2013-01-14, 12:00
Medlem
Hej!

Saken är den att jag i framtiden kanske ska börja medicineras med ritalin mot ADHD.

Jag har nu på egen hand fått tag på 3 Ritalin tabletter á la 40 mg var Dessa.

Saken är den att jag vill prova om

1: Medicinen över huvud taget har någon verkan på mig, mina belägg för att den inte ska fungera är att jag har provat på olika droger i mitt liv och de alla antingen: A) Tog längre tid än vanligt att verka, och verkade med betydligt minskad kraft/påverkan. B) inte hade någon verkan alls

till a hör: Alkohol, Marijuana
till b hör: Kokain, Tramadol (även med paracetamol)

2: Om medicinen har den verkan som krävs för att ge mig mitt drömliv: Att klara av att ta mig igenom 15 års universitetsstudier och kan skapa mig mitt egna drömliv.

Dessutom har jag en gång tagit en concerta/ritalin (minns inte vilket utav dem, 70% säker på att det var concerta depott kapsel) á la 36 mg, krossade den, hällde ner i ett glas juice och drack - inget hände - över huvud taget.

Så saken är den att jag sitter och oroar mig på tok för mycket över om den ska kunna hjälpa mig i mitt liv eller inte.

Så nu sitter jag här med 3 kapslar á 40 mg och frågar er:

Hur ska jag "göra", under vilka omständigheter ska jag ta tabletterna för att på bästa sätt kunna avgöra hur medicinen påverkar mig?

Hur länge kommer effekten hålla i med dessa tabletter?

bör jag ta alla 3 (120 mg) samtidigt ca kl 8 på morgonen innan skolan eller ska jag prova att ta 2 (80 mg) och senare 1 till (40 mg) om det behövs?

Frukost/inte frukost?

Något annat?

Snälla, börja inte diskutera annat, varför jag ska prova medicinen om jag ska börja medicineras etc, tas inte här, är du så nyfiken, PM:a

MVH
Citera
2013-01-14, 12:42
Medlem
Stormorfars avatar
Krossa och snorta 120mg bör du helt klart känna av.
Citera
2013-01-14, 12:54
Medlem
Jag tror att någonstans bland mina 315 ord som jag skrev i trådstarten, så missade du vad jag faktiskt diskuterade, att:

* Jag gör inte detta för att jag är någon pundare, utan det är strikt i studeringssyfte, att skapa ett liv - inte förstöra ett.

* Jag vill inte göra mitt bästa för att "känna av någonting", målet är att medicinen ska ha en inverkan på mig som ska förgöra mina hinder som står i vägen för mina studier.

Tråden ligger som sagt i Psykofarmaka, och inte drogdelen av forum

Men tack annars
Citera
2013-01-14, 13:08
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag kan bara råda dig till att ta en dos du rimligen kan få förskriven. För det finns regler att följa där gällande kvatitet, förskrivningstakt m.m.
Citera
2013-01-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag kan bara råda dig till att ta en dos du rimligen kan få förskriven. För det finns regler att följa där gällande kvatitet, förskrivningstakt m.m.

Mjo men när man börjar sin medicinering av concerta/ritalin så börjar man lågt, 36 mg, och letar sig strategiskt upp mot sin individuella dos, och med endast 3 tabletter känner jag inte för att "testa" med en tablett på 40 mg när jag redan provat en på 36 mg utan yttersta resultat, så än så länge om ingen annan mer erfaren har ett bättre råd så tänker jag köra på 80 mg efter frukost, sedan 40 mg om det behövs, 2-3 h senare.

Någon som kan skriva några rader? Snälla?
Citera
2013-01-14, 14:07
Medlem
Det är svårt att svara, eftersom det är så individuellt hur vissa mediciner verkar. Jag tar 18mg Concerta om dagen, och känner redan på så låg dos en viss effekt (jag har ADD), jag orkar mer och är lite mer på alerten så att säga.

Önskar att jag fått min diagnos och därmed medicinering, tidigare, så jag kunnat studera med bättre resultat.
Citera
2013-01-14, 14:26
Medlem
mitt råd är att börja med en till frukost. har själv ätit metylfenidat i ca 8månader men med endast biverkningar. äter metamina nu som funkar bra. men alla är som sagt olika och mediciner fungerar olika från person till person. börja med en. inte hänt någonting efter ca en timme ta en till. bara testa dej fram. lycka till
Citera
2013-01-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhyxa

Önskar att jag fått min diagnos och därmed medicinering, tidigare, så jag kunnat studera med bättre resultat.

Jag förstår exakt vad du menar, jag sitter i samma situation.

Hade jag fått diagnos för några år sedan så hade jag haft MVG i alla ämnen och hade inte behövt studera utomlands.

Och med studera utomlands menar jag att jag studerar utomlands om jävlarna kan sluta vara protokollriddare och ge mig min jävla diagnos så jag kan leva ett normalt jävla liv.

Försökt ta högre doser?
Sedan finns ju ritalin du kan prova också, som verkar mer effektivt, på en kortare tidsperiod.
Citera
2013-01-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1984
mitt råd är att börja med en till frukost. har själv ätit metylfenidat i ca 8månader men med endast biverkningar. äter metamina nu som funkar bra. men alla är som sagt olika och mediciner fungerar olika från person till person. börja med en. inte hänt någonting efter ca en timme ta en till. bara testa dej fram. lycka till

tack, men som sagt, med tanke på att jag provat en 36 mg så vill jag prova 80 mg, tänkte ta alla tre först men med tanke på att 36:an var concerta (kanske depott) och att denna är 40 mg ritalin så får jag väl prova med 80 mg.
Citera
2013-01-14, 16:23
Medlem
Vill gärna också ställa en fråga:
Hur stor dos tar ni, av vilken (mot ADHD såklart) medicin?
Citera
2013-01-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BravoJuices
Vill gärna också ställa en fråga:
Hur stor dos tar ni, av vilken (mot ADHD såklart) medicin?

jag låg på 100mg medikinet depot om dan 30+30+20+20mg innan jag fick byta till metamina. nu får jag 30 mg om dagen. 10mg 3ggr/dag. ska öka dosen en gång i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in