan funka,
tom chilisås eller vispgrädde tillsammans med kyckling funkar väl i en del recept. men alla dessa saker tillsammans och dessutom med varm banan !?? herregud säger jag bara.
men visst skippar man bananerna så blir rätten ätbar, menar dessa saker tillsammans blir ju inte dåliga. det passar bara inte särskilt väl. lite som att äta rostbiff med vitsås, kokat ris och mangosallad.
Citera
2013-01-20, 17:25
Medlem
Retsinas avatar
Förr i tiden brukade jag köpa både skrubba och tossk i fiskehoddorna i Malmö. Skrubba är ju hur gott som helst.
Citera
2013-01-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
varma bananar går inte ha i mat, ja möjligen efterrätter då. men det är kombon i sig
visst salta jordnötter och bacon kan funka,
tom chilisås eller vispgrädde tillsammans med kyckling funkar väl i en del recept. men alla dessa saker tillsammans och dessutom med varm banan !?? herregud säger jag bara.
men visst skippar man bananerna så blir rätten ätbar, menar dessa saker tillsammans blir ju inte dåliga. det passar bara inte särskilt väl. lite som att äta rostbiff med vitsås, kokat ris och mangosallad.
Oj vad olika man kan tycka! Jag tycker just att kombon söta grädden med salta nötter, kyckling och ris är fantastisk! Jag gillar även den slemmiga bananen till. Äter aldrig banan annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in