Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-04, 13:10
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Depot har en mycket snällare frisättning. På kvällen blir man trött och får blodtrycksfall men på morgonen är det OK. Märker inte av något på morgonen. Upplever inte något som smyger sig på. Det enda jag märker av är att jag får annorlunda drömmar som jag vaknar av på natten. Men det är inte alla som får. Har bara läst om några få andra här på forumet som märkt av det. De flesta är positiva. Plus att man bara behöver ta medicinen på kvällen. Och slipper blodtrycksfall och trötthet på morgonen, som man får om man tar quetiapin på morgonen.


Jättetrött, grymma mardrömmar men sov gott ändå. Men vad trött på morgonen jag är. Vaknade 10:00 först nu som jag klarnat till. Tror jag sänker till 150 mg depot eller tror du att morgontröttheten avtar med tiden?
Citera
2016-01-04, 14:21
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Jättetrött, grymma mardrömmar men sov gott ändå. Men vad trött på morgonen jag är. Vaknade 10:00 först nu som jag klarnat till. Tror jag sänker till 150 mg depot eller tror du att morgontröttheten avtar med tiden?
Det är svårt att svara på om tröttheten avtar. Men i regel ska man ta samma dos under en längre tid t.ex. 2-4 veckor för att koncetrationen ska stabiliseras i kroppen och kroppen vänja sig.

Så jag tycker du ska fortsätta med 200 mg på kvällen i ett par veckor för att utvärdera om det är OK eller om du ska sänka dosen. Jag tror inte du kommer märka någon skillnad att sänka från 200mg till 150mg eftersom skillnaden är så liten.
Citera
2016-01-04, 15:42
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det är svårt att svara på om tröttheten avtar. Men i regel ska man ta samma dos under en längre tid t.ex. 2-4 veckor för att koncetrationen ska stabiliseras i kroppen och kroppen vänja sig.

Så jag tycker du ska fortsätta med 200 mg på kvällen i ett par veckor för att utvärdera om det är OK eller om du ska sänka dosen. Jag tror inte du kommer märka någon skillnad att sänka från 200mg till 150mg eftersom skillnaden är så liten.

Ok, men jag provar med 150 i alla fall. De rekommenderar dock 200 ,g depot i Fass för just mina problem men är inte direkt psykotisk men ångest och den tycker jag försvunnit en hel del. känner mig dock "tom" som i en bubbla och det gjorde jag inte dagtid/eftermiddag på den snabba varianten. Provar 150 mg veckan ut och ser om det räcker.
Citera
2016-01-05, 11:23
  #100
Medlem
Blev inte så trött på 150 mg så jag körde 200 mg depot i går kväll runt 20:00 vaknar inte förrän 10:00 och somnar 22:00. Sover alldeles för mycket men det ger väl med sig kanske. Känner mig lite "bedövad" hela tiden. Lite trist allting men inga jättesnurriga tankar som innehåller jätteångest eller oro inför framtiden längre så det är ju bra.

Men som sagt allt är lite småtrist. Inte ett dugg hungrig under dagen äter inte ens frukost men äter otroligt mycket innan jag lägger mig. Kanske överanalyserar allt för mycket och känner efter för mycket. Ska nog bara låta allt vara som det är några veckor.

Överlag känns det helt ok om man jämför med någon vecka sedan.
Citera
2016-01-06, 17:53
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykonylop
Blev inte så trött på 150 mg så jag körde 200 mg depot i går kväll runt 20:00 vaknar inte förrän 10:00 och somnar 22:00. Sover alldeles för mycket men det ger väl med sig kanske. Känner mig lite "bedövad" hela tiden. Lite trist allting men inga jättesnurriga tankar som innehåller jätteångest eller oro inför framtiden längre så det är ju bra.

Men som sagt allt är lite småtrist. Inte ett dugg hungrig under dagen äter inte ens frukost men äter otroligt mycket innan jag lägger mig. Kanske överanalyserar allt för mycket och känner efter för mycket. Ska nog bara låta allt vara som det är några veckor.

Överlag känns det helt ok om man jämför med någon vecka sedan.

Det låter bra. Fortsätt så några veckor och se hur det känns. Att överanalysera måendet och känna efter "för mycket" från dag till dag är ingen bra idé. Det är så mycket som spelar in hur man mår så allt är inte biverkningar från medicinen. Jag själv märker inte av så mycket utöver att jag får förstärkta drömmar och det varierar också i perioder från ganska mycket flera gånger per natt till nästan ingenting i perioder. Väldigt konstigt, men det får man acceptera. För huvudsaken är ju att man inte ska varva upp och hamna i hypomani och maniska skov som gör att man hamnar på LPT och slutenvård. Lycka till!
Citera
2016-01-07, 09:07
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det låter bra. Fortsätt så några veckor och se hur det känns. Att överanalysera måendet och känna efter "för mycket" från dag till dag är ingen bra idé. Det är så mycket som spelar in hur man mår så allt är inte biverkningar från medicinen. Jag själv märker inte av så mycket utöver att jag får förstärkta drömmar och det varierar också i perioder från ganska mycket flera gånger per natt till nästan ingenting i perioder. Väldigt konstigt, men det får man acceptera. För huvudsaken är ju att man inte ska varva upp och hamna i hypomani och maniska skov som gör att man hamnar på LPT och slutenvård. Lycka till!


Tack så mycket, tar den runt 18:00 nu istället och lägger mig runt 21:30. Går upp runt 07:30 rätt trött kan jag säga men jag har alltid varit morgontrött. Det släpper som tur är ganska fort. Mår helt ok faktiskt. Kör så här några veckor och kanske sänker till 150-100 mg men denna gången ska jag inte ha för bråttom.
Citera
2016-02-08, 16:58
  #103
Medlem
Fick utskrivet idag...

Seroquel depod 50 mg
och...
Quetiapin 50 mg

Hoppas att jag kan sova inatt. Har en massiv ångest och har knappt sovit nåt på 4 dar nu.
__________________
Senast redigerad av Karl-Edward 2016-02-08 kl. 17:01.
Citera
2016-02-09, 06:02
  #104
Medlem
Jag kör 2000mg just nu, en karta 150mgx6, och till det kanske 200mg direktverkande.
Inte f-n hjälper det alls, blir lite knasig i bollen. Sov inget förra natten igår somnade jag runt 2100 och vaknade 0100.
Tar ju en del annat osså...
Citera
2016-02-09, 06:04
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HardCore_
Åt Seroquel Depot 200mg för ungefär 2 år sedan gick upp 30 kilo på några månader + att hjärtat slog konstigare när man skulle sova och ångesten blev kraftigare + lite andra små biverkningar .

Nu hade jag möte med läkare som sa att jag skulle testa
Quetiapin Krka 25mg 1 på morgonen och 2 på kvällen

nu när jag kom hem insåg jag detta.. måste ju ha missat den delen i min journal

Citat:
Ursprungligen postat av franzstrudel
Hej svej.
Har i några månader gått på utredning om mitt mående och läkarna misstänker bipolär typ 2. Käkar sedan ett tag Lamictal och sedan tidigare Venflaxin, måendet har blivit mycket bättre sedan Lamictal.

Har dock haft lite problem med ångest och sömn så jag fick Quetapin utskrivet.

Har nu använt 50 mg om dagen i två veckor och upplevt fruktansvärd ilska.
Igår på jobbet när jag micklade med datorer så var det en skruv som kivades, kände hur irritationen växte och efter ett tag så brann det i hela kroppen. Blev så arg som jag inte kan komma ihåg att jag någonsin varit.. För en jävla skruv dessutom.
Pratade med läkaren samma dag och fick ingen respons.

Någon som varit med om ilska på seroquel/Quetapin?
Eller kan det helt enkelt vara känslolivet som svallat upp efter åratal av olika antidepressiva?


jepp
Citera
2016-05-18, 10:47
  #106
Medlem
Undrar om det är någon som provat denna medicin och upplevt ytliga blödningar?

Min läkare ville att jag skulle prova denna medicin istället för Imovane som är beroendeframkallande, och naturligtvis är jag villig att göra ett försök.

Första gången upplevde jag lite biverkningar men somnade och dagen efter så är jag lös i magen och har färskt, rött blod i avföringen.

Någon vecka senare, precis samma sak. Min läkare ringer för att få en utvärdering av medicinen och jag sa som det var, hon fick inte ihop det alls. Inte jag heller efter att ha läst hela listan av biverkningar. Jag fick tanken att möjligtvis är det själva färgmedlet i tabletten som följt med ut när jag går på toa. Att man kan bli orolig i magen har jag förstått genom att läsa listan..

Tredje gången jag provade vaknade jag med täppt näsa, snyter mig och får mestadels ut massa blod. Sedan ett toalettbesök med en fast, men blodig avföring!? Vi pratar färskt rött blod och INTE någon skum orangefärgad, tablettaktig färg.

Det här är då ingenting jag vanligtvis upplever och jag undrar om det finns någon annan därute som åkt på samma sak? Undrar även hur en liten tablett (25-50 mg) kan få mig att blöda från slemhinnor 12 timmar efter intag?? Och om någon kan svara på det, ska jag fortsätta med tabletterna eller sluta helt? Jag verkar ju bara blöda mer varje gång jag försöker?

Vore tacksam för svar, tabletterna på hyllan för tillfället.
Citera
2016-05-18, 17:18
  #107
Medlem
mrsearlgrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Undrar om det är någon som provat denna medicin och upplevt ytliga blödningar?

Min läkare ville att jag skulle prova denna medicin istället för Imovane som är beroendeframkallande, och naturligtvis är jag villig att göra ett försök.

Första gången upplevde jag lite biverkningar men somnade och dagen efter så är jag lös i magen och har färskt, rött blod i avföringen.

Någon vecka senare, precis samma sak. Min läkare ringer för att få en utvärdering av medicinen och jag sa som det var, hon fick inte ihop det alls. Inte jag heller efter att ha läst hela listan av biverkningar. Jag fick tanken att möjligtvis är det själva färgmedlet i tabletten som följt med ut när jag går på toa. Att man kan bli orolig i magen har jag förstått genom att läsa listan..

Tredje gången jag provade vaknade jag med täppt näsa, snyter mig och får mestadels ut massa blod. Sedan ett toalettbesök med en fast, men blodig avföring!? Vi pratar färskt rött blod och INTE någon skum orangefärgad, tablettaktig färg.

Det här är då ingenting jag vanligtvis upplever och jag undrar om det finns någon annan därute som åkt på samma sak? Undrar även hur en liten tablett (25-50 mg) kan få mig att blöda från slemhinnor 12 timmar efter intag?? Och om någon kan svara på det, ska jag fortsätta med tabletterna eller sluta helt? Jag verkar ju bara blöda mer varje gång jag försöker?

Vore tacksam för svar, tabletterna på hyllan för tillfället.

Jag äter 600mg på kvällen mot schizofreni och vaknar nästan alltid med torkat blod i näsan, och får urkonstiga drömmar och mardrömmar.
märker att jag blöder näsblod lite oftare än vanligt men det är inte mycket blod som kommer.

funkar dock inte alls mot sömnen för mig trots min höga dos.
Citera
2016-05-19, 08:52
  #108
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Fått 25-50mg för sömnen istället för mirtazapin. Samma skit?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback