2013-01-16, 09:29
Medlem
Hejsan fellows!

Jag är en hårt gymmande kille på 95 kilo och 190 cm lång.
Jag jobbar natt 22.00-06.00 med inte alls ett fysiskt krävande jobb.
Till mina frågor nu.

Vad fan kan man käka på natten? Vill variera på lite olika nyttiga saker som man kan äta på som nattarbetare. Har käkat sallad nu i 2 månader.
Ska jag käka vanliga måltider eller ska jag sikta på någon sallad bara?
Går man inte mer upp i vikt när man äter på natten än vad man gör på "morgonskiftet"?

Såhär ser det ut idag när jag käkar:
20.30-21.30 Äter jag ordentligt innan jag går till jobbet, vanlig husmanskost.
23:00. En protein shake.
01-02 tiden. En stor sallad med tre till fyra knäckebrödsmackor och te.
03.00 En protein shake.
04.30-05.00 Musli med en banan till och yoghurt.

06.30 gym.

Så om någon kan hjälpa mig med förslag skulle jag uppskatta det väldigt mycket.

Mvh
Citera
2013-01-16, 10:10
Medlem
Det spelar ingen roll vad du äter under natten, du kan äta husmanskost dygnet runt om du vill.

Om du jobbar skiftgång dvs att du bara jobbar natt ibland så behöver du inte äta något under natten, käka frukost / lunch /middag eller som du brukar bara.

Men om du har ett tråkigt stillasittande nattjobb så är det väl bara att tugga i sig för glatta livet.
Det spelar alltså ingen som helst roll vilken tid på dygnet du äter olika saker.
Citera
2013-01-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Det spelar ingen roll vad du äter under natten, du kan äta husmanskost dygnet runt om du vill.

Om du jobbar skiftgång dvs att du bara jobbar natt ibland så behöver du inte äta något under natten, käka frukost / lunch /middag eller som du brukar bara.

Men om du har ett tråkigt stillasittande nattjobb så är det väl bara att tugga i sig för glatta livet.
Det spelar alltså ingen som helst roll vilken tid på dygnet du äter olika saker.

Jag kör bara natt just nu för tillfället. Jaha så du säger att det är okej att jag äter husmanskost på nätterna och kör ordentliga måltider? Lägger sig inte fettet mer under natten än på dagen?
Citera
2013-01-16, 13:12
Medlem
Scrapers avatar
Äta fyra ggr under ett arbetspass? Folk verkar gå till jobbet för att få sitta i fikarummet och smaska

Nattarbetsexperter brukar rekommendera stort mål innan jobb, och frukost när du kommer hem. Sen ska du sova, inte gymma. HTH
Citera
2013-01-16, 13:21
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eksplorer
Jag kör bara natt just nu för tillfället. Jaha så du säger att det är okej att jag äter husmanskost på nätterna och kör ordentliga måltider? Lägger sig inte fettet mer under natten än på dagen?
Till största del handlar det om att ifall man käkar nära inpå att man lägger sig (vilket vanligtvis är på natten) får man väldigt kort vaken mättnadstid av maten. När du sover spelar det ju egentligen inte så stor roll om man är mätt eller inte.
Fettinlagringen är ganska irrelevant då sådana saker jämnar ut sig över dagen.
Citera
2013-01-16, 13:26
Medlem
Jrpappas avatar
Tycker du äter bra som du gör nu. Du bör inte glufsa i dig en massa husmanskost under natten. Har jobbat natt i 16 år nu, och hade svårare att hålla vikten när jag åt vanlig mat. Nu blir det mest proteinshakes nån knäckemacka, kvarg med funlightsaft. (smarrigt och massor med proteiner.)
Kolhydrater – socker, ris, pasta – gör att man blir sömnigare. Dessutom klarar kroppen inte av att hantera det socker man tillför under natten, blodsockret går upp vilket skadar kroppen.

Bloe, jag säger inte att du är dum. Du har bara lite otur när du tänker.
Citera
2013-01-16, 13:29
Medlem
ManMannens avatar
Jag hade ätit så lite som möjligt under natten. Nattarbete är skadligt redan utan att man glufsar i sig en massa mat. Sallad låter vettigt.

Edit:

Vidare läsning:
http://traningslara.se/somn-del-3/
http://traningslara.se/tjock-av-kvallsmat/
http://traningslara.se/nattarbete-och-dess-halsokonsekvenser/
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81141&highlight=skiftarbete
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134238&highlight=cirkadisk

Ät inte på natten.
Senast redigerad av ManMannen 2013-01-16 kl. 13:41.
Citera
2013-01-16, 17:45
Medlem
Nä det spelar ingen roll vad/när du äter. Om det inte känns obehagligt. Många blir kassa i magen av nattjobb för de rubbar sina rutiner. Men om dina rutiner är nattjobb och sova dagtid så kan du äta gräddpytt hela skiftet om du vill.

Finns inga magiska tider, kroppen skiter fullständigt i vad klockan är.

edit: jag ber om ursäkt för felinformation.
Det är skadligt att äta någonting under natten, utöver de skador kroppen och psyket tar av nattarbete generellt. Du riskerar att lägga på dig mer fett och ökar risken markant för hjärt&kärlsjukdomar.

Källa:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1855379&postcount=2

Jag skyller på en sömnlös natt, jag borde ha efterforskat mer innan jag uttalade mig.

Det bästa i ditt fall är alltså som jag tolkar det att fasta under natten och äta "ordinarie" tider.
Jag hade personligen provat mig fram med periodisk fasta i ditt fall.
Senast redigerad av Bloe 2013-01-16 kl. 18:41.
Citera
2013-01-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Äta fyra ggr under ett arbetspass? Folk verkar gå till jobbet för att få sitta i fikarummet och smaska

Nattarbetsexperter brukar rekommendera stort mål innan jobb, och frukost när du kommer hem. Sen ska du sova, inte gymma. HTH

Varför är det bättre att sova efter jobbet?
Citera
2013-01-17, 09:53
Medlem
Retsinas avatar
På den tiden när jag jobbade natt så brukade jag ha med en matlåda innehållandes:

Frukt
4 skivor rökt och saltat fläsk
Bröd
Ost
+en Termos med kaffe

Detta står man sig mycket bra på och kan därför rekomendera denna måltid.
Citera
2013-01-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
På den tiden när jag jobbade natt så brukade jag ha med en matlåda innehållandes:

Frukt
4 skivor rökt och saltat fläsk
Bröd
Ost
+en Termos med kaffe

Detta står man sig mycket bra på och kan därför rekomendera denna måltid.

Låter inte dumt! Ska testa!
Citera
2013-01-19, 11:05
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eksplorer
Låter inte dumt! Ska testa!
Gör det! du kommer inte att bli besviken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in