Jag har bott nära Stockholm Road!
Precis som några varit inne på så handlar det om att området hade en skandinavisk anknytning genom hamndockorna i närheten.
Londons timmerhamn fanns här och givetvis var en stor del av timret från Sverige.
Därför tyckte man att det var lämpligt med lite gatunamn med skandinavisk anknytning. London är och har varit bra på att se till att det finns lite historia bakom alla gatunamn.
Svenska sjömanskyrkan finns där liksom Norska kyrkan. De kom till när mängder av skandinaviska sjömän frekventerade området.
Idag är nästan alla dockor utfyllda och utgör ett parkområde och ett stort shoppingcenter. Undantaget
Greenland Dock.
Området är bitvis lite ruffigt, men jag råkade aldrig ut för något under mina många vandringar där. Väl värt ett besök om man gillar genuina miljöer där vanligt folk bor.
Edit: Området är även bitvis mycket lyxigt, den världsberömda omdaningen av Londons
Docklands från förfallet industriområde till lyxboenden skedde här (bl a). Vilken inspirerade till liknande projekt i hela världen, Hammarby sjöstad ett av dessa.
Men åt Stockholm Road-hållet är det lite ruffigt, men inte farligt som sagt...