2005-05-02, 17:43
Medlem
Såg för ett par veckor sen när Jamie Oliver gjorde en chokladkaka på bbc food. Enda jag kan minnas är att den innehöl flagad mandel, choklad i bitar, mjöl, socker, ägg... sen var det en glacyr som bestod av choklad, smör och pudersocker (edit: kanske grädde istället för smör). Tror att han serverade den med vaniljkräm. Tyvärr var jag så pass dum att jag inte skrev ner receptet, och nu sitter jag med världens lust att göra chokladkaka nån gång den här veckan. Finns de nån som sitter på receptet, eller lyckas googla bättre än vad jag lyckats med?
Citera
2005-05-03, 15:23
Medlem
Det var inte denna?

http://www.jamieoliver.com/recipes/2...ts_chocola.php
Citera
2005-05-03, 15:36
Medlem
Tyvärr inte. Den jag menade hade endast mandelflarn. Den verkade vara väldigt enkel att göra, i princip bara kasta alla ingredienser i en skål, blanda, grädda. Tror jag ska göra ett försök till att minnas hur receptet var, och sen försöka göra nånting.
Citera
2005-05-04, 20:25
Medlem
Posta här om du skulle hitta receptet!
Citera
2005-05-06, 17:10
Medlem
Hittade inte receptet, men försökte göra något liknande, och resultatet blev bra. Minns inte 100% säkert receptet, jag höftade lite, men något i stil med detta borde det ha varit.

4 ägg (ganska små)
2-2 1/2 dl socker
2-2 1/2 dl vetemjöl
~150 g smör
150 g mörk choklad
75 g flagad mandel
3-4 matskedar kakao
en nypa salt
bakpulver

Vispade äggen och sokret, tillsatte alla torra ingridienser och smöret som jag smäl och låtit svalna. Hackade chokladen grovt och rörde ner den. Gräddade sen i 175 grader i lite över en halvtimme. Sedan gjorde jag en glasyr på ~100 g mörk choklad, 1 dl grädde, 1/2 dl socker samt en klick smör. Lät den koka ihop lite och bredde den på kakan sedan den fått svalna en stund. Serverade den sedan med en vispad vaniljsås (färdigköpt). En kaloribomb av stora mått, men god var den
Kakan borde egentligen ha serverats så fort som möjligt, så att den varit ljummen ännu. Tyvärr så serverade jag kakan runt ett dygn efter att den bakats. Den var mycket godare sålänge chokladbitarna ännu var halv-smultna.
Citera
2005-05-06, 17:34
Medlem
ButterFlys avatar
Ah, var ju samma som nån länkade till innan.
Citera
2005-05-06, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ButterFly
Ah, var ju samma som nån länkade till innan.
nej, det var det ju inte... receptet i länken innehöll valnötter
Citera
2005-06-21, 14:35
Medlem
Bumpar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in