2013-01-19, 20:05
Medlem
Jag har kollat på en ny bärbar dator från HP. Då jag inte kan ett dugg om datorer och sådant så vet jag ju inte riktigt vad som är bra eller dåligt med datorn. Jag har inte speciellt så höga krav- bara den fungerar så som jag vill.
Dock behöver jag lite hjälp. Ska jag välja Intel Core i3 eller i5 processor? Det skiljer ca 500 kr mellan dessa. 500 kr är ju inte en förmögenhet...men jag är en fattig student.
Jag ska endast surfa, spela enkla spel, kolla på film, lagra bilder, photoshopa samt göra skoluppgifter med datorn. Tror ni att i3 räcker för min del?

Sneeela...var lite snälla och säg inte att jag är dum i huvudet eller sådant...jag kan som sagt ingenting om datorer
Citera
2013-01-19, 20:09
Medlem
Kashis avatar
Den största skillnaden mellan dessa är att i3 har två kärnor medan i5 har fyra kärnor.

Jag skulle säga att i3 räcker för dina behov,
har själv i5 som duger bra till basic gaming, men det hade inte du tänkt göra?

Vad menar du med enkla spel? Mahjong går bra och förmodligen Leauge of Legends etc på lägre nivå utan problem på i3.
Senast redigerad av Kashi 2013-01-19 kl. 20:17.
Citera
2013-01-20, 11:57
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Den största skillnaden mellan dessa är att i3 har två kärnor medan i5 har fyra kärnor.

Jag skulle säga att i3 räcker för dina behov,
har själv i5 som duger bra till basic gaming, men det hade inte du tänkt göra?

Vad menar du med enkla spel? Mahjong går bra och förmodligen Leauge of Legends etc på lägre nivå utan problem på i3.

Fast det är väl inte riktigt sant. Både I3an och I5an är dubbelkärnig och båda har hyperthreading vilket innebär 1 logisk kärna per fysisk, d.v.s datorn och operativsystemet "ser" 4 kärnor.

Men som sagt, I3 räcker otroligt gott, och lägg sedan pengar på en SSD i valfri storlek så kommer datorn bli otroligt mycket rappare.

Ska man lira tyngre spel krävs det bättre grafikkort också men det verkar inte vara behovet
Citera
2013-01-20, 14:35
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Fast det är väl inte riktigt sant. Både I3an och I5an är dubbelkärnig och båda har hyperthreading vilket innebär 1 logisk kärna per fysisk, d.v.s datorn och operativsystemet "ser" 4 kärnor.

Men som sagt, I3 räcker otroligt gott, och lägg sedan pengar på en SSD i valfri storlek så kommer datorn bli otroligt mycket rappare.

Ska man lira tyngre spel krävs det bättre grafikkort också men det verkar inte vara behovet

Där ser man, så insatt är jag inte. Det står dual core på i3 och quad core på i5 så wtf tack för infon.
Citera
2013-01-20, 16:42
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Där ser man, så insatt är jag inte. Det står dual core på i3 och quad core på i5 så wtf tack för infon.

Lugnt .. I5an har däremot turbo, det har inte I3an
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in