2013-01-15, 21:01
Medlem
manganmanges avatar
Jag har ett väldigt enerverande problem med min oldsmobile custom cruiser -91 med 305 motor(samma som cheva).

Det började i somras att den ibland lade av och gick ibland att starta direkt igen och ibland inte, för att sen lägga av en gång och inte alls starta, så bilen blev stående till ungefär kring jul (kallt ute) då provade jag bara typ för att testa batteriet vrida på nyckeln, och den startade klockrent, åkte några dagar utan problem, då uppstod problemet igen, så jag bytte tändspole, fördelare , fördelarlock och rotor, nu verkade allt fungera klockrent, jag åkte fram och tillbaka till jobbet typ en halvmil enkel resa dagligen i några veckor och även nån lite längre sträcka på nån mil, enda problemet va att det tog väldigt lång tid att bilen skulle bli varm,

så idag bytte jag termostat i den och PANG problemet tillbaka , den gick upp till rätt temperatur helt korrekt men sen kom problemet att den dör och vägrar starta

HJÄLP
Citera
2013-01-15, 21:19
Medlem
Cykeltutas avatar
är det förgasare eller insprut? låter som nåt bränslerelaterat tycker jag.
Citera
2013-01-15, 21:33
Medlem
8xxSeriess avatar
Är det en TBI? Har du bränsletryck? Det är förhållandevis lågt (1bar) men likväl ska den ha det för att funka.

Lossa anslutningarna lite försiktigt till trottelhuset och kolla om det kommer någon soppa till att börja med. Du kan även lyssna när du vrider om tändningen om bränslepumpen går.. den ska gå kontinuerligt på TBI
Citera
2013-03-19, 18:02
Medlem
Jag har exakt samma problem med samma motor (insprut)! Bytte fördelarlock, rotor, tändstift och bränslefilter men efter kanske 2 veckor är problemet tillbaka.

Har du kommit på vad felet var på din än? Den dör väldigt tvärt och hostar inte eller visar några tecken på att gå dåligt innan den dör heller vilket får mig att tro att felet ligger i tändningen men är det någon som vet? Bränslepumpen surrar på när man vrider tändningen iaf.
Citera
2013-03-19, 19:26
Medlem
UT64s avatar
Jag hade ett liknande problem på min gamla 350 motor, där var det så
att motorn startade fint men började gå dåligt efter en stund för att sedan dö.

Det var luftmassesensorn som var kass visade det sig. En verkstad hittade felet.
Själv hade jag hållit på ett tag med tändkablar, fördelarlock m.m. innan jag tröttnade
och lämnade in bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in