2013-01-18, 09:26
Medlem
Soluss avatar
Hej!

Jag har i över tio år haft grava sömnproblem. Jag har inte kunnat somna förrän jag däckat av total utmattning under alla dessa år pga att jag legat och grubblat så mycket på kvällarna. En lösning på problemet var alkohol, men det inducerade nya intressanta problem så det går bort. Efter många turer till vårdcentraler utan någon egentlig hjälp har jag haft turen att få en bra läkare på beroendekliniken. H*n skriver ut Imovane till mig sedan två år tillbaka. Jag har också växlat lite mellan det och Stilnoct. Det här har fungerat helt underbart. Jag har sovit fantastiskt bra bara jag liksom fått den där hjälpen på traven att stänga av huvudet om kvällarna.

Nu har jag precis gått igenom en separation efter en hel del strul i förhållandet och nu har det uppstått nya problem som rubriken antyder. Jag kan fortfarande somna bra och så, men nu vaknar jag stup i kvarten om nätterna. Är det någon annan som ätit något av dessa läkemedel som upplevt sådana problem eller är det helt enkelt så att jag sover oroligt pga vad som hänt?

Citera
2013-01-18, 09:39
Medlem
FruKs avatar
Hej Solus,

Vad roligt att du fått bra hjälp!

Att sömnen rubbas för dig är inte konstigt nu när du har det jobbigt. Det finns lite olika preparat som kan förlänga din sömn och jag tänkte fokusera på dem som inte är beroendeframkallande.

- Propavan - förlänger och fördjupar sömn. Halveringstid i kroppen är 8 timmar.
- Theralen - generellt ångestlindrande och sederande. Kan ge baksmälle-effekt dagen därpå
- Nozinan - äldre neuroleptikum, sederande. Kan ges i rätt höga doser men ger biverkan i form av stelhet.

Vänligen,

Fru K
Citera
2013-01-18, 09:41
Medlem
valter-eggons avatar
Jag kom alldeles nu tillbaka från läkaren och har fått Imovane utskrivet. Har frågade specifikt om jag vaknar under nätterna (vilket jag inte gör) eftersom Imovane bara funkar som insomningstablett.

Så du behöver nog något annat i så fall. Psykolog kanske? Separationer kan ta mer än man tror.
Citera
2013-01-18, 10:10
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruK
Hej Solus,

Vad roligt att du fått bra hjälp!

Att sömnen rubbas för dig är inte konstigt nu när du har det jobbigt. Det finns lite olika preparat som kan förlänga din sömn och jag tänkte fokusera på dem som inte är beroendeframkallande.

- Propavan - förlänger och fördjupar sömn. Halveringstid i kroppen är 8 timmar.
- Theralen - generellt ångestlindrande och sederande. Kan ge baksmälle-effekt dagen därpå
- Nozinan - äldre neuroleptikum, sederande. Kan ges i rätt höga doser men ger biverkan i form av stelhet.

Vänligen,

Fru K
Theralen och propavan har jag testat förr i låga såväl som höga doser. Även andra antihistaminer såsom Atarax och Postafen. Dessa fungerar inte bra på mig. De har liten till ingen effekt och dagen efter kan jag inte vakna. Tack ändå för tipset. När det gäller neuroleptikum så äter jag redan Seroquel mot lite "hjärnspöken" jag har. Kanske kan man fråga om att ta dem på kvällen också?

Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag kom alldeles nu tillbaka från läkaren och har fått Imovane utskrivet. Har frågade specifikt om jag vaknar under nätterna (vilket jag inte gör) eftersom Imovane bara funkar som insomningstablett.

Så du behöver nog något annat i så fall. Psykolog kanske? Separationer kan ta mer än man tror.
Jag är medveten om att Imovane bara är en insomningstablett. Vad jag ville veta var om andra upplevt samma problematik jag upplever nu pga att de kanske ätit det för länge, men det låter som om jag kan utesluta den teorin. *Phew*

Ja, jag har ju min psykiatriker jag kan vända mig till, men vem har tid, liksom?

Eventuellt kanske det skulle fungera att höja dosen Imovane, men jag antar att de inte lär gå med på det då jag redan äter 7,5mg per dag.
Citera
2013-01-18, 10:21
Medlem
Jag brukar vakna upp på natten när jag tagit någon typ av benso för att somna, mest då för att jag drömmer mardrömmar på dem. Imovane i kombination med t.ex theralen kanske? kolla dock så det är okej att blanda dem först. Vet inte hur det är med det.

Höja dosen ska du absolut inte göra så länge dem får dig att somna, och speciellt inte utan läkares ordination.
Citera
2013-01-18, 10:23
Medlem
FruKs avatar
Hej,

Seroquel har en känd sövande effekt - kanske din dos kan läggas kvällstid alternativt, om du har depotberedning, att man lägger till en vanlig seroquel till kvällen.

Annat är också mirtazapin, ett sömngivande antidepressivum, men jag undrar om det inte blir lite mycket olika piller...
Citera
2013-01-18, 10:24
Medlem
FruKs avatar
Tilägg: att öka zopiklon kommer inte hjälpa dig så, du kommer vakna efter ett par timmar ändå eftersom halveringstiden är ganska kort. Stilnoct har lite längre halveringstid. Plus tråkigheten med toleransen.
Citera
2013-01-18, 10:32
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Jag brukar vakna upp på natten när jag tagit någon typ av benso för att somna, mest då för att jag drömmer mardrömmar på dem. Imovane i kombination med t.ex theralen kanske? kolla dock så det är okej att blanda dem först. Vet inte hur det är med det.

Höja dosen ska du absolut inte göra så länge dem får dig att somna, och speciellt inte utan läkares ordination.
Hehe, vilken moralpredikan av en person som tar benso på eget bevåg. ;-)
Nej, jag har inte tänkt höja dosen utan att rådfråga min läkare. Jag trodde det framgick av mitt inlägg.

Citat:
Hej,

Seroquel har en känd sövande effekt - kanske din dos kan läggas kvällstid alternativt, om du har depotberedning, att man lägger till en vanlig seroquel till kvällen.

Annat är också mirtazapin, ett sömngivande antidepressivum, men jag undrar om det inte blir lite mycket olika piller...
Mirtazapin har jag också ätit, men jag vill minnas att det inte går hand i hand med SSRI som jag också äter. Särskilt inte då jag fått ett toniskt krampanfall (en typ av epileptiskt anfall) av min SSRI tidigare.

En IR Seroquel, typ 25mg eller så, på kvällen låter dock som något jag kan fråga min läkare om. Kan kanske fungera!
Citera
2013-01-18, 10:40
Medlem
Var inte meningen som någon moralpredikan, vill bara påpeka att vara försiktig när det trots allt gäller ganska "starka" mediciner. Jag vet ju inte vad du är kapabel till, eller hur?
Citera
2013-01-18, 10:42
Medlem
FruKs avatar
Ja, testa det och eventuellt byta z-preparatet. Jättekul att läsa inlägg från personer med insikt om bruk och samarbete med läkare. Jag blir rörd <3

Lycka till. När känslorna lugnat ned sig och du har kunnat vila i ett nytt perspektiv, tror jag att dina sömnbekymmer lättar.
Citera
2013-01-18, 11:29
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ja, testa det och eventuellt byta z-preparatet. Jättekul att läsa inlägg från personer med insikt om bruk och samarbete med läkare. Jag blir rörd <3

Lycka till. När känslorna lugnat ned sig och du har kunnat vila i ett nytt perspektiv, tror jag att dina sömnbekymmer lättar.
Och jag blir alldeles förtvivlad när medicinutbildade föreskriver ett ökat intag av mediciner för ett i allra högsta grad annorlunda lösbart problem:
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
/.../
Nu har jag precis gått igenom en separation efter en hel del strul i förhållandet och nu har det uppstått nya problem som rubriken antyder. Jag kan fortfarande somna bra och så, men nu vaknar jag stup i kvarten om nätterna. Är det någon annan som ätit något av dessa läkemedel som upplevt sådana problem eller är det helt enkelt så att jag sover oroligt pga vad som hänt?

Hej Solus!

Tråkigt med din situation. Det är inte roligt att gå igenom en separation. Det ska gudarna veta. Särskilt inte om man sedan tidigare har haft en del problem. Men lyssna på mig: det kommer att gå över. Du kommer att må bättre. Sanna mina ord. Risken är dock påtaglig att dina problem permanentas om du nu väljer att öka ditt tablettintag. Tänk noga över detta.
Citera
2013-01-18, 11:40
Medlem
FruKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Och jag blir alldeles förtvivlad när medicinutbildade föreskriver ett ökat intag av mediciner för ett i allra högsta grad annorlunda lösbart problem:
.

Tja, det finns olika sätt att handskas med bekymmer, precis som du antyder. Genomgående i mina svar har jag velat ge TS intryck av att det är ett övergående problem. Utifrån min erfarenhet är det viktigt att inte översläta denna sorts problem med ett "det är normalt, det går över, ta inga tabletter" eftersom det finns en risk för återinsjuknande i affektiv sjukdom om man inte erbjuder hjälp och stöd. Tillägg av mediciner är ett alternativ man kan överväga, det är en diskussion som TS kan ta med sin psykiater.

Vänligen,

Fru K
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här