2013-01-15, 22:40
Medlem
Hallå där ute! =)

tänkte kolla om det finns nån kunnig där ute om akvarium.

jag har ett 120Liters akvarium MEN jag har problem med grumligt vatten.. vad kan detta bero på? har rengjort riktigt en gång då jag fick nån slags parasit i av en växt. rengjorde precis allt utan rengörnings medel pump filter glas grus inredning osv köpte till och med nya växter .. och nu är vattnet grumligt igen .. kan detta bero på maten tro? (Artemia)
Citera
2013-01-15, 22:45
Medlem
När jag hade akvarium så var det alltid gruset som störde, kan även vara pumpen. Kanske nåt problem med filtret
Citera
2013-01-15, 22:47
Medlem
okej.. pumpen är en bluwave 05 alltså en biopump med filter o stenar i eller va det nu ska vara´..
Citera
2013-01-15, 23:07
Medlem
det beror på att du rengjort allt! ett akvarium skall aldrig rengöras grundligt!
Citera
2013-01-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frolundatorg
det beror på att du rengjort allt! ett akvarium skall aldrig rengöras grundligt!

Edit: säker på att du inte fått infusioner?
Citera
2013-01-15, 23:14
Medlem
var tvungen eftersom jag fick parasit i sen hade jag i bakterie medel och vattenberednings medel sen stog det en vecka medans fiskarna låg i ett annat akvarium

och det ska vara? en annan som e lite halv amatör ^^
Citera
2013-01-16, 03:03
Medlem
Summerbirds avatar
Vanligt problem när man håller på med akvarium. Googla på "cloudy water fish tank" (du kan variera med milky water & aquarium också) så får du en uppsjö med förklaringar och tips. Du har förmodligen en obalans i akvariet med en bakterieboom som följd.
Citera
2013-01-16, 03:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Grumligt kan bero på många saker, är vattnet mjölkfärgat kan det va infusiorier men kan också va dålig vattenkvalité så mät nitrit.
Är vattnet grönfärgat så är det alger och tas enklast bort med uv-filtrering.

Citat:
Ursprungligen postat av Blaad3
var tvungen eftersom jag fick parasit
Vad för parasit?
Citera
2013-01-16, 11:16
Medlem
Mummies avatar
Tips nr 1 är att byta 1/3 av vattnet en gång i veckan.
Tips nr 2 är att inte köpa växter och rötter från djuraffärer, sök istället upp en odlare som du kan handla av.
Tips nr 3, de växter och rötter du har i nu, ta bort dom.

Parasit?
Vilken parasit?
Citera
2013-01-16, 15:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Tips nr 1 är att byta 1/3 av vattnet en gång i veckan.
Medveten om att onödigt kraftig städning av akvariet skapar diverse problem som bl.a alger och blågröna bakterier? det bästa är att anpassa vattenbyten till varje enskilt akvarie och det kan va alltifrån 80% vattenbyte ggr i veckan till ett mindre vattenbyte var 6:e månad.
Citat:
Tips nr 3, de växter och rötter du har i nu, ta bort dom.
Kan du motivera varför?
Citera
2013-01-18, 10:15
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Medveten om att onödigt kraftig städning av akvariet skapar diverse problem som bl.a alger och blågröna bakterier? det bästa är att anpassa vattenbyten till varje enskilt akvarie och det kan va alltifrån 80% vattenbyte ggr i veckan till ett mindre vattenbyte var 6:e månad.
Kan du motivera varför?

Vi odlar Ciklider hemma och byter 1/3 av vattnet en gång i veckan och har aldrig några problem med alger eller andra bakterier eller annat.
Fiskarna leker för fullt och mycket fina färger och är friska och vi har ett gott rykte om vår odling.

I början av vår verksamhet så köpte vi rötter och växter från djuraffärer, det resulterade i sjukdomar och dåligt vatten.
När vi slängde allt detta och köpte från andra odlare så slapp vi alla problem.

80% vattenbyte är alldeles för mycket men nu vet jag inte vad du har för fiskar men syrehalt och kyla borde då ta död på dom.
Var 6:e månad?
Då har du väldigt bra pumpar och UV-ljus, om ens det hjälper.
Citera
2013-01-18, 21:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Vi odlar Ciklider hemma och byter 1/3 av vattnet en gång i veckan och har aldrig några problem med alger eller andra bakterier eller annat.
Fiskarna leker för fullt och mycket fina färger och är friska och vi har ett gott rykte om vår odling.
Är extremt individuellt hur det funkar och det är så otroligt många variabler som spelar roll så det finns inte ett sätt som funkar för alla men många stora vattenbyten gör att det lätt kan bli kvävebrist i vattnet och det kan trigga cyano.
Citat:
I början av vår verksamhet så köpte vi rötter och växter från djuraffärer, det resulterade i sjukdomar och dåligt vatten.
Sjukdomar får man inte av rötter eller växter, däremot bär ofta fiskar på olika sjukdomar och parasiter som kan bryta ut om fisken blir stressad av ex: dålig vattenkvalite eller av olika skadliga substanser som kan finnas på blad eller rötter.

Citat:
80% vattenbyte är alldeles för mycket men nu vet jag inte vad du har för fiskar men syrehalt och kyla borde då ta död på dom.
Beror helt på vattenkvalité, hur dricksvattenberedningen går till och handhavande.

Citat:
Var 6:e månad?
Då har du väldigt bra pumpar och UV-ljus, om ens det hjälper.
Behövs inte uv-ljus eller några "bra" pumpar, däremot krävs det gott om växter, lagom fisklast, rätt matning och växtnäring vid behov till exempel.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-01-18 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in