2013-01-17, 08:30
Medlem
najkSWEs avatar
Smått konspiratorisk som man är så fattade jag efter morgonens nyheter på SVT misstankar mot den nyligen införda trängselskatten i Göteborg. Har jag fel när jag tror att majoriteten inte alls velat ha denna och inte heller den nya västlänken som till stor del skall finansieras av denna? Det verkar lite diffust runt hur mycket staten faktiskt drar in på skatten och bokföringen verkar väldigt lurig. Så nu på med foliehatten; är det möjligt att det dras in mycket mer pengar än vad som officiellt uppges och kan dessa pengar t.ex vara ett effektivt rån av befolkningen inför annalkande finanskriser för att t.ex finansiera försvaret som nu helt plötsligt blivit på hett på agendan igen?

Spekulationer. Finns det fler där ute som tänker i dessa banor och som kanske forskat lite mer i det hela?

Mvh najk
Senast redigerad av najkSWE 2013-01-17 kl. 08:37.
Citera
2013-01-17, 09:43
Bannlyst
Naturligtvis är det inget som majoriteten hade velat ha.

Naturligtvis kan det dras in mycket mer pengar än vad som påstås. Hur ska en privatperson kunna räkna bilarna som kör ut och in varje dygn?

Men de flesta förtjänar den skit de får. Nu på vintern kunde alla lätt sabotera detta genom att täcka sina nummerplåtar med snö, men hur många gör det? Jag och en kille till här på Flashback, och jag såg en person till som möjligen hade gjort det, men de flesta betalar utpressningspengarna.
Citera
2013-01-17, 10:33
Medlem
Backafalls avatar
Det är svårt att uttala sig om vad majoriteten vill ha!

Om du menar att majoriteten inte vill betala mer när de åker till jobbet är du rätt ute och det är ju inte så konstigt.

Men om du menar att majoriteten inte vill ha kortare köer när de åker till jobbet har du kanske inte lika rätt.

Så vad är egentligen trängselskatten och dess effekter?
Citera
2013-01-17, 10:49
Medlem
najkSWEs avatar
Intressanta svar. Men jag menade väl mest om det inte borde vara någon form av omröstning i en så kallad demokrati innan sådana här beslut fattas? Om någon påläst kunde ge ett bra svar på detta blir jag glad. Känns verkligen som utpressning från staten.
Citera
2013-01-17, 12:50
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najkSWE
Intressanta svar. Men jag menade väl mest om det inte borde vara någon form av omröstning i en så kallad demokrati innan sådana här beslut fattas? Om någon påläst kunde ge ett bra svar på detta blir jag glad. Känns verkligen som utpressning från staten.
Ska vi ha omröstning om allting som alla tycker är viktigt? Invandrare, nackskott på hantverkare som kör bil+de som inte orkar blinka i rondeller, tobaksskatten, bensinskatten, skatter öht, avgifter, maxtaxa.
Omröstningen kallas allmänna val och röstar man fel så får man skylla sig själv. Punkt.
Det är väl ca 50- eller 60000 namnunderskrifter mot trängselskatten nu. Enligt GT:s egen tidigare definition innebär det att 85% är för trängselskatten, enligt den senare definitionen så innebär chefredaktör Frida Boisens ställningstagande att göteborgaren i allmänhet är mot trängselskatt (utan källor dock.).
Citera
2013-01-17, 14:31
Medlem
Cliffords avatar
Inför valet 2010 var samtliga större partier utom Sverigedemokraterna och enfrågepartiet Vägvalet för "det västsvenska paketet" som det kallas, där trängselskatten är en del av finansieringen. SD fick 4,45% och Vägvalet 5,32%. Räknar man bort övriga småpartier, blankröster och soffliggare så fick de partier som var för trängselskatt 85,5% av rösterna (motsvarande 67,5% av samtliga röstberättigade).
Citera
2013-01-17, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Ska vi ha omröstning om allting som alla tycker är viktigt? Invandrare, nackskott på hantverkare som kör bil+de som inte orkar blinka i rondeller, tobaksskatten, bensinskatten, skatter öht, avgifter, maxtaxa.
Omröstningen kallas allmänna val och röstar man fel så får man skylla sig själv. Punkt.
Det är väl ca 50- eller 60000 namnunderskrifter mot trängselskatten nu. Enligt GT:s egen tidigare definition innebär det att 85% är för trängselskatten, enligt den senare definitionen så innebär chefredaktör Frida Boisens ställningstagande att göteborgaren i allmänhet är mot trängselskatt (utan källor dock.).

"Rösta fel" är att rösta på alla rikdsdagspartier plus Piratpartiet, med tanke på att dess ledare Anna Troberg här på Flashback ganska klart har visat att de inte är för mer frihet än friheten att fildela och friheten för invandrare att leva på svenska skattebetalare, så vad menar du att man skulle rösta på?

Men som jag skrev tidigare: den som är för feg/dum för att ens täcka nummerplåtarna med snö nu på vintern kan gärna betala utpressningspengarna.
Citera
2013-01-17, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Inför valet 2010 var samtliga större partier utom Sverigedemokraterna och enfrågepartiet Vägvalet för "det västsvenska paketet" som det kallas, där trängselskatten är en del av finansieringen. SD fick 4,45% och Vägvalet 5,32%. Räknar man bort övriga småpartier, blankröster och soffliggare så fick de partier som var för trängselskatt 85,5% av rösterna (motsvarande 67,5% av samtliga röstberättigade).

Vilket visar vilken sketen charad "parlamentarisk demokrati" i själva verket är. 67,5% av alla röstberättigade är givetvis inte för trängelskatt - på sin höjd 6,75%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in