2013-01-16, 23:08
Bannlyst
Har hört lite om att man jobbar ett max antal LAS dagar. Vad innebär det om jag t.ex. söker till timanställd vårdbiträde utan erfarenhet och utbildning?
Citera
2013-01-16, 23:14
Medlem
Sandgathes avatar
link: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
Citera
2013-01-16, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandgathe
link: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

Om jag har förstått rätt så får man vara timanställd hos samma arbetsgivare i två år under femårsperiod. Eller? Om jag söker ett jobb på ett annat älderboende, "nollställs" dessa LAS-dagar då?

Är LAS dagar något negativt? Kan man bli fast anställd som vårdbiträde m.h.a antal las-dagar?
Senast redigerad av Stranger00 2013-01-16 kl. 23:32.
Citera
2013-01-16, 23:48
Bannlyst
Efter att ha läst lite om LAS nu så finns lagen för att man inte ska "utnyttja" arbetskraften. Efter två år så har man rätt till att bli tillvidareanställd om man har jobbat som timanställd för samma arbetsgivare. Tänker jag rätt nu?

Kan arbetsgivaren sparka mig för att jag har för många LAS dagar?
Citera
2013-01-17, 04:22
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Om jag söker ett jobb på ett annat äldreboende, "nollställs" dessa LAS-dagar då?
Ja om dom inte har samma ägare. Har dom det, tex kommunen, får du ha kvar dagarna.

Citat:
Är LAS dagar något negativt? Kan man bli fast anställd som vårdbiträde m.h.a antal las-d
Citat:
Tvärtom då är han tvingad att anställa dig.
Däremot ska du inte bli förvånad om du får sparken veckan innan du kommer bli inLASad.
Ytterst vanligt.
Citera
2013-01-17, 06:06
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00

Nej.

För det första, timanställning är ingen anställningsform. Antingen är du tidsbegränsat anställd eller så är du tillsvidareanställd. Tidsbegränsade anställningar (allmänna eller vikariat) kan gå över i tillsvidareanställningar som du sett. Om du tidigare haft en tidsbegränsad anställning hos arbetsgivaren och sedan får en ny kan du räkna med att den nya inte kommer vara lång nog att ta dig över gränsen. Arbetsgivaren kan inte göra sig av med dig bara för att du närmar dig gränsen om du faktiskt har en anställning om du inte själv gör någon grov miss som leder till att du kan sägas upp av personliga skäl. Arbetsbrist är i princip inte en möjlig grund för uppsägning vid tidsbegränsade anställningar.
Citera
2013-01-17, 07:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Efter att ha läst lite om LAS nu så finns lagen för att man inte ska "utnyttja" arbetskraften. Efter två år så har man rätt till att bli tillvidareanställd om man har jobbat som timanställd för samma arbetsgivare. Tänker jag rätt nu?

Tyvärr så har dom koll på det. Dom sparkar dig inte utan ringer bara inte in dig. Annars måste dom ge dig en fast tjänst (fast uttrycket fast är egentligen åxå fel, tillsvidare heter det nog)
Citera
2013-01-17, 08:14
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tyvärr så har dom koll på det. Dom sparkar dig inte utan ringer bara inte in dig. Annars måste dom ge dig en fast tjänst (fast uttrycket fast är egentligen åxå fel, tillsvidare heter det nog)
Det var det jag menade egentligen. Sparken är kanske dumt att säga även fast det outalat är så och det där kan kännas värre än att få sparken.
Citera
2013-01-17, 09:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zharkov
Det var det jag menade egentligen. Sparken är kanske dumt att säga även fast det outalat är så och det där kan kännas värre än att få sparken.

Trist, jag har ju jämte min vanliga tjänst drivit eget och haft lite extra pengar därifrån. Så nu kan jag leva på dom ett tag när jag skall ut och resa.

inte alla har den lyxen, men jag hoppas det går bra för er.
Citera
2021-05-18, 22:41
Bannlyst
Vad är LAS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här