2013-01-15, 17:13
Medlem
1.1s avatar
Av italienska, spanska och franska, vilket är lättast att lära sig hemma utan professionell hjälp och lärarstöd?

Tänkte lära mig något av dessa språk så att jag kan få damerna på fall.
Citera
2013-01-15, 17:16
Medlem
ColaKexs avatar
Stryk franskan iaf! Är väl hugget som stucket mellan italienskan och spanskan skulle jag tro
Citera
2013-01-15, 17:50
Medlem
Jag har läst alla språken, föll mest för italienskan och är den jag kan allra bäst. Men sen å andra sidan lärde jag mig franskan snabbast! fundera på vilket sätt du tror du kan prata "bäst", franskan är sjungande italienskan flytande och spanskan är grov tycker jag t.ex.
Citera
2013-01-15, 18:28
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Eftersom det inte går att lära sig ett språk bra utan att faktiskt använda det med andra är hela resonemanget att lära sig själv hemma på sofflocket helt meningslöst.

Om ditt mål bara är att ragga brudar behöver du inte lära dig något språk övht. Då räcker det med några fraser och det kan du lära dig på alla språken utan större ansträngning.

Franskan har lättast grammatik och mest gemensamt ordförråd med svenska och engelska, om du nu undrar vad som är enklast ur det hänseendet.
Senast redigerad av Kalasjnikov 2013-01-15 kl. 18:30.
Citera
2013-01-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Stryk franskan iaf! Är väl hugget som stucket mellan italienskan och spanskan skulle jag tro
Varför det?
Citera
2013-01-15, 20:37
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Varför det?

Uttalet
Citera
2013-01-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Uttalet
Stavningen snarare? Jag har aldrig förstått vad som anses så svårt med franskans uttal. Ljudmässigt (fonemmässigt) finns det rent av fler likheter med svenskan än spanskan.
Senast redigerad av In-Fredel 2013-01-15 kl. 21:30.
Citera
2013-01-15, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Stavningen snarare? Jag har aldrig förstått vad som anses så svårt med franskans uttal. Ljudmässigt (fonemmässigt) finns det rent av fler likheter med svenskan än spanskan.

Du har tveklöst rätt i detta. Det spanska uttalet är mycket svårare för en svensk att lära sig.
Citera
2013-01-15, 23:12
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har tveklöst rätt i detta. Det spanska uttalet är mycket svårare för en svensk att lära sig.
De spanska uttalen varierar avsevärt. Spanska i Mellanamerika och Sydamerika kan paradoxalt nog vara lättare att hantera än kastilianska eller andalusiska. Kanske beror det på att man i förekommande fall utsätter sig längre än 14 dagar för transatlantisk spanska.
Citera
2013-01-16, 00:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

Svårt och svårt. Nu gäller det ju TS fråga. H*n ska sitta hemma och lära sig på egen hand. Uttalet är fundamentalt och därför rekommenderar jag det språk som "uttalas som det skrivs" (du förstår säkerligen min vulgarisering). Med andra ord italienska. H*n behöver inte så väldigt mycket pluggande för att kunna kommunicera hjälpligt med italienare. Efter lika många timmars pluggande med franska skulle h*n garanterat inte kommit lika långt.

Däremot skulle jag av andra skäl rekommendera franskan, men det är som sagt inte lättast att lära sig hemma.
Citera
2013-01-16, 01:30
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... därför rekommenderar jag det språk som "uttalas som det skrivs" (du förstår säkerligen min vulgarisering). Med andra ord italienska. ...
Frasen ”Parlate con noi” var titeln på en radiokurs anno dazumal. Det blir fullt begripligt även med en lätt skånsk brytning. Italienska är i likhet med svenska och norska ett avlångt språk. Det är bara att stövla på.

Kursböckerna till ”Parlate con noi” kan nog fortfarande hittas på antikvariat.
Citera
2013-01-16, 16:50
Medlem
Citat:
Svårt och svårt. Nu gäller det ju TS fråga. H*n ska sitta hemma och lära sig på egen hand. Uttalet är fundamentalt och därför rekommenderar jag det språk som "uttalas som det skrivs" (du förstår säkerligen min vulgarisering). Med andra ord italienska. H*n behöver inte så väldigt mycket pluggande för att kunna kommunicera hjälpligt med italienare. Efter lika många timmars pluggande med franska skulle h*n garanterat inte kommit lika långt.
Jag förstår hur du menar, men spanskans uttal är ju fortfarande svårt, så det är lätt att även där lära sig fel. Trots att uttal och stavning i hög grad är förutsägbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in