2013-03-22, 21:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poptarts101
Okey, funderar på att lägga om mina planer nu när jag fått höra lite från olika håll.. Blir kanske att gräva en "grop" och hälla jorden i istället. Vad tror du om 100 liter p-jord och 50 liter kogödsel, hur många plantor bör klara sig gott och ge ett gott slutresultat?
Skogen är blandad gran- och löv-.. Synpunkter?

MVH

Med endast den mängden jord till förfogande? Om du luckrar upp jorden på en större yta, kalkar och helst gödslar också, så kan du sen gräva gropar och slänga koskiten i botten med jord ovanpå, med fördel en aning upphöjda jordbäddar. Groparna borde vara ganska glest isär. Plantorna får en bra start och rötterna kan breda ut sig i marken under. Med ca 15 liter jord/kogödsel i varje så räcker det till 10 plantor. Täck med fiberduk eller liknande för att inte jorden skall torka ut varma dagar. Se till att stället har sol hela dan.
Citera
2013-03-22, 21:54
Medlem
Poptarts101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Med endast den mängden jord till förfogande? Om du luckrar upp jorden på en större yta, kalkar och helst gödslar också, så kan du sen gräva gropar och slänga koskiten i botten med jord ovanpå, med fördel en aning upphöjda jordbäddar. Groparna borde vara ganska glest isär. Plantorna får en bra start och rötterna kan breda ut sig i marken under. Med ca 15 liter jord/kogödsel i varje så räcker det till 10 plantor. Täck med fiberduk eller liknande för att inte jorden skall torka ut varma dagar. Se till att stället har sol hela dan.

Ja, eller det går ju såklart att köpa mer jord än så, men okey då har jag ett hum om hur det kan se ut ungefär. Tror inte man ska krångla till det för mycket.
Men om jag förstått det rätt så ska jag helt enkelt göra en jord- och gödselbädd som jag helt enkelt sätter fröna/plantorna i?
Förutsätter att jag sätter fiberduken under min jordblandning, eller är det fel uppfattat?

mvh
Citera
2013-03-22, 22:54
Medlem
Men om han nu funderade på AF så bör det räcka med ca 10 liter i varje kruka? De blir inte mycket högre än 60 cm! Så med kontinuerligt tillförsel av näring så bör det räcka, enligt mig!
Citera
2013-03-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poptarts101
Förutsätter att jag sätter fiberduken under min jordblandning, eller är det fel uppfattat?mvh
Fel, fel. Du sätter fiberduken över jordytan för att förhindra att solen avdunstar för mycket fukt från jorden. Gör ett par hål där plantorna växer.
Citat:
Ursprungligen postat av kalium
Men om han nu funderade på AF så bör det räcka med ca 10 liter i varje kruka? De blir inte mycket högre än 60 cm! Så med kontinuerligt tillförsel av näring så bör det räcka, enligt mig!
60 cm är en rätt så godtycklig uppskattning. Det beror på strain, jorden du använder (och hur mycket av den du använder), klimat och en massa annat. Jag väntade mig att mina plantor skulle bli 50 cm. De flesta blev över en meter.
Citera
2013-03-23, 10:15
Medlem
Poptarts101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Fel, fel. Du sätter fiberduken över jordytan för att förhindra att solen avdunstar för mycket fukt från jorden. Gör ett par hål där plantorna växer. 60 cm är en rätt så godtycklig uppskattning. Det beror på strain, jorden du använder (och hur mycket av den du använder), klimat och en massa annat. Jag väntade mig att mina plantor skulle bli 50 cm. De flesta blev över en meter.

Hehe! Tack för att du rättade mig då, är en fiberduk en värd investering, vågar man lämna odlingen obevakad längre tid med än utan?
När det gäller liter jord tänker jag bestämma antalet frön jag sätter efter hur mycket jord jag får ut till min spot, om jag lyckas kånka ut 150liter så sätter jag 10 frön etc.. Låter det som en plan? Är ju trots allt min första odling, och fröna finns ju kvar till nästa år. (ifall jag inte sätter ut dem på måfå någon annanstans för att se skillnaden)

Sen har jag en fråga angående upphöjd jordbädd.
Gör det något om man inte gräver ner bädden öht? Alltså bara gör en bädd ovanpå det som redan finns i skogen, för att sedan helt enkelt sätta sina frön, kommer detta funka i praktiken eller blir resultatet sämre än om man först gräver en grop på 10-15 cm?

mvh
Senast redigerad av Poptarts101 2013-03-23 kl. 10:21.
Citera
2013-03-23, 11:12
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ta en 5liter. 10 är jääävligt överdrivet.
Citera
2013-03-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Ta en 5liter. 10 är jääävligt överdrivet.

Om det rör sig om nordenseeds Ak-47 är det verkligen inte en överdrift! Kommer ihåg förra årets tråd där jag inte ens brydde mig om att skriva pga. allt skitsnack om minimal mängd jord som skulle ge samma avkastning etc. Jag råder dig dock att testa med 10 liter så kommer du märka en ganska markant skillnad!
Citera
2013-03-23, 12:41
Medlem
BTW är det någon som fattar hur man betalar till cannaseeds.dk
Citera
2013-03-23, 12:49
Medlem
Citat:
BTW är det någon som fattar hur man betalar till cannaseeds.dk

Regga dig på ewire.dk och sen skickar du pengarna till cannafroe@gmail.com
Citera
2013-03-23, 18:38
Medlem
banxss avatar
Någon som har erfarenhet av att odla i växthus?
Kan man köra vilka frö som helst, eller bör man även då köra AF frön?
mot kylan på höstkanten, Finns möjlighet att köra med värmefläkt.
Sätta in lampa till hösten är uteslutet..

Någon som vet nån hemsida där man kan läsa om odla I växthus?

all info är välkommen!
Citera
2013-03-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Fel, fel. Du sätter fiberduken över jordytan för att förhindra att solen avdunstar för mycket fukt från jorden. Gör ett par hål där plantorna växer. 60 cm är en rätt så godtycklig uppskattning. Det beror på strain, jorden du använder (och hur mycket av den du använder), klimat och en massa annat. Jag väntade mig att mina plantor skulle bli 50 cm. De flesta blev över en meter.

jaa alla mina af blev öven metern, tom lowrider X, så jag skulle iaf inte plantera med mindra än 15L jord/ planta,
Citera
2013-03-24, 16:58
Medlem
TimmuTyrners avatar
Tjenare flashback!

Jag har en kompis som vi kan kalla för ''Kalle'' och han är under 18 år och han vill testa att odla utomhus,
''Kalle'' har varit ute och rekat och har hittat en väldigt bra plats med mycket sol.
''Kalle'' har kollat upp vilken zon det är, zon 2 eller 3 har han berättat för mig att det är.
Vilken strain tycker ni att han ska köra? ''Kalle'' har funderat på lowrider som han har hört att det tar ca. 2 månader från frö till skörd, stämmer detta? Och isåfall så har ''Kalle'' funderat på att sätta runt 20 frön och förväntar sig att minst 15 kommer överleva tills skörd.

Vad ska ''Kalle'' ha för jord, näring och ska han gräva en grop och fylla med jord eller ska han göra en ''buckla'' med gjord att sätta i?

Hur mycket jord behöver ''Kalle'' för cirkus 20 plantor? Han har en ''kompis'' som kan ha all skörd hemma hos sig.

''Kalle'' bor bara hos sin mamma och hon vet inget om hans idé.

Tacksam för svar!

MVH. TimmuTyrner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in