2013-01-12, 19:00
Medlem
Varför bildas det en neutrino och en positron när två väteatomer kolliderar? Varför förstörs positronen, var kommer elektronen ifrån?

Enligt den här sidan kan reaktionerna sammanfattas med följande reaktion:

4H + 2e- -> He + 2v + 6y

Notera att He är 4/2 He, vanligt Helium.

Var kommer de två elektronerna ifrån? Varför skapades det inte två väteatomer?

Sitter och försöker lära mig lite om fusion, och jag kan inte så mycket om det här.

Tack på förhand!
Citera
2013-01-12, 21:26
Medlem
Giorgis avatar
Det är förklarat väldigt bra med mycket detalj på wikipediasidan http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_proton_chain kan du inte ta till dig det är jag säker på att puff dyker upp och förklarar förr eller senare
Citera
2013-01-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är förklarat väldigt bra med mycket detalj på wikipediasidan http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_proton_chain kan du inte ta till dig det är jag säker på att puff dyker upp och förklarar förr eller senare

Tack för hjälpen!

Jag tror att jag förstår nu; neutrinon och positronen kommer från beta-plus-sönderfall av He-2, eller hur? Väldigt intressant!

Är det för att det är plasma i solen som gör att det finns elektroner att använda?
Citera
2013-01-12, 23:46
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnum
Tack för hjälpen!

1) Jag tror att jag förstår nu; neutrinon och positronen kommer från beta-plus-sönderfall av He-2, eller hur? Väldigt intressant!

2) Är det för att det är plasma i solen som gör att det finns elektroner att använda?

Yup.

1) Precis, eftersom neutroner har en halveringstid på 12 minuter så måste de kontinuerligt skapas innuti en stjärna för att kunna skapa deuterium (He-2). Detta sker när en proton krockar med en annan proton, binder pga starka kärnkraften (skapar en s.k. diproton) som sen sönderfaller till deuterium+neutino+positron. När du har deuterium är det lätt att sedan bilda helium

2) Ett plasma är mer eller mindre en gas där de termiska fotonerna har tillräckligt med energi för att jonisera gasen. Så det som händer är att så fort en elektron binder till en proton så blir atomen träffad av en foton som återigen joniserar eden. (Gasen måste vara väldigt tät också, så att fotonernas fria väg är väldigt kort)
Senast redigerad av Giorgi 2013-01-12 kl. 23:52.
Citera
2013-01-13, 01:09
Medlem
Citat:
Yup.

1) Precis, eftersom neutroner har en halveringstid på 12 minuter så måste de kontinuerligt skapas innuti en stjärna för att kunna skapa deuterium (He-2). Detta sker när en proton krockar med en annan proton, binder pga starka kärnkraften (skapar en s.k. diproton) som sen sönderfaller till deuterium+neutino+positron. När du har deuterium är det lätt att sedan bilda helium

Jag har läst lite mer nu och märkte att artikeln om proton-proton reaktioner nämner att diprotoner oftast resulterar i två väte-atomer istället för deuterium. Varför är det så?

Citat:
In the Sun, deuterium-producing events are so rare (diprotons, the much more common result of nuclear reactions within the star, immediately decay back into two protons) that a complete conversion of the star's hydrogen would take more than 1010 (ten billion) years at the prevailing conditions of its core.

Jag har försökt att hitta svaret på egen hand, men det verkar inte finnas så mycket information. Det verkar bara finnas exempel på diprotoner och deuterium. Är det kanske något jag har missuppfattat?

Tack för hjälpen!
Citera
2013-01-13, 11:59
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jag har läst lite mer nu och märkte att artikeln om proton-proton reaktioner nämner att diprotoner oftast resulterar i två väte-atomer istället för deuterium. Varför är det så?

Det har och göra med bindningsenergi, sannolikheter och kvantmekanik.

Citat:
Jag har försökt att hitta svaret på egen hand, men det verkar inte finnas så mycket information. Det verkar bara finnas exempel på diprotoner och deuterium. Är det kanske något jag har missuppfattat?

Tack för hjälpen!

Japp, PP-kedjan är jävligt långsam. Och det är det som är flaskhalsen i en stjärnas livstid. Tur det, för utan den flaskhalsen hade stjärnor varit jävligt kortlivade och liv hade inte kunnat utvecklas
Citera
2013-01-13, 17:03
Medlem
Citat:
Det har och göra med bindningsenergi, sannolikheter och kvantmekanik.

Detta kanske är en dum fråga, men hur räknar man ut sannolikheten för sönderfall till protoner respektive beta-plus-sönderfall? Känns som att jag kanske tar mig vatten över huvudet nu, men jag vill ha svar.

Tack så mycket för all hjälp!
Citera
2013-01-13, 17:35
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Detta kanske är en dum fråga, men hur räknar man ut sannolikheten för sönderfall till protoner respektive beta-plus-sönderfall? Känns som att jag kanske tar mig vatten över huvudet nu, men jag vill ha svar.

Tack så mycket för all hjälp!

Jag har en bakgrund i teoretisk fysik... och vi, uhm... räknade aldrig ut specifika sannolikheter utan gjorde allting fundamentalt, så jag överlåter denna frågan till nån annan

(Borde dock kunna det...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in