2007-03-28, 13:58
Medlem
illums avatar
Tänkte skriva lite snabbt om rapporteringar eftersom vissa undrar och andra missuppfattat.

En rapportering gör man genom att klicka på röd-vita triangeln till vänster om en post. Det gör man om något bryter mot reglerna, eller kanske om en tråd är en dublett på en tråd som redan finns, eller överhuvudtaget något som är fel nog att du tror en mod skulle åtgärda det. Det som då händer är att samtliga mods i det forumet får ett PM om tråd/post i fråga samt anledningen till rapporteringen som användaren angivit. Så länge rapporteringen är skarp, så är den till otroligt stor hjälp.

Betänk att de flesta mods, för att hjälpa Flashback, tar på sig flera forum, kanske 3-10 stycken. Tänk att Flashback som forum får cirka 8000 nya poster varje dygn. Dela upp det lite slarvigt på cirka 80 forum, som givetvis är olika aktiva, men i snitt cirka 100 poster per dygn och forum.

Om inga rapporteringar gjordes, så skulle varje moderator behöva kontroll-läsa 100-1000 poster varje dag, beroende på antal forum de hjälper till att modda i (kanske 5 i snitt?). Eftersom vi heller inte vet vilka trådar andra mods läst igenom, så blir det även mycket "redan gjort arbete". Som ni säkert gissar, så orkar inte alla mods sitta och kontroll-läsa allting, utan forumets nivå bibehålls till stor del av alla som debatterar och rapporterar.

Det jag vill säga är alltså: skriv inte "kan ingen moderator ta bort det här" eller "LARM LARM, TA BORT, TA BORT" (har hänt ) i tråden, för det hjälper inte, det blir bara en post till att ta bort, som i värsta fall aldrig ens blir läst av en mod. Rapportera, men heller inte för mycket eller överdrivet. Om exempelvis de sista 12 posterna i en tråd är OT så behöver man inte rapportera var och en, då en mod kollar posterna både före och efter innan denne gör något.

Tänk också på att om 8 personer rapporterar in samma post, så orkar kanske inte åtgärdande mod skicka PM till samtliga och svara "Åtgärdat, tack för rapport.". Att du inte får ett svar, kan innebära att det var många som rapporterade och att du inte var först att rapportera. Det kan också innebära att mods lämnar rapporteringen utan åtgärd. Om det är ett tydligt nej, "det här gör vi inget åt, lös rapportering", så svarar mods förhoppningsvis nej på det. Om det å andra sidan är gråzon, då blir det värre, säg att det är 3 mods i ett forum och ingen är säker nog på att ingripa eller svara nej, utan avvaktar reaktion från de andra modsen, så händer ibland att alla mods väntar på varandra och inget görs samt att det hela glöms bort när nya saker händer.

Lipa alltså inte åt att rapporteringen inte besvaras. Rapporteringar besvaras oftast, men uppskattas alltid så länge de är skarpa. Ja, det var lite FYI.

Ask not, what Flashback can do for you, but ask what you can do for Flashback!
Citera
2007-03-28, 18:48
Bannlyst
Tack för svar/sammanfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av illum
Om det är ett tydligt nej, "det här gör vi inget åt, lös rapportering", så svarar mods förhoppningsvis nej på det.
Quoi?

Hur bestäms det vilken moderator i ett delforum som ska ta hand om en RP, och hur meddelas detta till de andra medmoderatorerna? Får ni upp en popup eller något? Finns det någon hemlig sida för varje underforum där varje RP listas? Skickar moderatorn som tar itu med RP:n ett PM till sina kolleger om att han eller hon klarat upp det?
Citera
2007-03-28, 19:11
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Tack för svar/sammanfattning.

Quoi?

Hur bestäms det vilken moderator i ett delforum som ska ta hand om en RP, och hur meddelas detta till de andra medmoderatorerna? Får ni upp en popup eller något? Finns det någon hemlig sida för varje underforum där varje RP listas? Skickar moderatorn som tar itu med RP:n ett PM till sina kolleger om att han eller hon klarat upp det?

RPn skickas till alla moderatorer i det berörda forumet som ett "Privat meddelande".. Vi får en popup om vi valt den inställningen, annars får vi också ett mail om att vi fått ett RP till våran privata mail som vi angivit här på FB.

Det finns inget hemligt PR-forum där det listas vad vi fått, utan jag har ingen aning om vilka trådar som rapporteras utanför mina forum.
Vanligtvis löses RPn ganska enkelt, inlägg tas bort , flyttas osv och då märker ju de andra moderatorerna vad som skett. Är det något problem med något RP så diskuteras givetvis detta mellan forumets moderatorer.
Citera
2007-03-28, 20:14
Medlem
micaeles avatar
Parkera detta som ett inlägg i tråden FAQ - en sammanställning. Lång text, men mycket talande och bör inte försvinna i mängden efter en stund.
Citera
2007-03-29, 04:10
Medlem
Misters avatar
Fint, inget nytt under solen och så där men.... skulle det inte gå att fixa en funktion där moderator med ett enkelt klick kan skicka iväg ett svar till den som rapporterat? Till exempel "Tack för din rapport, vi kommer att åtgärda detta om det finns anledning"
Som det är nu så vet man inte om det har åtgärdats vilket innebär att de som skickar rapporter måste kolla igenom inlägget igen för att se om det har hänt något. Nu har jag bara rapporterat två inlägg under min tid här. Till viss del därför att läget är som det är. I 50% av min rapportkarriär har jag fått feedback, vilket kanske är ganska gott.
Underhuggare glöms ofta bort. I arbetslivet och på flashback. Ändå förväntas just fotfolket stå för både det stora arbetet (inläggen) och ansvaret för att det upprätthålls en viss nivå. Men utan något tillbaka blir det meningslöst, jag hade rapporterat mer trams om jag visste att det betydde något.
Nu vet jag det efter det inlägg. Så det var bra tror jag
Citera
2007-03-29, 13:06
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Fint, inget nytt under solen och så där men.... skulle det inte gå att fixa en funktion där moderator med ett enkelt klick kan skicka iväg ett svar till den som rapporterat? Till exempel "Tack för din rapport, vi kommer att åtgärda detta om det finns anledning"
Som det är nu så vet man inte om det har åtgärdats vilket innebär att de som skickar rapporter måste kolla igenom inlägget igen för att se om det har hänt något. Nu har jag bara rapporterat två inlägg under min tid här. Till viss del därför att läget är som det är. I 50% av min rapportkarriär har jag fått feedback, vilket kanske är ganska gott.
Underhuggare glöms ofta bort. I arbetslivet och på flashback. Ändå förväntas just fotfolket stå för både det stora arbetet (inläggen) och ansvaret för att det upprätthålls en viss nivå. Men utan något tillbaka blir det meningslöst, jag hade rapporterat mer trams om jag visste att det betydde något.
Nu vet jag det efter det inlägg. Så det var bra tror jag

Olika sätt att rapportera och hantera RP har diskuterats fram och tillbaka och kommer mycket troligen att förbättras när färdigutvecklat av den "nya" plattformen är klar. Detta för att underlätta både för oss moderatorer och för de som skickar RP.

När det kommer till att svara på RP så är det upp till moderatorn som har hand om ärendet att göra det h*n tycker är rätt. När det gäller enklare saker så som dubbelpostninger, trådar som hamnat fel eller en till i raden av "vilken låt är detta" trådar så är det inte alltid jag skickar ett svar på RP även om jag alltid försöker göra det. När det är lite mer diffusa saker så brukar jag alltid svara och ger min syn på inlägget/tråden/etc. Jag uppskattade att få svar på min RP när jag var användare (vilket jag fortfarande är på stora delar av forumet) och försöker därför leva som jag lär även om det som sagt inte alltid blir så...

Så fortsätt rapportera in det ni tycker är fel för att underlätta vårat arbete så vi alla får ett bättre forum.
Citera
2007-05-23, 22:20
Medlem
illums avatar
Vi kör en bump på denna eftersom den verkar behövas i "anti-OT-om-självmordshets-tråden".
Citera
2007-05-24, 01:01
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Vi kör en bump på denna eftersom den verkar behövas i "anti-OT-om-självmordshets-tråden".

Varför är tråden inte klistrad så att man slipper bumpa den jämt?
Citera
2008-01-27, 13:27
Medlem
När man inte får svar på RP?

Jag har en liten undran kring det här med RP.

När en moderator anser att den RP en användare gjort är felaktig så tycker jag det är viktigare att man hör av sig med ett svar till användaren på varför man inte tänker åtgärda den än när man tycker att en RP var bra och moderatorn hör av sig med ett "tack för RP".

Detta görs ytterst sällan utan istället så hör man ingenting?
Citera
2008-01-27, 19:02
Medlem
ojns avatar
Jag kan inte annat än hålla med. Ibland har det hänt att jag slarvat med detta, ska bättra mig. Det kan ju också vara som så att en RP man fick för kanske 8-10 timmar sedan redan lästs av någon av sina kollegor (man vet t.ex. att de varit online före en själv) och man antar att denna tagit hand om RP och lämnar den därmed därhän. RP:s kommer som PM och ofta även direkt i mejllådan, så risken att vi missar dem är i alla fall minimal.

Till sist kan jag ju passa på att uppmana alla användare att fortsätta skicka RP:s, både på inlägg som är solklara regelbrott, men även sådana som är gränsfall. Jag tror inte det finns någon mod som har något emot att hellre få en RP för mycket än en för lite, de gör verkligen all skillnad i världen.
Citera
2008-01-27, 19:10
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag har en liten undran kring det här med RP.

När en moderator anser att den RP en användare gjort är felaktig så tycker jag det är viktigare att man hör av sig med ett svar till användaren på varför man inte tänker åtgärda den än när man tycker att en RP var bra och moderatorn hör av sig med ett "tack för RP".

Detta görs ytterst sällan utan istället så hör man ingenting?
Jag får ibland upp till 30 RP:s om dagen, jag tycker att det är viktigare att jag faktiskt gör något åt dom än att jag skriver 30 "tack för RP". Dock kan jag hålla med dig om att det är på sin plats med en kort rad som motivering när man inte åtgärdar.

Hade dygnet haft 48 timmar hade det varit helt okej, och jag gjorde dessutom så i början när jag var mod, men man orkar inte hålla på så i längden, man lär väl sig prioritera antar jag.
Citera
2008-01-27, 19:21
Medlem
Heinzes avatar
Det är tidsaspekten som avgör, får jag en massa RP om samma tråd så brukar jag exempelvis skicka ett "Tack för RP" till den första och sedan slänger jag de andra tre, fyra som kommit in. Kanske inte helt genomtrevligt men att öppna alla och skicka ett svar är jag dessvärre för lat för.

RP:s uppskattas dock men får man 20 på en dag så är det så att jag i alla fall inte går in och svarar på alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in