Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-12, 18:44
  #1
Medlem
Hejsan, jag tänkte dela med mig av ett litet företag som jag har hittat i börs-djungeln. Brighter AB var namnet.

Citerat från deras hemsida:
"Brighter One™ är den patenterade lösningen som sänker antalet objekt en diabetiker behöver ha med sig från fem till ett. Brighters patent omfattar denna kombination och det ger bolaget ensamrätt till världens första system som kan övervaka blodglukos, injicera insulin och logga insulindoser."

VD:n har ordet:


" Brighter AB genomförde under 5 december - 19 december en framgångsrik emission av aktier. Denna övertecknades till 113 procent och tillsammans med lån tillförs bolaget 6,1 MSEK, vilket möter bolagets behov av kapital för leverans av liggande order.

Totalt beslutade styrelsen om att 660 971st aktier skall tilldelas i emissionen, vilket innebär att bolaget tillförs 2 115 107,20 kronor. Aktiekapitalet ökas med 33 048,55 kronor, vilket motsvarar en ökning med 5,9%. Totalt antal aktier efter registrerad emission blir 11 897 481 st. Utöver emissionsbeloppet tillförs Brighter 4 MSEK i lån.

Sammantaget innebär detta att Brighter nu har resurserna som krävs för att dra igång produktionen av Brighter One™ - världens första kompletta allt-i-ett produkt för egenvård av diabetes. Därmed kan bolaget leverera på liggande order om 24,5 MSEK från Rubin Medical och börja visa positiva försäljningssiffror."

Källa/Hemsidan: http://www.brightercompany.com/

Verkar ju onekligen intressant. Speciellt när dem nu har resurserna att starta produktion och dessutom har liggande ordrar.
De har lämnat stadiet "förhoppningsbolag" eftersom dem, som sagt, snart kan visa vinst. Då deras "förhoppningar" har slagit in.

För mig var detta ett grymt case och bestämde mig därför för att gå in.

Mitt GAV ligger på: 3,80kr.

Aktien är noterad på aktietorget: http://aktietorget.se/Instrument.asp...D=SE0004019545


Vad tror ni om aktien/företaget?
Håller ni med mig om att det verkar intressant?
Håller ni inte med mig? Varför?
Något väsentligt eller viktigt jag missar?

Hoppas jag kunde hjälpa er att få upp ögonen för denna pärla, för er som inte kände till den. Ett tips är att läsa på deras hemsida, finns mycket bra info där.

Ha en fortsatt trevlig kväll
Citera
2013-01-12, 23:14
  #2
Medlem
Jag köpte på mig en del i början på december under emissionen.
Helt klart ett intressant företag med en bra affärsidee.

* Emissionen vart övertecknad vilket får ses som ett bra tecken.
* Dem har etablerat samarbete med Rubin Medical (även dem som la ordern värd 24.5 msek som dem ska leverera snart) som är verksamma i Sverige, Finland, Norge och Danmark.
* I fredags förstärkte Peter Thomsen Brighters advisory board och det tycker iallafall jag känns lovande.


Marknaden för diabetiker i Kina är ENORM och slår dem sig in där kommer vi få se fina ökningar i aktien känns det som
__________________
Senast redigerad av Fredsand 2013-01-12 kl. 23:22.
Citera
2013-01-13, 02:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredsand
Marknaden för diabetiker i Kina är ENORM och slår dem sig in där kommer vi få se fina ökningar i aktien känns det som

Enligt denna nyhet: http://www.aktietorget.se/NewsItem.a...800&Language=1
Så verkar den marknaden vara säkrad
Citera
2013-01-13, 03:36
  #4
Medlem
Caparzos avatar
Det här är till 100 % att köpa grisen i säcken. Den enda intäkten är ett bidrag på 250 tusen kronor. Alla bolag är förhoppningsbolag tills motsatsen bevisats. Att de har fått in någon order spelar ingen roll förrän lönsamheten finns där, svart på vitt. På varje lyckat förhoppningsbolag går det tusentals misslyckade eller i bästa fall mediokra sådana. Varje gång låter det lika bra och varje gång blir spekulanter lika besvikna. Vill ni bränna era stålar, var mina gäster, personligen hade jag alla dagar i veckan föredragit att spela på roulette, för då vet jag att sannolikheten för vinst är nära 50 %.
Citera
2013-02-01, 16:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det här är till 100 % att köpa grisen i säcken. Den enda intäkten är ett bidrag på 250 tusen kronor. Alla bolag är förhoppningsbolag tills motsatsen bevisats. Att de har fått in någon order spelar ingen roll förrän lönsamheten finns där, svart på vitt. På varje lyckat förhoppningsbolag går det tusentals misslyckade eller i bästa fall mediokra sådana. Varje gång låter det lika bra och varje gång blir spekulanter lika besvikna. Vill ni bränna era stålar, var mina gäster, personligen hade jag alla dagar i veckan föredragit att spela på roulette, för då vet jag att sannolikheten för vinst är nära 50 %.

Jo, okej, det är ett förhoppningsbolag. Det är som du säger, inga siffror på svart och vitt.

Självklart tar man en risk när man köper aktier, gäller alla aktier. Men för att vinna måste man satsa och just denna aktie/företag har en potential att öka mycket och jag anser att aktiens Risk/Reward är riktigt riktigt bra.

Jag tror på detta, så får vi se sen om jag hade rätt.
För jag kan erkänna att jag har haft fel förr.
Citera
2013-02-01, 16:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det här är till 100 % att köpa grisen i säcken. Den enda intäkten är ett bidrag på 250 tusen kronor. Alla bolag är förhoppningsbolag tills motsatsen bevisats. Att de har fått in någon order spelar ingen roll förrän lönsamheten finns där, svart på vitt. På varje lyckat förhoppningsbolag går det tusentals misslyckade eller i bästa fall mediokra sådana. Varje gång låter det lika bra och varje gång blir spekulanter lika besvikna. Vill ni bränna era stålar, var mina gäster, personligen hade jag alla dagar i veckan föredragit att spela på roulette, för då vet jag att sannolikheten för vinst är nära 50 %.

Därmed inte sagt att det inte är värt att lägga det under bevakning i framtiden. Det kan BLI ett väldigt intressant case om det visar sig att de klarar producera till bra kostnader.
Citera
2013-02-01, 17:05
  #7
Medlem
Bra intervju med VDn från i höstas.

http://www.axier.se/blogg/Intervju-2...Truls-Sjostedt
Citera
2013-02-01, 18:26
  #8
Medlem
Dyr. 45 Mkr för en sticka är helt sjukt.
Citera
2013-02-02, 16:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Dyr. 45 Mkr för en sticka är helt sjukt.

Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar nu?
Citera
2013-02-02, 17:48
  #10
Medlem
Låter inte helt dumt faktiskt.
Kan nog underlätta för diabetiker runt om i hela världen.
Kanske borde läggas i portfäljen
Citera
2013-02-03, 09:48
  #11
Medlem
KjellSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perger
Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar nu?

Klargörande: Är produkten värd 45 miljoner kronor?
Citera
2013-02-03, 12:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellSortering
Klargörande: Är produkten värd 45 miljoner kronor?

Är patentet värt det? För det är ju det enda av värde i bolaget just nu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback