2013-01-17, 13:05
Medlem
Tjena, kan man ha sönder en internetkabel utan att syns vad som är felet? T.ex. en kabel som går utomhus in till någons rum?

Tack för svar!
Citera
2013-01-17, 13:12
Bannlyst
Vad är en internetkabel för något?
Citera
2013-01-17, 14:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Vad är en internetkabel för något?

Jag tror TS syftar på detta -> http://bit.ly/S82LNP

Ur Wiki

En nätverkskabel (även kallad internetkabel) är en kabel som används för att ansluta datorer, skrivare, nätverksväxlar, bredbandsmodem och andra enheter till varandra i ett datornätverk.
Citera
2013-01-17, 14:33
Medlem
Vad är själva poängen till förstörelsen?
Citera
2013-01-17, 15:55
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmakers
Tjena, kan man ha sönder en internetkabel utan att syns vad som är felet? T.ex. en kabel som går utomhus in till någons rum?

Tack för svar!

Nej. Alla kabelbrott kan hittas. Åverkan på kabeln kan inte göras utan att det lämnar spår efter sig.
Citera
2013-01-17, 16:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej. Alla kabelbrott kan hittas. Åverkan på kabeln kan inte göras utan att det lämnar spår efter sig.

Klämma så att isoleringen förstörs och det blir kortis eller sticka en nål i den (så blev vi tränade i lumpen) fast då var det telesnöre, landlinan till QA eller staben som vi skulle sabba (b-styrka)

Ta en stege en bra bit upp på kåken och kläm till med en hammare om det går.Fiber har en minsta böjningsradie så den är lättare att sabba.

Men allt sånt går snabbt att mäta upp var det finns, kopparkabel tar man med en telemeter på 30 cm när. Fiber har jag inte testat mäta upp mer än i sektioner. Men det borde finnas analysatorer som talar om vart felet är på den åxå.

Man mäter ju egentligen en sträcka som skall vara fri från reflektioner och hittar man nåt så går det enkelt att räkna ut var problemet sitter. Enda över över 1db borde vara skarven.
Senast redigerad av christery 2013-01-17 kl. 16:35.
Citera
2013-01-28, 15:48
Medlem
Kan man ha sönder den med kyla? kyler ner en bit av sladden eller doppar ena änden i vatten? Några sett som en korkad 19 åring inte skulle förstå? och förstörelsen beror på min korkade bror, som jag vill sabba hans jävla spelande så jag kan få plugga och sova ifred!
Citera
2013-01-28, 16:28
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Förutsatt att personen vet vad den letar efter.
Hur ska man kunna avgöra att kabeln förstörts om man inte vet vad man letar efter, eller hur kabel n fungerar?

Ta av "kåpan" som sitter i vardera ände av kabeln, lägg trådarna där inne i oordining och förena kabeln med en ny kåpa.
Jag tvivlar på att någon upptäcker det i första hand, ens om man vet hur kabeln är uppbyggd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in