2017-04-22, 19:59
Bannlyst
Gillade inte den, bakis..
Citera
2017-05-01, 17:44
Medlem
Jag hade Seroquel Depot i sex år mot psykossjukdom. Doseringen varierade, mot slutet hade jag 500 mg. Tycker den var mycket bra mot ångest och jag sov som en björn av den. Däremot hade den en otillräcklig effekt mot paranoia. Nu har jag fått Zyprexa 15 mg men är inte nöjd med den. Har fått prolaktinpåslag ("bröst") och känner mig passiv och avstängd och deppig. Så det blir att byta, till vad vet jag inte. Skitmediciner.

Kan inte förstå varför man ger den bara som sömnmedicin. Trots allt är ju Seroquel en psykosmedicin. Restriktionerna för benzo har gått för långt!
Citera
2017-05-07, 07:31
Medlem
Hej,
hoppas några fortfarande hänger i den här tråden..

Började med quetiapin för ca en månad sedan. 25 mg till natten och ökat till 100 mg. Ingen direkt viktuppgång så här långt 1-2 kg kanske, men jag har märkt av lite mer hunger efter 100, abslout.
Har bipolär typ 2 och har även lamotrigin + lite olika sömnmediciner att ta till. Lamotrigin hjälpte mig otroligt mycket, även om jag inte riktigt lyckats ta mig upp ur depp.. Som någon påpekade för länge sedan så har jag hela tiden på Lamotrigin haft ångestbesvär vilka varit svårt att hantera nattetid (dock inte lika mycket som före), men pga detta sattes iaf Quetiapin in. Jag har haft en ENORM positiv effekt. Ligger trots detta vaken om nätterna ibland, men inga jobbiga ångesttankar som tvingar mig att gå upp och göra annat än tänka på natten. Sen har jag fått MER energi dagtid, känner mig lugnare och positiv. Har lust att göra saker vilket jag inte känt på många många år. Så för bipolär, absolut värt att prova.

Vi får väl se vad blodproverna visar ang diabetes och sånt efter hand, är noggrann med att undvika raffinerade kolhydratprodukter och motionerar nu när jag har mer ork och lust.

Långt inlägg, förlåt.

Ps. jag funderar på er som får utskrivet detta utan bipolär/schizo diagnos, de kanske misstänker bipolär? Jag tänker att många som hänger här är rätt unga, och har man återkommande spontana depressioner och är ung så är det en varningsflagg för denna sjukdomen.
Citera
2017-05-07, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Tar 200-300 mg till kvällen. Vill sluta nu eftersom jag inte tycker den gör någon nytta längre. Går det bra att sluta helt på än gång eller ska man trappa ner?

Har läst en del och det verkar som att det är dumt att sluta cold turkey.. Du får sannolikt kräkningar, buksmärtor, yrsel och lite annat smått och gott. Har du dessutom en psykiatrisk diagnos så kommer denna tillbaka med full kraft! Enligt fass så ska man trappa ner under åtminstone ett par veckors tid.
Citera
2017-05-10, 19:42
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenjm
Har läst en del och det verkar som att det är dumt att sluta cold turkey.. Du får sannolikt kräkningar, buksmärtor, yrsel och lite annat smått och gott. Har du dessutom en psykiatrisk diagnos så kommer denna tillbaka med full kraft! Enligt fass så ska man trappa ner under åtminstone ett par veckors tid.
Har inte märkt några bieffekter efter jag slutade så verkar lugnt.
Citera
2017-05-21, 23:49
Medlem
neuron-drones avatar
Min nya läkare menade att jag måste testa Seroquel igen. Så jag gjorde det. Och han sa även att jag måste testa den flera nätter i rad. Testar med långt under normal dos. Somnade OK första natten, slumrade in ganska skönt. Men sedan kunde jag inte vakna vilket varit mitt tidigare problem. Min kompis stod och sparkade på mig och skrek åt mig att gå upp men jag var helt döv för detta utan sov vidare. Sov tills jag blev upptvingad, då hade jag sovit i 15 timmar vilket var alldeles för lite för mig på den medicinen.

Jag minns ingenting av vad jag sedan gjorde den dagen. Tror nog mest jag satt och tittade rakt ut i luften. På kvällen tog jag medicinen igen men denna gången somnade jag inte. Jag hamnade som i en dimma, försökte kolla på en film men insåg att mitt eget liv var en film, jag blev inte rädd för detta utan konstaterade bara. Jag hade ingen kontakt med mina känslor eller min kropp. Jag hade inget driv alls annars funderade jag på om jag i overkligheten skulle blöda om jag högg mig med kniv eller om andra kunde dö om jag högg dem. Jag konstaterade mest att livet var ett spel och tyckte det var synd att jag var för trött för att gå ut och ställa till sattyg. På kul eller något. Svårt att beskriva så här i efterhand.

Efter ett tag måste jag somnat. När jag vaknade så hade jag sovit ganska mycket igen. Jag kunde inte tänka alls. Inte lägga ihop ett och ett eller hålla en tanke i huvudet. Det var bara dött och helt tomt och kunde inte göra något alls. Jag försökte titta in i en chatt men fattade inte vad de sa.

Sedan när jag började vakna ur dimman sjönk mitt humör till total depression som jag inte känt på många år. Detta ersattes av ilska mot alla, ville skrika åt alla, slå folk. Inte alls likt mig. Var fortfarande för trött för att gå ut vilket var nog bra men skrek åt några oskyldiga chattmänniskor att de skulle döda sig själva. Det var inte populärt.

Sedan nu i kväll börjar den känslan med släppa. Kan fortfarande inte tänka klart men känner mig vaken igen och i känslomässig balans mer än innan och mer som mig själv. Jag kan iallafall hitta rätt på tangentbordet och är trevlig med folk. Att vara klar i knoppen igen är fan ta mig jävla underbart. Det är meningen att jag ska ta Seroquel igen i kväll men jag tror jag skiter i det. Jag tror hellre jag ljuger om att jag testat mer än vad jag gjort än utsätter mig och omgivningen för det där igen.

Det ska vara en sömnmedicin för mig. Har aldrig haft psykoser.

Nu ska jag se hur många chattrum som vill avbannlysa mig, vilka som kan tänka sig vara förstående nog att fatta att det inte var mitt verkliga jag. Kollar tillbaka på helsjuka chattloggar där jag sagt de mest sviniga sakerna till folk.

Jag vill inte riktigt detta känner jag.
Citera
2017-05-28, 23:34
Medlem
Fick denna för sömnbesvär, men har bestämt mig att den är ingenting för mig. Blir torr som en öknen och vaknar av kvävningskänsla på grund av noll saliv i halsen, blir tvungen att dricka så jag nästan drunknar.
Citera
2017-05-31, 20:19
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Fick denna för sömnbesvär, men har bestämt mig att den är ingenting för mig. Blir torr som en öknen och vaknar av kvävningskänsla på grund av noll saliv i halsen, blir tvungen att dricka så jag nästan drunknar.

Blev trött men orkar knappt stå på benen dagen efter trots ynka 25mg. Förstår inte varför när halveringstiden är relativt kort.
Citera
2017-08-17, 19:23
Medlem
Jag käkade quetiapin i 6 år. 800 är maxdos, jag käkade 4200 som mest. Man sover som en Gud på dom när man passerar 500 mg. MEN jag utvecklar tolerans väldigt fort mot alla mediciner så jag behövde höja väldigt ofta. Minst två ggr i månaden med minst 300 mg åt gången. Det ingen hade berättat för mej var det var en riktigt farlig dos jag var uppe i. Tydligen är quetiapinförgiftning inte att leka med men jag klarade mej utan det. Dock en kväll när jag tog som vanligt fick jag fruktansvärda myrkrypningar i hela kroppen. Jag kunde inte sitta, ligga eller stå. Jag var tvungen att hålla mej i rörelse hela tiden. Fick stå och trampa och vifta med armarna framför TV:n. Detta sitter inte i en h eller två. 11 h satt det i som mest på mej. 7 som minst. En gång vart det så illa att jag fick ringa ambulans. Akuten gjorde inget alls mer än att jag fick ligga i en säng mitt emot disken så dom kunde hålla koll på mej bara. Dom ville inte att jag gick upp ur sängen men jag kunde inte ligga still. Det gick bara inte. Det kändes som att jag skulle dö. Jag var så klart tvungen att sluta med quetiapin. Det är ett år sen nu och jag har provat emellanåt för att se om det blivit bättre. Men samma sak fortfarande. Även på bara 300 mg. Väldigt tråkigt då det är den enda sömntabletter som funkat klockrent på mej. Äter nu Heminevrin men kan inte sova på den. Skön att flumma på dock
Citera
2017-08-21, 19:39
Medlem
är det någon som vet varför man ska vänta en timma med att äta efter man har tagit quetiapin depot?
Någon som vet om man kan ta den efter man har ätit?
Citera
2017-08-21, 22:05
Medlem
lollajapps avatar
Quetiapin blev min räddning, blev helt psykotisk av att aldrig få sova mer än ca 2-3 timmar varannan natt och va på väg att ta livet av mig, när jag till slut fick prova quetiapin var jag som i himmelriket. Ingen annan medicin har fungerat så bra på mig och jag har tack och lov inte fått några andra biverkningar än muntorrhet av dem. Tar nu 50mg mitt på dagen för ångest och oro och 400mg på kvällen för sömnen. Kan fungera någorlunda normalt på dagarna och får sova hela nätterna utan avbrott. Finns fan ingen bättre känsla än att få sova ordentligt.
Citera
2017-08-22, 20:07
Medlem
franzstrudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollajapp
Quetiapin blev min räddning, blev helt psykotisk av att aldrig få sova mer än ca 2-3 timmar varannan natt och va på väg att ta livet av mig, när jag till slut fick prova quetiapin var jag som i himmelriket. Ingen annan medicin har fungerat så bra på mig och jag har tack och lov inte fått några andra biverkningar än muntorrhet av dem. Tar nu 50mg mitt på dagen för ångest och oro och 400mg på kvällen för sömnen. Kan fungera någorlunda normalt på dagarna och får sova hela nätterna utan avbrott. Finns fan ingen bättre känsla än att få sova ordentligt.
Är du säker på att du inte fått en annan diagnos?

Quetapin för hjälp mot sömnen brukar vara i låga doser, runt 25-50mg.

Då har den stark antihistamin effekt vilket gör att man oftast somnar som en stock.
Desto mer man höjer dosen desto mer påverkar den andra signalsubstanser på en medeldos börjar den påverka serotininupptagningen och vid höga doser så hämmar den dopamin vilket ger den antipsykotiska effekt som medicinen är tänkt för.

Nu vet jag inte om du äter Depot tabletter eller direktverkande men en dagsdos på 450mg är vanligt vid väldigt "enkla" psykiska sjukdomar så som Schizofreni, Bipolär och ibland vid Depression när inget annat fungerar.
Din dagsdos ger ungefär samma effekt som 5mg Haldol eller Risperdal vid behandling av Schizofreni och Psykoser.

Om du fått 400mg för sömnens skull och du inte har någon sjukdom som behöver behandlas med Antipsykotiska så ska du anmäla läkaren direkt.

Förstår inte Läkares plötsliga kärlek till Quetiapin , det verkar skrivas ut i ofantliga mängder för sömn, oro och annat.
Både Svenska studier och även andra Länder avråder starkt från användning av Quetiapin som hjälp vid sömn då den påverkar andra delar av hjärnan och kroppen så extremt mycket.

Har själv ätit runt 50mg för sömnens skull tills mina Sköldkörtel plötsligt började strejka, som tur var hade jag en läkare med lite koll och som har läst bipacksedeln till Quetapin och plockade bort den.
Sköldkörteln repade sig och jag slapp börja käka Levaxin livet ut.

Ursäkta mitt långa arga inlägg, inte riktat till dig. :-).
Kolla med läkaren efter alternativ, pronto.
Senast redigerad av franzstrudel 2017-08-22 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in