Citat:
Ursprungligen postat av Slitage
Ska träffa min socialhandläggare imorgon. Ska prata med henne vad hon tror om det hela. För eftersom jag lyckats bryta mitt missbruk på egen hand, så passar inte behandlingshem mig. För det första skrämmer tanken mig , att sitta ihop med andra missbrukare som kanske just klivit av tjacket eller liknande. Att hamna på institution är bara skrämmande, och jag har sett så många vänner misslyckas där.
Hur fungerar ett NA - möte? Måste jag sitta och berätta om hela livet inför andra människor? Jag har ju slängar av social fobi, så den tanken skrämmer mig också en del.
Har ju haft vanan att käka pix så fort jag blivit nervig förrut. Så jag har en del att arbeta med..
Sorry för sent svar:
NA fungerar på följande sätt.
Man är ett gäng, män och kvinnor som inte vill knarka längre.
Några har varit drogfria länge, några kortare tid.
Man använder sig av AA´s Stora bok för att arbeta i "stegen, 12 steg"
Man suger tag i nån som gjort stegen, och är fri från beroendet, och ber dom "sponsra" en
Man gör stegen, och mår bra.
Stegen är en kombination av vissa andliga element och rent vett men fungerar ungefär så här.
• Ge upp, sluta försök att kontrollera din omgivning
• Var villig att tro på att det finns något som är större än dig
• Kolla på vad du har gjort fel i ditt liv, vad är du skyldig till, vem har du skadat
• Be om ursäkt och försök att få gottgöra de som du skadat.
• Hjälp andra som behöver hjälp att bli fri från missbruk.
Enkelt.
Mötet går oftast ut på att se till att de som inte varit där tidigare fattar att det finns en lösning på deras problem.