Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-17, 22:48
Medlem

Jag har funderat på hur många gånger jag faktiskt markerar en text och trycker på quoteknappen. Ärligt talat kan jag inte minnas när jag gjorde det sist.

Något jag däremot gör väldigt ofta är att när jag ska kommentera i ett citerat inlägg så klickar jag på quoteknappen och trycker in sekvensen högerpil, delete, ctrl+vänsterpil, /, ctrl+högerpil, högerpil.

Nu undrar förmodligen en del vad fan jag snackar om. Det jag har gjort är helt enkelt att omvandla en [quote][/quote] till en [/quote][quote]. Anledningen till att jag verkligen kan den där kombinationen är att jag använder den väldigt ofta. I många fall kopierar jag det jag skapade och klistrar in vid behov. Det kan dock bli drygt när man skriver inlägg där man måste klistra in massa källhänvisningar.

Varför gör jag då så här? Jo, när jag läser ett långt citerat inlägg så vill jag slänga in mina kommentarer direkt under det jag vill kommentera. Vad är då lättast? Den quotefunktion som finns nu är faktiskt omöjlig att använda till detta utan en del fulhack.

Det som känns mest intuitivt är att helt enkelt placera markören på det ställe där du vill börja skriva och trycka på en knapp, för att sedan börja skriva. Om det fanns en knapp för att infoga en quote-tagg där den avslutande taggen hamnar före den inledande hade detta varit jätteenkelt.

Detta inlägg är ett bra exempel på vad jag menar.
Citera
2013-01-17, 23:01
Medlem
Jo det vore faktiskt en bra idé. Själv fördrar jag att både läsa inlägg som blir som ditt. Och att svara på samma sätt. Blir så mycket lättare att läsa svaren då.
Citera
2013-01-18, 00:08
Medlem
Är med på vad du menar. Är inlägget man citerar väldigt långt eller om användaren inte har delat in sitt inlägg i stycken så kan det vara väldigt bra att dela upp deras inlägg i citat. Är det kortare inlägg och om användaren har delat in texten i stycken brukar jag oftast dela upp mitt svar på samma sätt.

Någon form av kortkommandon eller knapp hade varit bra, som du säger. T.ex. lite som i Adobe Premiere - du håller ner Ctrl och sedan klickar på texten du vill göra ett citat av, stycket markeras och du kan trycka Ctrl + Q (för quote). Det var bara något som jag kom på i skrivande stund utan någon vidare eftertanke men din tanke är god tycker jag.
Citera
2013-01-18, 00:20
Medlem
Kom till och med på att det är rätt vanligt att jag använder sekvensen högerpil, delete, ctrl+vänsterpil, /, end, ctrl+shift+vänsterpil, ctrl+c, ctrl+högerpil, högerpil
Citera
2013-01-18, 00:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag har funderat på hur många gånger jag faktiskt markerar en text och trycker på quoteknappen. Ärligt talat kan jag inte minnas när jag gjorde det sist.

Citat:
Något jag däremot gör väldigt ofta är att när jag ska kommentera i ett citerat inlägg så klickar jag på quoteknappen och trycker in sekvensen högerpil, delete, ctrl+vänsterpil, /, ctrl+högerpil, högerpil.

Citat:
Nu undrar förmodligen en del vad fan jag snackar om. Det jag har gjort är helt enkelt att omvandla en till en . Anledningen till att jag verkligen kan den där kombinationen är att jag använder den väldigt ofta. I många fall kopierar jag det jag skapade och klistrar in vid behov. Det kan dock bli drygt när man skriver inlägg där man måste klistra in massa källhänvisningar.

Citat:
Varför gör jag då så här? Jo, när jag läser ett långt citerat inlägg så vill jag slänga in mina kommentarer direkt under det jag vill kommentera. Vad är då lättast? Den quotefunktion som finns nu är faktiskt omöjlig att använda till detta utan en del fulhack.

Citat:
Det som känns mest intuitivt är att helt enkelt placera markören på det ställe där du vill börja skriva och trycka på en knapp, för att sedan börja skriva. Om det fanns en knapp för att infoga en quote-tagg där
Detta inlägg är ett bra exempel på vad jag menar.

Varför inte bara flytta upp den sista QUOTE-taggen till det första stället som du vill kommentera, skriv dina kommentarer.

Markera nästa avsnitt du vill kommentera tryck QUOTE osv
Citera
2013-01-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Varför inte bara flytta upp den sista QUOTE-taggen till det första stället som du vill kommentera, skriv dina kommentarer.

Markera nästa avsnitt du vill kommentera tryck QUOTE osv
Det var iof en rätt smidig lösning, men jag tycker fortfarande mitt förslag är bättre.

"Här vill jag börja skriva. Klick!"

Dessutom blir det fortfarande lite drygt om du inte gör allt perfekt från början utan vill gå tillbaka och lägga till något mer.
Citera
2013-01-18, 00:31
Medlem
Och för att undvika att den används på fel sätt kan man ju göra som så att den taggen inte fungerar om du har text markerad, och att den enbart fungerar inom en redan existerande quote.

Men jag vet inte. Detta kanske blir drygt i vissa situationer.
Citera
2013-01-18, 01:48
Moderator
Humbugs avatar
Det är lite störande att man måste sitta och klippa och klistra när man kommenterar i ett citat.

Att ha en startknapp med: [ QU OTE] och en avslutningsknapp med: [/ QU OTE] skulle underlätta enormt mycket.
Citera
2013-01-18, 01:57
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det är lite störande att man måste sitta och klippa och klistra när man kommenterar i ett citat.

Att ha en startknapp med: [ QU OTE] och en avslutningsknapp med: [/ QU OTE] skulle underlätta enormt mycket.

Jag skriver alltid [quote] och [/quote] manuellt när jag ska dela upp det jag citerar. Det tar inte många sekunder och vill man göra det lite enklare för sig så kan man ju ha en av dem sparade och köra ctrl+v. Att hålla på och markera text och/eller trycka på knappar med musen måste ta mycket längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in