2013-02-26, 23:30
Citat:
Ursprungligen postat av sachsautomatic
Mycket intressant. Det förbryllar mig dock hur rökarna kunde vara för detta förslag, då det för mig ger utslag på skamsenhet för att man röker. Anade verkligen rökarna hur det skulle komma att bli? Jag tror bestämt att om rökarna hade vetat konsekvenserna hade nog för-röstarna varit minskade.
Två stora frågor kvarstår: varför kom förslaget då och inte för 30-40 år sedan; man visste ju trots allt tobakens (eventuella) skadeverkningar redan i slutet på 50-talet. Vem kom med förslaget?
Två stora frågor kvarstår: varför kom förslaget då och inte för 30-40 år sedan; man visste ju trots allt tobakens (eventuella) skadeverkningar redan i slutet på 50-talet. Vem kom med förslaget?
Bara för att förtydliga:
Du måste förstå hur sådana här studier är uppbyggda. Statens Folkhälsoinstitut vill mäta attityder om ett lagförslag under en längre period och väljer ut ett par tusen personer till sin studie. De måste vara med under hela processen annars så stryks deras svar och behandlas som "bortfall". Med andra ord är det samma personer som svarat på alla frågor i studien. De har fått uttrycka vad de tycker (1) precis innan lagen blev verklighet och (2) ett halvår efter införandet.
"Konsekvenserna" som du talar om förstår jag ärligt talat inte utifrån rapporten. Siffrorna talar nämligen för att samtliga respondenter var mer positiva vid (2) än (1). De som varit emot förslaget tyckte bara ett halvår senare att förslaget trots allt var jävligt bra. Mycket bättre än de hade förväntat sig att det skulle bli.
Sen så var det väl så att Sverige införde rökförbudet rätt omedelbart efter det att Norge hade gjort det med mycket goda resultat.