2013-01-16, 19:45
Medlem
Vicis avatar
I svd kunde jag läsa om hur EU börjat se problem med att industrin har flyttat ut från Europa och det börjar bli ett problem då makten och kunskapen ligger i låglöneländer.

"Men plötsligt, under loppet av bara några månader, tycks den skenbart så varaktiga drömmen om det ”postindustriella samhället” ha lämnat politiken: drängen skall numera återvända till gården, så fort som möjligt. Förlusten av stora delar av tillverkningen framstår numera, för många europeiska politiker liksom för en stor del av den europeiska väljarkåren, som ett historiskt misstag." (http://www.svd.se/kultur/understrecket/att-hamta-hem-drangen-svarare-an-man-kan-tro_7821298.svd)

Hur ska man kunna genomföra detta, är det ens möjligt?

Jag blev oerhört överraskad av denna text, jag var utav den uppfattningen att alla dessa enkla jobb var försvunna för gott. Det skulle självklart underlätta arbetslösheten men skulle vi ens kunna exportera då produktionskostnaderna skulle skena, eller ska vi basera vår ekonomi på hårda tullar mot allt utanför den europeiska "gemenskapen"?
Citera
2013-01-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
I svd kunde jag läsa om hur EU börjat se problem med att industrin har flyttat ut från Europa och det börjar bli ett problem då makten och kunskapen ligger i låglöneländer.

"Men plötsligt, under loppet av bara några månader, tycks den skenbart så varaktiga drömmen om det ”postindustriella samhället” ha lämnat politiken: drängen skall numera återvända till gården, så fort som möjligt. Förlusten av stora delar av tillverkningen framstår numera, för många europeiska politiker liksom för en stor del av den europeiska väljarkåren, som ett historiskt misstag." (http://www.svd.se/kultur/understrecket/att-hamta-hem-drangen-svarare-an-man-kan-tro_7821298.svd)

Hur ska man kunna genomföra detta, är det ens möjligt?

Jag blev oerhört överraskad av denna text, jag var utav den uppfattningen att alla dessa enkla jobb var försvunna för gott. Det skulle självklart underlätta arbetslösheten men skulle vi ens kunna exportera då produktionskostnaderna skulle skena, eller ska vi basera vår ekonomi på hårda tullar mot allt utanför den europeiska "gemenskapen"?

Att européer ersätts med kineser och vietnameser är bara en del av det postindustriella Europa, den andra är att industriarbetarnas uppgifter kan utföras av robotar/maskiner, man kan effektivisera processer och det behövs därmed färre arbetare. Dagens moderna industri är inte så "personaltung" som den var på 60- och 70-talet.

Huruvida tullar är en bra idé eller ej vet jag inte men man kan slänga blickar på länder som är protektonistiska Norge och Argentina är bra exempel. Det är som bekant inte helt kul att vara konsument i dessa länder på grund av att de importerade varorna har belagts med stafftullar.
Vill vi ha det så i Europa? Att Samsungtelefonen med den senaste tekniken ska vara 3-4ggr så dyr som den finska nokian?
Citera
2013-01-16, 20:10
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Att européer ersätts med kineser och vietnameser är bara en del av det postindustriella Europa, den andra är att industriarbetarnas uppgifter kan utföras av robotar/maskiner, man kan effektivisera processer och det behövs därmed färre arbetare. Dagens moderna industri är inte så "personaltung" som den var på 60- och 70-talet.

Huruvida tullar är en bra idé eller ej vet jag inte men man kan slänga blickar på länder som är protektonistiska Norge och Argentina är bra exempel. Det är som bekant inte helt kul att vara konsument i dessa länder på grund av att de importerade varorna har belagts med stafftullar.
Vill vi ha det så i Europa? Att Samsungtelefonen med den senaste tekniken ska vara 3-4ggr så dyr som den finska nokian?

Problemet är att i framtiden kommer kunskapen om dessa arbeten och hur de görs vara centrerade i dessa låglöneländer, i den världen när vi inte själva besitter den tekniska kompetens som de har i asien vart hamnar vi då? Har vi ett framtida samhälle utan arbeten det är vi som gå med mössan i hand till de forna låglöneländerna och be om teknologi och kunskap?

Visst tullar är ju extrema i sin form men vad skall göras istället för att få tillbaka produktion?
Citera
2013-01-16, 20:17
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Det är lugnt. Snart är arbetslösheten i Europa så hög och lönerna så låga att det blir lönsamt för kinesiska företag att förlägga sin produktion hit.
Citera
2013-01-16, 20:18
Bannlyst
Det är svårt att konkurera med alla frihandel zonerna i asien och att visa länder där är diktaturer.
Då kan dem hålla nere lönerna på arbetarna så att vi europere inte kan konkurera i en öppen marknads ekonomi med fri handels zoner.Jag tänker själv mycket på den här frågan.
Jag tror att vi i Europa ska börja bojkotta produkter som är gjorda i frihandel zoner.
Vilket skulle göra att marknaden skulle balancera sig själv lite mer och
att alla produkter inte skulle vara producerade i Kina. Nu kan knappt inte ens andra fattigare länder konkurera med dessa frihandels zoner i asien.

Jag vet inte vad företagen som flyttar dit har för lobby verksamhet här i Europa och varför ingen börjar uppmuntra folket att börja bojkotta vissa produkter.
Men Europa och dem andra länderna måste börja bojkotta produkter som är producerade i frihandel zoner .
Senast redigerad av BajenVsArsenal 2013-01-16 kl. 20:22.
Citera
2013-01-16, 20:45
Medlem
Fassls avatar
Kan man inte sätta tullavgift på att importera "utom-EU" producerade produkter?
Så blir det mer lönsamt att tillverka produkterna i EU? Eller?
Citera
2013-01-16, 21:04
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fassl

Allting är ju självklart möjligt men vi har att göra med företag som har oerhört starka ekonomiska muskler och lobbyister så varje förslag som skulle kunna hota deras vinst skulle med all sannolikhet motarbetas..
Citera
2013-01-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fassl

Kan inte folk som vill ha europeiskt tillverkade varor köpa dessa? Personligen vill jag kunna välja vara själv utan att bli belagd med en straffskatt.
Citera
2013-01-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg
Det är lugnt. Snart är arbetslösheten i Europa så hög och lönerna så låga att det blir lönsamt för kinesiska företag att förlägga sin produktion hit.

Det kan ligga något i vad du säger. Pendeln kan mycket väl slå över, om vi inte finner balans i våra behov av självförsörjning och internationellt samarbete.

Den västerländska imperialismens dagar är räknade.
Citera
2013-01-18, 19:58
Medlem
Det är lugnt, det finns redan många länder i Europa som är såpass billiga att stora företag väljer att producera där istället. Typ Polen, Ukraina, etc.

Asien och Kina är inte billigast längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in