2013-01-18, 17:27
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Ni som går på hus/lägenhetsvisningar, vilken inredning/stil föredrar ni? Spelar det någon roll vad det är för köksblandare, golv, dusch/badkar, stil på golv, klinker, tarkett m.m.

Vad "höjer" värdet i era ögon?

Själv gillar jag den lite mer moderna stilrena inredningen; högblankt, krom, natursten, spotlights, nån form av mellanljust träslag.
Det som nog har spelat mest roll för mig har varit fräscht kök/badrum vid lägenhetsletande.
Citera
2013-01-19, 15:01
Medlem
Skulle inte bjuda mer för en nyrenoverad lägenhet med ikea kök med ikea vitvaror innanför tullarna iallafall.

Köpa lägenhet för 2-5 miljoner med ett snikkök
Citera
2013-01-19, 17:46
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollinDeepWbg
Ni som går på hus/lägenhetsvisningar, vilken inredning/stil föredrar ni? Spelar det någon roll vad det är för köksblandare, golv, dusch/badkar, stil på golv, klinker, tarkett m.m.

Vad "höjer" värdet i era ögon?

Själv gillar jag den lite mer moderna stilrena inredningen; högblankt, krom, natursten, spotlights, nån form av mellanljust träslag.
Det som nog har spelat mest roll för mig har varit fräscht kök/badrum vid lägenhetsletande.

Det du beskriver tycker jag är asfult. Är nog en typisk innerstadsstockholmare som gillar riktiga trägolv och rejäla kök med personlighet. Att badrummet är fräscht är också ett viktigt kriterium. Helkaklat, men inget "dekorationskakel", typ en bård i orange eller så.

Tycker att man ska hålla sig nära den tidsperiod som huset är byggt i inredningsstilen. Alltså, inget högblankt med rostfria vitvaror i ett sekelskifteshus och inget lantkök i ett 90-talshus. Se http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/ för tydligare förklaring.

Men det du gillar finns det massor av andra människor som också tycker om, beror ju helt på vem man är, var man bor och var man kommer ifrån.
Citera
2013-01-19, 17:52
Medlem
Bam.Bams avatar
En lägenhet i den här stilen skulle jag (och många med mig) betala mycket för: http://www.byggfabriken.com/bloggen/index.php/2011/08/12/vackra-vackra-1910-talskok/
Citera
2013-01-20, 10:59
Medlem
RollinDeepWbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam
En lägenhet i den här stilen skulle jag (och många med mig) betala mycket för: http://www.byggfabriken.com/bloggen/index.php/2011/08/12/vackra-vackra-1910-talskok/

Det enda som inte var fint enligt mig var köket.
Men självklart. Smaken är som baken.
Citera
2013-01-20, 17:46
Medlem
Tror jag hört att folk ofta kollar på kök och badrum. Exempelvis kan plattläggning i badrum innan försäljning, trissa upp priset.
Citera
2013-01-21, 18:59
Moderator
rotadents avatar
Jag kollar också på kök och badrum. Jag vill inte renovera något själv om jag slipper. Köket ska vara ljust och fräscht med bra vitvaror och helst inte högblankt eftersom jag tycker att det är fult. Inga fula avvikande färger som röda skåpsluckor eller svarta vitvaror. Blä.

Badrummet är dock viktigare än köket, det måste vara fräscht. Även där ljust, ingen spräcklig mosaik eller liknande skit, inget badkar helst. Tvättmaskin. Övriga ytskikt är inte lika viktiga, det är billigt och rätt enkelt att fixa själv. Badrum och kök är det som kostar att fixa och som åtminstone jag inte kan göra själv.
Citera
2013-01-21, 19:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Kök och badrum ska vara fräscht. I övrigt letar jag så fula objekt och försöker fantisera hur det kan se ut om man gör lös med målar-rollern och eventuellt byter golv och lister.

Ju fulare desto bättre är mitt bästa köptips..
Citera
2013-01-21, 20:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kök och badrum ska vara fräscht. I övrigt letar jag så fula objekt och försöker fantisera hur det kan se ut om man gör lös med målar-rollern och eventuellt byter golv och lister.

Ju fulare desto bättre är mitt bästa köptips..

Fast rekommendationen brukar generellt vara att man inte ska bränna så mycket pengar på ytskikten innan man säljer, vilket väl också talar för att prisskillnaden inte är så stor mellan en halvsunkig lägenhet och en fräsch. Det är mest folk som jag som är bekväma och inte vill göra något själv som kanske betalar extra för att allt är tip-top. Gå loss med rollern och fixa om saker kan man väl göra även om det är hyggligt fräscht? Skillnaden är att man inte måste göra det om det är hyggligt fräscht från början.
Citera
2013-01-21, 21:48
Medlem
Snurrens avatar
Ja rollern är en bra ide, men glöm inte golven. Jag tror att snygga trägolv ger tillbaka pengarna flera gånger om. Behöver inte kosta multum, men kräver lite jobb.

Det värsta jag vet är sunkiga murriga 70-talstapeter i medaljongmönster - och ja de förekommer fortfarande på hemnet. Men å andra sidan väcker det en lust att fixa och göra fint att det kan sporra till köp.
Citera
2013-01-22, 07:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ja rollern är en bra ide, men glöm inte golven. Jag tror att snygga trägolv ger tillbaka pengarna flera gånger om. Behöver inte kosta multum, men kräver lite jobb.

Det värsta jag vet är sunkiga murriga 70-talstapeter i medaljongmönster - och ja de förekommer fortfarande på hemnet. Men å andra sidan väcker det en lust att fixa och göra fint att det kan sporra till köp.

En kompis till mig hade medaljongtapeter i sitt hus, tapeter av någon sorts väv eller sammet som var helt omöjliga att riva ned... De satt som berget och gick inte att måla över utan att det såg ut som skit. Så de lät dem vara kvar med tanken att de skulle sätta gipsskivor över och sen måla/tapetsera på dem. Men det blev aldrig av eftersom de flyttade ifrån huset sen. I annonsen skrev mäklaren "vackert bevarad originaldetalj i form av en genuin medaljongtapet"

Det är också ett sätt att vända på ett problem
Citera
2013-01-22, 10:16
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
En kompis till mig hade medaljongtapeter i sitt hus, tapeter av någon sorts väv eller sammet som var helt omöjliga att riva ned... De satt som berget och gick inte att måla över utan att det såg ut som skit. Så de lät dem vara kvar med tanken att de skulle sätta gipsskivor över och sen måla/tapetsera på dem. Men det blev aldrig av eftersom de flyttade ifrån huset sen. I annonsen skrev mäklaren "vackert bevarad originaldetalj i form av en genuin medaljongtapet"

Det är också ett sätt att vända på ett problem

Ha ha! Vi avstod en gång i tiden från att köpa ett radhus just för att i princip hela huset var tapetserat med sådana hemska "flocktryckta" tapeter i obskyra färger. Rött, svart, giftgrönt, bajsbrunt... men det kanske var oss det var fel på för att vi inte uppskattade denna tidstypiska detalj från anno 1978...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in