2005-05-02, 18:21
Medlem
Klickens avatar
Någon som känner till några spökplatser, exempelvis slott och herrgårdar i Östergötlands området som är tillgängliga för övernattning? Polarna och jag tänkte nämligen göra något roligt och speciellt nu i sommar och vi tyckte det här kunde vara en rolig grej.
Citera
2005-05-02, 18:57
Medlem
lar_berts avatar
Det mest kända stället i Sverige är väl Borgvattnets prästgård i Jämtland. På vägen utanför står Sveriges enda spökvarningskylt. Värt att åka en omväg för att ta ett foto kanske.

http://go.to/borgvattnet
Citera
2005-05-02, 19:30
Medlem
Klickens avatar
Jo, Borgvattnet har jag hört talas om. Det hade varit den ultimata platsen för en övernattning om jag inte bott så långt ifrån stället, bor väl en sisådär 100 mil från Borgvattnet, tyvärr.
Citera
2005-05-02, 23:58
Medlem
Ljungs slott gick det att boka övernattning i förr iaf...
vet inte om det går nu för tiden

ligger utanför Ljungsbro som i sin tur ligger utanför Linköping...
Citera
2005-05-03, 00:00
Medlem
colds avatar
Finns en lägenhet på Tunastigen i Luleå, som ingen får bo i enligt hyresvärden, eftersom hyresgästerna som bott när råkat illa ut...vet inte mkt mer men jag kan höra med en polare om mer info, Var uppe i Luleå en gång och kikade på lägenheten..stått massor av den i tidningen
Citera
2005-05-03, 01:41
Medlem
Klickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meduza
Ljungs slott gick det att boka övernattning i förr iaf...
vet inte om det går nu för tiden

ligger utanför Ljungsbro som i sin tur ligger utanför Linköping...
Tack för tipset!
Får kolla upp det imorgon. Antar att dom ansvariga inte blir speciellt glada om jag ringer dom nu och ställer frågor om en övernattning.
Citera
2005-05-03, 02:16
Medlem
Borgvattnet var jag och polarna i höstas och det kan jag varmt rekomendera!! Tyvärr så hände inget läskigt men stället i sig är v'ldigt läskigt och bra!! Men nu är vi på jakt efter andra ställen som har övernattningsmöjlighet så tips hade varit kanon! Tack på förhand!
Citera
2005-05-03, 07:25
Medlem
hubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold
Finns en lägenhet på Tunastigen i Luleå, som ingen får bo i enligt hyresvärden, eftersom hyresgästerna som bott när råkat illa ut...vet inte mkt mer men jag kan höra med en polare om mer info, Var uppe i Luleå en gång och kikade på lägenheten..stått massor av den i tidningen

det spökar i rätt många lägenheter här på tuna.

en som min mamma känner har bott i av dom lägenheterna för 10-15 år sen.
(karin och hennes dotter ida.)
en gång när jag var med min mamma hos karin så börja hon berätta om vad som hade hänt där.

saker som kunde hända var följande;
kryddorna som hon hade ovanför spisen lyftes ner av någon.
någon brukade stoppa kaffepannan på kokning mitt i natten.
porslinen som hon hade i skåpen brukade någon plocka fram.
bokhyllan som hon hade i vardagsrummet kunde flyttas av sig själv.

det som fick henne att flytta därifrån var när hon hade hade suttit i köket och hör hur någon pratar inne i sovrummet där hennes dotter är.
hon rusar då dit in och ser att någon har flyttat på hennes dotter från spjälsängen till den stora sängen.

min kusin och hennes familj har bott på nr:32 och även där brukade kaffet stå på kokning mitt i natten.

när vi flyttade in i lägenheten där vi bor nu så hände det en massa kontstiga saker (jag har skrivit om det här på fb tror jag). men nu har det slutat i stort sett, förutom att jag brukar se någon stå i hallen.

man brukar dela in tunastigen i en över och en nedre del.
på kartan som jag har länkat till så kan man se på vilka delar det sägs spöka.

anledningen till varför det spökar på tunastigen är för att det har varit en galjbacke (stavning?).
men jag har dock inte hittat någon info om det.

KARTAN
Citera
2006-12-27, 07:18
Medlem
1910-Q10koms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold

Haha min flickvän bor i den lägenheten .. har inte hännt ett piss där dom gångerna jag varit där..antagligen bott knarkare som vill ha uppmärksamhet där tidigare
Citera
2006-12-27, 08:15
Medlem
Jag behöver också tips på bra spökplatser där man kan övernatta förutom Borgvattnet och Skillingmark. Engsö slott har ju något hus på gården som man kan sova i vet jag.
Citera
2006-12-27, 11:39
Medlem
brianmolkos avatar
Brokinds slott
Citera
2006-12-27, 12:43
Medlem
Not_mes avatar
Jag visste inte Borgvattnet var en sån stor attraktion faktiskt! Känner de som har den, så jag får väl pallra mig upp dit någon gång i sommar. Lite långt från Skåne dock...

Annars kan du ju kolla med slotten i Skåne, jag vet de har spökturer på sina håll, men jag har inte koll på övernattningarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in