2013-01-12, 17:42
Medlem
FlyingMachines avatar
I en annan tråd, angående ett mestadels irrelevant ämne, reagerade jag på ett påstående av TorrentLover där han påstod att grafikkort från AMD är att föredra framför Nvidias motsvarighet på grund av drivrutinerna.
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tyvärr fungerar inte nVidia och Linux ihop, på grund av att nVidia helt enkelt vägrar skriva bra drivrutiner, särskilt till Linux. Det är ingen som kan göra någonting åt det, mer än nVidia själva. Processor från Intel och grafikkort från AMD är det optimala om man kör Linux, om du frågar mig.
Som en användare av ett äldre AMD-kort sedan 2008 skulle jag vilja slå ett slag för AMD:s oduglighet när det kommer till grafikkortstöd till Linux.

Tråden behöver nödvändigtvis inte enbart beröra AMD och Nvidia, men det är åtminstone här tråden kommer att starta då jag tar vid vid hans senaste inlägg från förra tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Dock är det så att nVidias drivrtutiner är dåliga. De har blivit bättre efter att Torvalds gick på nVidia. Även Valve pressar nVidia (och andra hårdvarutillverkare) att skriva acceptabla drivrtuiner.
Citerar:

Kritiken var riktad mot nVidia och deras ovilja att skriva drivrutiner till Linux, inte bara mot nVidias drivrutiner för just Optimus. nVidia är inte kända för att vara så speciellt intresserade av någon form av öppen källkod överhuvudtaget. Dessutom har nVidia haft problem med säkerheten i sina drivrutiner, då det har funnits flera tillfällen då en user kan få root-access genom sånbarheten. Jag påstår inte att AMDs drivrutiner inte har sårbarheter eller buggar. Det jag menar är att AMD har en vänligare inställning mot Linux och skriva bra drivrutiner.
Själv kör jag på de öppna grafikkortsdrivrutinerna, då jag inte vill ha stänga drivrutiner på mitt system. Om ett hårdvarutillverkare börjar skriva öppna drivrutiner, kommer jag garanterat hylla det, oavsett om det är nVidia eller AMD. Som det ser ut nu är det dock AMD som har de bästa drivrutinerna.
Ber om ursäkt, det var längesedan jag lyssnade på klippet och hade glömt stora delar av det. Jag vill dock fortfarande hävda min poäng att AMD är värre.

Jag har ett HD 4870, ett kort som AMD inte aktivt tillhandahåller drivrutiner för längre. Det innebär att det enda stödet jag har är deras legacy driver 12.6 (som alltså släpptes i juni förra året). Visst, jag medger att mitt kort är en smula gammalt, men samtidigt var det ett så otroligt populärt kort när det släpptes att det var slut under lång tid i ett flertal affärer. Denna drivrutinen förlitar sig på Linux 3.6 och Xorg-server 1.12, allt som släppts efter det är för modernt. Under tiden erbjuder Nvidia stöd för äldre grafikkort än mitt.

Ser man till moderna kort (och med modernt menar jag HD 5000-serien och uppåt) är senaste drivrutinsversionen 12.11. Denna stödjer förvisso de senaste mjukvarukomponenterna, men dras samtidigt av problem rörande energisparfunktioner. Dessutom finns där inget som helst stöd för CrossFireX till Linux - det kan man se i månen efter.
Citera
2013-01-12, 18:06
Medlem
_ZoutHs avatar
Klippet där Linus ger Nvidia fingret handlar väl om deras ovilja att samarbeta kring deras öppna drivrutiner i linuxkärnan? AMD däremot har ett gott samarbete med communityn i utvecklandet av den öppna drivaren.

Det ska tilläggas att jag har mycket liten erfarenhet av Nvidia-kort men vad jag förstått är (har?) deras proprietära drivrutin bättre än AMDs dito som enligt min erfarenhet inte är så rolig att handskas med. Den fungerar att använda men det är inte smärtfritt.

Måste prisa Intel i sammanhanget. Har numera en laptop med en Ivy Bridge och kör med den inbyggda grafiken. Hela upplevelsen på Linux höjs helt klart när all grafik och HD-video stöds out-of-the-box utan att pilla. Där har både AMD och NVIDIA att lära.
Citera
2013-01-12, 18:43
Medlem
TorrentLovers avatar
FlyingMachine, det kan vara så att nVidia supportar sina kort en längre tid än AMD, men ett gaffekort från 2008 är nog lite väl gammalt. Skulle nog säga att ditt problem ligger i att du har ett föråldrat grafikkort. För supportade kort är AMDs drivrutiner mycket bättre.

Ja, Intels CPU:er fungerar utmärkt på Linux, nya som gamla. Där tycker jag Intel har ett försprång mot AMD och nVidia. Synd att ingen av dem gör öppna källkods-drivrutiner. Jag ser fram emot när den hårdvarutillverkare som skriver öppna drivrutiner till sina kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in