2013-01-13, 14:22
Medlem
Livsituations avatar
Goddag flashback, jag skulle behöva lite hjälp med konsekvensetik.

Hur skulle man ha gjort som konsekvensetiker om detta problem hade uppstått? Hur hade du gjort som konsekvensetiker?

Grannens fyraåring kommer hem till dig med en teckning och överlämnar den stolt med orden: Jag har ritat en häst åt dig, tycker du den är fin? Själv ser du knappt vad bilden föreställer.
Citera
2013-01-13, 14:31
Medlem
Inte.viktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Goddag flashback, jag skulle behöva lite hjälp med konsekvensetik.

Hur skulle man ha gjort som konsekvensetiker om detta problem hade uppstått? Hur hade du gjort som konsekvensetiker?

Grannens fyraåring kommer hem till dig med en teckning och överlämnar den stolt med orden: Jag har ritat en häst åt dig, tycker du den är fin? Själv ser du knappt vad bilden föreställer.

Säger att den är fin? Därför att då blir hon glad och det är resultatet (konsekvensen) som räknas?
Citera
2013-01-13, 14:55
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.viktigt
Säger att den är fin? Därför att då blir hon glad och det är resultatet (konsekvensen) som räknas?

Jo men lite mer utvecklat, så långt har jag också kommit. Men förstår inte hur jag ska kunna skriva 2 a4 sidor om endast det?
Citera
2013-01-13, 15:08
Medlem
Mr_currys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Jo men lite mer utvecklat, så långt har jag också kommit. Men förstår inte hur jag ska kunna skriva 2 a4 sidor om endast det?
Beskriv alla olika scenarion du kan komma på, analysera och motivera varför det hade blivit som det blivit i dessa olika scenarion och ordbajsa på bara. Låter som en skoluppgift?
Citera
2013-01-13, 15:14
Medlem
raasmuss avatar
Uppgiften poängterar uppenbarligen att grannungen är fyra år. Kan din kritik mot hens konstverk möjligtvis ha någon inverkan på eventuella drömmar om att bli konstnär? Kommer ungen helt enkelt aldrig vilja rita en häst igen? Kommer ungen att vara rädd för dig för att du har sårat hen? Osv. Tänk långsiktigt >>
Citera
2013-01-13, 15:21
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_curry
Beskriv alla olika scenarion du kan komma på, analysera och motivera varför det hade blivit som det blivit i dessa olika scenarion och ordbajsa på bara. Låter som en skoluppgift?

Det stämmer mycket bra, tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av raasmus
Uppgiften poängterar uppenbarligen att grannungen är fyra år. Kan din kritik mot hens konstverk möjligtvis ha någon inverkan på eventuella drömmar om att bli konstnär? Kommer ungen helt enkelt aldrig vilja rita en häst igen? Kommer ungen att vara rädd för dig för att du har sårat hen? Osv. Tänk långsiktigt >>

Aa, jag har punkterat det med att hon bara är fyra år i Avsiktsetiken ganska så ordentligt. Tack för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in