• 2
  • 3
2013-01-12, 13:06
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Herregud!! Föreslår du att han ska söka förhandsbesked från skatterättsnämnden för en trivial fråga. Dessutom kostar det pengar att ansöka om förhandsbesked från skatterättsnämnden. Skatterättsnämndens beslut kan överklagas av både sökanden och av Skatteverket till HFD.

Det är som Stillsam säger, dvs inkomstår 2012.

Ett beslut som vunnit laga kraft går inte att överklaga...
Överkurs men det absolut säkraste man kan göra.

Såväl den skattskyldige som Skatteverket kan överklaga ett förhandsbesked. Om det är det allmänna ombudet hos Skatteverket som har ansökt om förhandsbesked kan det allmänna ombudet eller den skattskyldige överklaga det.
Ett överklagande ställs till Högsta förvaltningsdomstolen. Högsta förvaltningsdomstolen överprövar förhandsbeskedet utan prövningstillstånd. Högsta förvaltnigsdomstolen kan fastställa, undanröja eller helt eller delvis ändra beskedet.
Den som vill överklaga ett förhandsbesked måste
göra det skriftligt inom tre veckor efter att ha fått del av beskedet och
skicka överklagandet till Skatterättsnämnden som — efter en prövning bl.a. av om överklagandet kommit in i rätt tid — överlämnar det till Högsta förvaltningsdomstolen.
Ett beslut om hur stor avgift en skattskyldig ska betala för ett förhandsbesked kan inte överklagas.
Det går inte heller att överklaga ett beslut från Skatterättsnämnden om att avvisa en ansökan.
Citera
2013-01-13, 12:13
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Ett beslut som vunnit laga kraft går inte att överklaga...
Överkurs men det absolut säkraste man kan göra.

Ge upp. Ingen vettig människa betalar pengar för att få ett förhandsbesked i en sådan banal fråga.

Från Skatteverkets broschyr
"När ska försäljningen deklareras?
Försäljning av en bostadsrätt ska deklareras för det inkomstår då ett bindande avtal (köpekontrakt) har träffats. Betalningstidpunkt och tillträde saknar betydelse. Har du sålt en bostadsrätt genom ett
köpekontrakt daterat under år 2011 ska du ta upp vinsten eller förlusten i deklarationen 2012, även om du inte får betalt förrän år 2012."
Citera
2013-01-13, 21:55
Medlem
stillsams avatar
Hela den här diskussionen tog en väldigt konstig väg med diskussioner om option, skatterättsnämnd osv, för en fråga som är hur enkel som helst. Att ens tänka tanken på skatterättsnämnden är ju bara idiotiskt. Jag har givit ett korrekt svar och kommer inte bemöta eventuella "exotiska" utsvävningar i denna tråden, utan då får det skapas en ny tråd med en relevant frågeställning.
Citera
2013-01-13, 23:02
Medlem
420-7/11s avatar
Ja jag får helt enkelt ringa skattemyndigheten och fråga i morgon.
Av de flesta inläggen tolkar jag det som att köpet gäller ifrån kontrakts skrivningen dvs 2012.
Men jag skulle hellre ha det till 2013 för posten var kraftigt försenad så mitt företag han inte bli avregistrerat innan årsskiftet så då skulle det passa mig bättre att kvitta förlusten i företaget mot vinsten på lägenheten. (enskild firma).

Tack för stort engagemang
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in