2013-01-18, 14:45
Medlem
Luctuss avatar
Är i vecka 9 och mår skit, jag kräks varje dag, mår illa hela tiden, är yr, trött, orkeslös. Jag tar tabletter mot illamåendet som inte ens hjälper ett dugg.

I vilken vecka vänder det och man känner sig mänsklig?

Vad har jag gett mig in på ?!!?!?! Mår skit =( =(
Citera
2013-01-18, 14:50
Medlem
Kan berätta lite om mor min, hon hade i princip likadant som du. Hon spydde sen vecka 8 tills kanske 8nde månaden (Detta betyder inte att du också kommer göra det, det är VÄLDIGT individuellt).

Man kommer väl på saker man äter när man är gravid, min morsa åt is för att inte spy. Så fort hon mådde illa satte hon sig och åt is och det hjälpte som fan. Vet att min moster hade samma för äpplen.
Citera
2013-01-18, 14:51
Medlem
Drfedeis avatar
För mig vände det i vecka 15
Citera
2013-01-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luctus
Är i vecka 9 och mår skit, jag kräks varje dag, mår illa hela tiden, är yr, trött, orkeslös. Jag tar tabletter mot illamåendet som inte ens hjälper ett dugg.

Vecka 12-13 har det värsta klingat av. Tvinga i dig lite mat i taget. Du kan börja må illa av att du äter för lite också. Knapra knäckebröd, drick juicer, ät fisk och kyckling i små portioner med ris. Ko och griskött är mer svårsmält och det finns därför större risk att du kräks upp allt igen.
Citera
2013-01-18, 15:22
Bannlyst
Citat:

Efter 3-4 månader för de flesta.
En del har otur och får lida i hela graviditeten.
Citera
2013-01-18, 15:34
Medlem
westsidelakess avatar
Det där är väldigt individuellt. Med mitt första barn kräktes jag från vecka 8 och fram till 7:e månaden ungefär. Med mitt andra barn mådde jag illa mellan vecka 6-11.
Även om jag mådde illa under en lång period med första barnet så blev det ändå på något sätt lättare efter några månader eftersom illamåendet inte var lika konstant. Även om jag kräktes 4-5 ggr/dag så mådde jag bara illa precis innan jag behövde kräkas och sen mådde jag ganska bra under några timmar igen.
Hoppas det snart går över för dig. När jag hade mina värsta stunder så hände det till och med att jag önskade att jag skulle få missfall och det skäms jag för än idag när jag tänker tillbaka på den tiden.
Citera
2013-01-18, 16:22
Medlem
Luctuss avatar
Vad fan då!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vad ska jag göra? Kan inte jobba eller plugga, ska man sjukskriva sig då eller?! Gud vad jag hatar detta. Jag ligger i sängen och är i princip DÖENDE.

... Hoppas det är värt det just nu känns det jävligt förjävligt....
Citera
2013-01-18, 16:27
Medlem
Andas och överlev.

Att vara gravid är ingen sjukdom.. så sjukskrivning går nog bort. FK lär inte godkänna det iaf.
Citera
2013-01-18, 16:43
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Vad fan då!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vad ska jag göra? Kan inte jobba eller plugga, ska man sjukskriva sig då eller?! Gud vad jag hatar detta. Jag ligger i sängen och är i princip DÖENDE.

Om det finns risk för att du inte tar upp näring så måste du prata med mvc om det, det är ju farligt för både dig och barnet i magen. Kan ju i värsta fall, om det inte ger med sig, innebära sjukhusvistelse och dropp.
Citera
2013-01-18, 17:07
Medlem
Citat:

Testa Postafen, åksjuketabletter. Finns också starkare läkemedel mot illamående man kan få på recept. Kan man inte jobba eller plugga måste man ju sjukskriva sig, ja.

Det är få som mår illa efter v 20. För de flesta går det över betydligt tidigare. Jodå, det är värt det.
Citera
2013-01-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squie
Andas och överlev.

Att vara gravid är ingen sjukdom.. så sjukskrivning går nog bort. FK lär inte godkänna det iaf.
Nä, och bilkörning är ingen sjukdom heller, så du kan glömma att bli sjukskriven om du skadas i en bilolycka!
Graviditet är ingen sjukdom, men man kan bli sjuk av att vara gravid. Är det så illa att man inte kan utföra sitt jobb ska man självklart vara sjukskriven. FK krånglade med sånt förr men fick bättra sig när det blev bedömt som diskriminering att inte godkänna sjukskrivning av en gravid kvinna när en man med samma symptom blev sjukskriven utan problem.
Citera
2013-01-19, 00:47
Bannlyst
Om inte Postafen hjälper så kan barnmorskan skriva ut Lergigan eller i värsta fall Primperan om du mår så illa. Tidigare kunde man bli sjukskriven för hyperemesis gravidarum som det t.o.m heter, hur det är nu vet jag inte.

För många försvinner trötthet och illamående efter första trimestern. Jag mådde aldrig illa. Däremot var jag trött under hela graviditeten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in