Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Fel, fel. Du sätter fiberduken över jordytan för att förhindra att solen avdunstar för mycket fukt från jorden. Gör ett par hål där plantorna växer. 60 cm är en rätt så godtycklig uppskattning. Det beror på strain, jorden du använder (och hur mycket av den du använder), klimat och en massa annat. Jag väntade mig att mina plantor skulle bli 50 cm. De flesta blev över en meter.
Hehe! Tack för att du rättade mig då, är en fiberduk en värd investering, vågar man lämna odlingen obevakad längre tid med än utan?

När det gäller liter jord tänker jag bestämma antalet frön jag sätter efter hur mycket jord jag får ut till min spot, om jag lyckas kånka ut 150liter så sätter jag 10 frön etc.. Låter det som en plan?

Är ju trots allt min första odling, och fröna finns ju kvar till nästa år. (ifall jag inte sätter ut dem på måfå någon annanstans för att se skillnaden)
Sen har jag en fråga angående
upphöjd jordbädd.
Gör det något om man inte gräver ner bädden öht? Alltså bara gör en bädd ovanpå det som redan finns i skogen, för att sedan helt enkelt sätta sina frön, kommer detta funka i praktiken eller blir resultatet sämre än om man först gräver en grop på 10-15 cm?
mvh