2013-01-12, 17:57
Medlem
JapanKinas avatar
Det finns en gata i London som heter Stockholm Road. Den ligger i anslutning till fotbollslaget Millwall FC's arena The Den.

Jag har försökt att hitta information om varför gatan fick det här namnet. Det närmaste jag kommit är att vi svenskar tydligen inte ska vara stolta över att gatan heter så?

Är det någon som händelsevis råkar veta varför gatan heter som den gör och vad som ligger bakom?

Här är en Google Maps länk: http://goo.gl/maps/4adrc

Tacksam för svar!
Senast redigerad av JapanKina 2013-01-12 kl. 18:49.
Citera
2013-01-12, 18:51
Medlem
JapanKinas avatar
Ok. Varför den gatan fick sitt namn kan vi nog lista ut eventuellt. Men det är lite OT.

Nu handlar tråden om Stockholm Road i London.
Citera
2013-01-12, 20:33
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Ok. Varför den gatan fick sitt namn kan vi nog lista ut eventuellt. Men det är lite OT.

Nu handlar tråden om Stockholm Road i London.

Ja den lilla gatstumpen har man besökt. Knappast det trevligaste stället i London.
Utan att veta exakt varför tror jag orsaken är Londons gigantiska storlek, och alla gator måste ha ett namn. Du har gator som heter både Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Sverige, Norge, Danmark, Finland och det mesta från alla andra hörn i världen.

Citat:
Det närmaste jag kommit är att vi svenskar tydligen inte ska vara stolta över att gatan heter så?

Det här låter minst sagt märkligt. Varför skall vi överhuvudtaget vara stolta/inte stolta över en gatstump i sydöstra London? Vem är det som har reflekterat över detta och hur snappade du upp det?
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-01-12 kl. 20:48.
Citera
2013-01-12, 23:27
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon

Det här låter minst sagt märkligt. Varför skall vi överhuvudtaget vara stolta/inte stolta över en gatstump i sydöstra London? Vem är det som har reflekterat över detta och hur snappade du upp det?

Den här mannen påstår det: http://bloggar.aftonbladet.se/sportspelsbloggen/2011/01/fa-cupskrallar-ger-stora-pengar/

Jag tar det självklart med en nypa salt men det lät märkligt i sammanhanget, ungefär som att han visste något.
Citera
2013-01-12, 23:48
Medlem
adarkinthecandles avatar
Gatan fanns i alla fall redan ca 1940, långt före arenan.

http://www.maps-of-london.com/map-bermondsey-7.jpg
Citera
2013-01-12, 23:53
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Den här mannen påstår det: http://bloggar.aftonbladet.se/sportspelsbloggen/2011/01/fa-cupskrallar-ger-stora-pengar/

Jag tar det självklart med en nypa salt men det lät märkligt i sammanhanget, ungefär som att han visste något.

Ok då är jag med.
Jag utgår ifrån att han menar att de "verksamheter" som Millwalls fans bedriver
på den gatan efter diverse förluster inte är så smickrande att sammankopplas med.
Jag vet inte om han har någon koll på just sådan historia men laget Birmingham de ska spela emot var ju ett möte ut över det vanliga just runt dessa vägar år 2002.

Det finns förövrigt ännu en gatstump med Svenskt anknytning vid Surrey Quays.

Sweden Gate.

https://maps.google.se/maps?q=Sweden+Gate,+London,+United+Kingdom&hl=en&l l=51.491404,-0.041542&spn=0.009459,0.01929&sll=51.47873,-0.015804&sspn=0.004758,0.009645&oq=Swede,+London,+ United+Kingdom&t=h&hnear=Sweden+Gate,+London+Borou gh+of+Southwark,+London+SE16,+United+Kingdom&z=16
Senast redigerad av Moon The Loon 2013-01-13 kl. 00:01.
Citera
2013-01-13, 13:25
Medlem
Ligger där inte en svensk sjömanskyrka vid Surrey Quays också? Med tanke på att Surrey Docks på sin tid var ett stort hamnområde är det kanske inte helt omöjligt att man hade kontakter med Skandinavien just här och därför har döpt ett par gator efter det temat? Min gissning iaf.
Citera
2013-01-13, 14:05
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Ligger där inte en svensk sjömanskyrka vid Surrey Quays också? Med tanke på att Surrey Docks på sin tid var ett stort hamnområde är det kanske inte helt omöjligt att man hade kontakter med Skandinavien just här och därför har döpt ett par gator efter det temat? Min gissning iaf.
Så är det nog. Enligt wikipedia byggdes Russia Dock i Surrey Quays främst för importerat timmer från Ryssland, Sverige och Norge under den industriella revolutionen, så andra närliggande platser med liknande namn har säkert samma ursprung.
Citera
2013-01-13, 20:38
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Så är det nog. Enligt wikipedia byggdes Russia Dock i Surrey Quays främst för importerat timmer från Ryssland, Sverige och Norge under den industriella revolutionen, så andra närliggande platser med liknande namn har säkert samma ursprung.

Ja den kopplingen nere i Surrey Quays var ganska klockren. Angående Stockholm Road så låg det bostäder där innan Millwall byggde sin arena så någon liknande koppling är väl inte helt omöjlig.

Till TS: Har du försökt med att fråga på något utav Millwalls forum? Deras lokalförankring är ju ganska stor så det är inte omöjligt att någon där vet.
Citera
2013-01-13, 20:57
Medlem
Tlagnojs avatar
Det behöver inte nödvändigtvis finnas någon förklaring som kommer från något historiskt samarbete eller förankring i staden. Det är rätt vanligt att större städer ibland döper gator efter andra huvudstäder. I Prag hittar du ju nästan varenda huvudstad representerad bl.a. Stockholmska som ligger i anslutning till gatorna Helsinska och Skandinavska. I New York har du Stockholm Street. (Sen finns det ju hur många gator som helst som heter Stockholm Street, Road eller Avenue i USA).
Citera
2013-01-14, 12:28
Medlem
JapanKinas avatar
Det kan vara så som bl a Tlagnoj skriver att gatan kanske inte har någon som helst historisk eller övrigt nämnvärd anledning till sitt namn.

Jag antog det efter att ha läst vad sportkrönikören hade skrivit, vilket eventuellt har att göra med lagets eventuella drabbningar att göra i anslutning till arenan.

Men om någon av en händelse skulle hitta något som pekar på en annan förklaring så tar jag tacksamt emot den. Jag har lagt en prenumeration på tråden utifall.

Tack för den information ni bidragit med hittills!
Citera
2013-01-21, 01:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag har bott nära Stockholm Road!

Precis som några varit inne på så handlar det om att området hade en skandinavisk anknytning genom hamndockorna i närheten.

Londons timmerhamn fanns här och givetvis var en stor del av timret från Sverige.

Därför tyckte man att det var lämpligt med lite gatunamn med skandinavisk anknytning. London är och har varit bra på att se till att det finns lite historia bakom alla gatunamn.

Svenska sjömanskyrkan finns där liksom Norska kyrkan. De kom till när mängder av skandinaviska sjömän frekventerade området.

Idag är nästan alla dockor utfyllda och utgör ett parkområde och ett stort shoppingcenter. Undantaget Greenland Dock.

Området är bitvis lite ruffigt, men jag råkade aldrig ut för något under mina många vandringar där. Väl värt ett besök om man gillar genuina miljöer där vanligt folk bor.

Edit: Området är även bitvis mycket lyxigt, den världsberömda omdaningen av Londons Docklands från förfallet industriområde till lyxboenden skedde här (bl a). Vilken inspirerade till liknande projekt i hela världen, Hammarby sjöstad ett av dessa.
Men åt Stockholm Road-hållet är det lite ruffigt, men inte farligt som sagt...
Senast redigerad av Hurt-Åke 2013-01-21 kl. 01:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in