2013-01-16, 15:29
Medlem
Synesiss avatar
Tänkte att, för att inte gå allt för mycket off topic i de senaste trådarna om den jättelika kvasargruppen och Gaia-projektet, så skapar jag denna tråd där man kan fråga allmänna frågor kring universums expansion och den mörka energin.

Jag startar med en fråga!

Ifall en foton lämnar en galax på väg mot vår galax, så kommer universums expansion göra att den behöver behöver färdas längre än den egentligen skulle behöva, i ett stationärt universum dvs.
Men nu till det kluriga.

Vi får en bild som är X år gammal och har färdats X ljusår, men den ursprungliga sträckan Y var ju kortare än X. Differensen X-Y är den extra sträcka som ljuset behövt färdas.
Men denna sträcka är ju bara expansionen mellan galaxerna som ljuset behöver färdas igenom, det bör ju vara lika mycket rum som expanderat bakom fotonen (mindre i början, mer i slutet, borde gå jämt ut i slutändan)? Så galaxen ligger egentligen ÄNNU längre bort än vad mätningarna ger?

Så här menar jag: (R = riktig position, O= Observerad position, U = Ursprunglig position, V = Vintergatan)

R----O----U----V

Ifall jag nu tänker rätt?
Citera
2013-01-16, 15:32
Medlem
anekis avatar
Ja, och jag tror nog att de tar med det i beräkningarna eftersom det är välkänt att universum inte är stilla. Du kan göra precis samma observation här på vår planet, även om den inte ens är mikroskopisk.
Citera
2013-01-16, 15:32
Medlem
Intressant...

Fotonens ursprung är alltså enligt din teori längre bort än vad vi uppmäter den att vara när vi väl får syn på den?
Citera
2013-01-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 44OnyX44
Intressant...

Fotonens ursprung är alltså enligt din teori längre bort än vad vi uppmäter den att vara när vi väl får syn på den?
Det är alltid lite svårt att mäta avståndet till ett objekt, men på grund av universums expansion så rödförskjuts fotonen, och mäter man rödförskjutningen kan man se hur lång tid fotonen har färdats. Därmed inte sagt att vid tidpunkten för observationen (infångandet av fotonen) så är objektet som fotonen kom ifrån vid samma ställe, utan är sannolikt mycket mycket längre bort.
Citera
2013-01-16, 17:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Du tänker rätt. Det du kallar O är den observerade rödförskjutningen.
Men en viktig sak, det du kallar R har inget med mörk energi att göra. Så här beter sig även en konstant acceleration.
Citera
2013-01-16, 20:35
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Du tänker rätt. Det du kallar O är den observerade rödförskjutningen.
Men en viktig sak, det du kallar R har inget med mörk energi att göra. Så här beter sig även en konstant acceleration.
Du har inte lust att ge dig på en snabb förklaring på hur en sådan här uträkning ser ut? ^^

R i sig har jag inte kopplat till mörk energi, mer än de andra i min fina förklaring? :P Anledningen till accelerationen (anledningen till expansionen) är väl mörk energi?
Citera
2013-01-16, 20:57
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Du har inte lust att ge dig på en snabb förklaring på hur en sådan här uträkning ser ut? ^^

R i sig har jag inte kopplat till mörk energi, mer än de andra i min fina förklaring? :P Anledningen till accelerationen (anledningen till expansionen) är väl mörk energi?

I dagsläget är expansionen starkt kopplat till den mörka energin, men det har inte alltid varit så:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation-dominated_era
http://en.wikipedia.org/wiki/Matter-dominated_era
http://en.wikipedia.org/wiki/Dark-energy-dominated_era

Som du ser, accelerationen är inte direkt kopplat till den mörka energin. Detta gör det rätt svårt att bara lägga fram en ekvation som ger dig avstånd från den uppmätta rödförskjutningen eftersom att expansionshastigheten, dvs. H är en funktion av tiden.

Jag skulle rekommendera att du letar upp dokumentärer/böcker om Lambda-CDM då det är modellen man använder för att beräkna dessa grejerna, det är rätt mycket att förklara om man vill göra det utförligt
Citera
2013-01-26, 10:42
Medlem
Revolutionerande teori om mörk materia.

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130124091545.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in