2013-01-11, 09:28
Medlem
Vi går i bostadsköpstankar och har hittat ett hus vi gillar. Det är byggt 1970 och kräver en del ompyssling, som nya golv, tapeter, kök, badrum... i princip en helrenovering (även dränering och lägga om papptak bör göras). Huset är i fint skick för sin ålder, har aldrig blivit renoverad men samtidigt väldigt lite slitet.

Det jag funderar på är att när man gör om badrum och kök, borde man även göra ett stambyte då eller ska man skjuta på det tycker ni? Som jag ser det så ska ju köket och badrummet leva kvar i huset i minst 20 år, och risken med att vänta med stambyte är ju att det börjar läcka och då blir det ännu dyrare/mer jobb. Just 70-talshus är jag alltid lite skeptiska mot, så även detta, så det är just därför jag känner mig osäker på om man borde göra stambyte direkt för att få allt fräscht.
Citera
2013-01-11, 09:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Det vanligaste felet på 70-talshus brukar vara syllarna. Har du kollat dessa?
Stambyte känns väl inte som något direkt akut. Bor själv i ett 50-talshus. Har låtit ett företag filma alla rören och de är fortfarande i mycket bra skick. Vet dock inte vilket material man använde på 70-talet? Det var väl kanske här man började använda den första typen av plaströr som krackelerar rätt ofta?

Bra reportage om 70-talhus:

http://www.sydsvenskan.se/bostad/70-talshus-under-luppen/

Köp ett hus från 50-talet istället. Gedigna och sällan några allvarliga fel:
http://www.sydsvenskan.se/bostad/femtiotalshuset-en-palitlig-parla/
Senast redigerad av Carl Serung 2013-01-11 kl. 10:07.
Citera
2013-01-11, 09:33
Medlem
Jacksonsoas avatar
Vad är det som lockar med huset? Massor av jobb dessutom är du skeptisk till 70 tals hus
Citera
2013-01-11, 09:46
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Är huset väldigt billigt eller finns det någon särskild anledning att ni vill dra på er ett så stort renoveringsobjekt där kostymen redan är sydd och ni endast får bestämma fodret?
Låter mer lockande för mig att köpa ett fräschare hus eller bygga ett nytt. Att renovera minst de första 5 åren av sitt husköp låter inte så roligt.

Lejer ni bort allting hade ni lika gärna kunnat köpa ett fräschare från start. Då kök, badrum, dränering och tak lätt överskrider 500tkr. Syrran fick pris på dränering i somras, då alla entrepenörer där vi bor har fullt upp med järnväg, brobyggen osv vill de knappt ta på sig ett dräneringsjobb. 5000:-/m högg den värsta skojaren till med.
Citera
2013-01-11, 18:59
Medlem
Det finns många saker vi gillar med huset, som planlösning, läge, pris och att det är såpass välbevarat som det är. Dessutom gillar både jag och min fru att fixa i hemmet, samt att hennes föräldrar byggt ett hus från grunden och gärna hjälper, så kostnaden för hantverkare kommer vi att hålla minimal.
Citera
2013-01-11, 20:05
Medlem
DennisOlofs avatar
Hemletaren låter bra, men ni behöver ju faktiskt inte renovera så mycket om ni absolut inte måste eller vill. Så länge allt fungerar, räcker kanske med att byta ut tapeter och lite mindre saker, det värsta med andra ord. De stora problemen med villor eller det man bör titta på, beroende på när dom byggdes, är oftast fönster, isolering, tak, fukt i grund (beror på hustyp förståss), stambyte, ventilation (som oftast är usel pga självdrag), vatten och avlopp samt eventuellt el. Samt även invändiga fuktskador och problem.

Det kan alltså löna sig att ta dit firmor (konsulter) osv för att ta reda på vad som absolut behöver fixas, sedan är det frågan om man behöver bry sig om resten, beror på hur länga ni ska bo där, osv. Det dom flesta missar med "flytten" till villan är att man behöver ha lite koll på saker. Det kräver inte att man är expert men man måste informera sig mer om vad som gäller, vad som eventuellt kan behöva fixas osv.

I en hyresrätt slipper man allt ansvar, i en villa tar man på sig nästan allt ansvar. Så man måste se om sitt eget, det är ingen annan som gör det åt en.
Senast redigerad av DennisOlof 2013-01-11 kl. 20:08.
Citera
2013-01-11, 21:20
Medlem
Rören är inga problem, de behöver du inte tänka på
Citera
2013-01-12, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemletaren
Vi går i bostadsköpstankar och har hittat ett hus vi gillar. Det är byggt 1970 och kräver en del ompyssling, som nya golv, tapeter, kök, badrum... i princip en helrenovering (även dränering och lägga om papptak bör göras). Huset är i fint skick för sin ålder, har aldrig blivit renoverad men samtidigt väldigt lite slitet.

Det jag funderar på är att när man gör om badrum och kök, borde man även göra ett stambyte då eller ska man skjuta på det tycker ni? Som jag ser det så ska ju köket och badrummet leva kvar i huset i minst 20 år, och risken med att vänta med stambyte är ju att det börjar läcka och då blir det ännu dyrare/mer jobb. Just 70-talshus är jag alltid lite skeptiska mot, så även detta, så det är just därför jag känner mig osäker på om man borde göra stambyte direkt för att få allt fräscht.

Hur är det med ventilation och Radon? Ej att förglömma.
El?
Citera
2013-01-12, 10:53
Medlem
DennisOlofs avatar
vitguld OMG, radon hade jag ju HELT glömt bort. Det är viktigare att kolla än just ventilation anser jag, men radon drabbar ju inte alla hus. Vad gäller ventilation är detta garanterat USELT i nästan alla hus, gamla som nya. Det är ju nästan alltid självdrag, och ibland mekanisk frånluft. Men nästan aldrig system där man har fullständig ventilation med FTX och annat. Men det är ju för att det kostar pengar. Mekanisk frånluft är dock desto vanligare i lägenheter, hyresrätter osv.

Det kan också vara riktigt svårt fixa ventilation i efterhand samt dyrt. Däremot kan man ofta fixa med lokal ventilation beroende på rum, hur huset är byggt osv. Självdrag funkar dock utmärkt höst / vår / vinter om man har väderlucka / ventil osv. Man kan också använda sig av takfläkt. Går att ha öppet fönster men det funkar bara sommartid och om man är skyddad från regn som kan komma på fönstret. Annars är ju risken fönstret tar skada i långa loppet om man har det lite öppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in