Citat:
Ursprungligen postat av FruK
Hej Solus,
Vad roligt att du fått bra hjälp!
Att sömnen rubbas för dig är inte konstigt nu när du har det jobbigt. Det finns lite olika preparat som kan förlänga din sömn och jag tänkte fokusera på dem som inte är beroendeframkallande.
- Propavan - förlänger och fördjupar sömn. Halveringstid i kroppen är 8 timmar.
- Theralen - generellt ångestlindrande och sederande. Kan ge baksmälle-effekt dagen därpå
- Nozinan - äldre neuroleptikum, sederande. Kan ges i rätt höga doser men ger biverkan i form av stelhet.
Vänligen,
Fru K
Theralen och propavan har jag testat förr i låga såväl som höga doser. Även andra antihistaminer såsom Atarax och Postafen. Dessa fungerar inte bra på mig. De har liten till ingen effekt och dagen efter kan jag inte vakna. Tack ändå för tipset. När det gäller neuroleptikum så äter jag redan Seroquel mot lite "hjärnspöken" jag har. Kanske kan man fråga om att ta dem på kvällen också?
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag kom alldeles nu tillbaka från läkaren och har fått Imovane utskrivet. Har frågade specifikt om jag vaknar under nätterna (vilket jag inte gör) eftersom Imovane bara funkar som insomningstablett.
Så du behöver nog något annat i så fall. Psykolog kanske? Separationer kan ta mer än man tror.
Jag är medveten om att Imovane bara är en insomningstablett. Vad jag ville veta var om andra upplevt samma problematik jag upplever nu pga att de kanske ätit det för länge, men det låter som om jag kan utesluta den teorin. *Phew*
Ja, jag har ju min psykiatriker jag kan vända mig till, men vem har tid, liksom?
Eventuellt kanske det skulle fungera att höja dosen Imovane, men jag antar att de inte lär gå med på det då jag redan äter 7,5mg per dag.