2013-01-18, 02:33
Medlem
Som rubriken lyder, jag funderar på att bygga en elektromagnet i en bil. Skulle den i så fall kunna störa bilens elektronik? Är det möjligt att få en styrka som lyfter 3-4 hekto om man kopplar till bilbatteriet (magneten kommer bara vara påslagen under färd)?
Citera
2013-01-18, 03:19
Medlem
bjornebarns avatar
Nej, en elektromagnet som du skulle klara av att bygga skulle inte kunna störa bilens elektronik, eventuellt endast om du har snabbt växlande polaritet samt placerar magneten precis intill elektroniken. Din elektromagnet skall dessutom bara lyfta 3-4 hektogram så den är inte speciellt stark över huvud taget.

Så ja, kör på. Linda isolerad koppartråd i en spole och sätt in en järnkärna, så har du din magnet.
Citera
2013-01-19, 03:35
Medlem
Helt ofarligt precis som föregående svar. Jag skulle även dra mig längre och påstå att även om du har en snabbt växlade polaritet så kommer övrig elektronik vara opåverkad.

Just stora elektromagneter (läs högtalare) brukar monteras i fordon.
Citera
2013-01-19, 03:40
Medlem
8xxSeriess avatar
Skulle du ändå vara orolig, tex om du skulle bygga något med sjuk elektromagnetiskt strålning skulle jag tipsa om att skaffa en äldre bil, utan styrenheter. Ex. Äldre volvo 240 med förgasare, 140 serien, äldre volvo dieslar, mercedes dieslar etc. Garanterat bombsäkra vid risk för EMP krig!
Citera
2013-01-19, 12:37
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeder
Helt ofarligt precis som föregående svar. Jag skulle även dra mig längre och påstå att även om du har en snabbt växlade polaritet så kommer övrig elektronik vara opåverkad.

Just stora elektromagneter (läs högtalare) brukar monteras i fordon.

Det räcker med väldigt svaga, växlande, fält för att störa ut elektronik om man bara placerar magneten precis intill. Har tex själv kraschat en gammal Sony Ericsson-mobil med ett växlande magnetfält som var på ca 0,10 T. Med flödestäthet på 1,0 T behövde fältet knappt ens ändras speciellt mycket eller snabbt alls för att få mobilen att krascha.

Nu tror jag dock att TS inte har tänkt placera elektromagneten mitt inne bland elektroniken i bilen och då kan han ha väldigt starka magnetfält utan att det gör något.
Citera
2013-01-20, 07:28
Medlem
Barney Calhouns avatar
Måste ställa frågan så jag slipper ligga sömnlös fler nätter pga detta..
Vad ska du ha magneten till?
Citera
2013-01-20, 10:55
Medlem
Själva magneten gör inte så mycket däremot kan det bli en rejält energirik ström-spänningsspik då du bryter strömmen till den så glöm inte frihjulsdioden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in