2013-01-11, 07:13
Medlem
Ni vet alla hur det är. Man diskuterar i en tråd, och så dyker en sidodiskussion upp. Att lösa den i PM känns inte rätt, då den kanske ändå är lite halvrelevant, men ändå inte riktigt. Man känner inte att diskussionen förtjänar en egen tråd, och så håller man käften för att inte få en varning.

(Eller så får man en varning )

Sidodiskussioner är ett aber. De både förstör och tillför. Jag har tidigare varit väldigt liberalt inställd till dessa, men har med åren tvingats inse att det inte skulle fungera att tillåta det i den utsträckning jag skulle vilja. Folk tramsar helt enkelt för mycket, och nej jag har nog inte varit helt oskyldig här heller.

Men som sagt så är det synd, då dessa sidodiskussioner i många fall kan vara väldigt givande.

Lite kortfattat om varför jag inte tycker att de existerande alternativen är så bra:

Därför är mitt förslag följande:

När man ska svara på ett inlägg kan man i nuläget välja "citera", men jag föreslår att det ska finnas en knapp för "skapa sidotråd".

Det som kommer att hända då är att ett inlägg i orginaltråden skapas som kan ha ungefär den här mallen:
Citat:
Användare XXX har skapat sidotråden "Rubrik och länk till sidotråd"

Första inlägget
Här är ett exempel. Tänk er att tråden ligger i juridik.
Citat:
Användare LuktenUtavBajs har skapat sidotråden "Hur tänkte du egentligen när du stal den där jackan?"

Ja hur tänkte du egentligen? Har du inga samvetskval? Det skulle vara intressant att veta hur en sådan som du resonerar.

Förtydligande på förekommen anledning.

Tanken är också att dessa sidotrådar inte ska synas i "nya ämnen", och ej heller i något forum utan bara synas i tråden de hör till. Jag har även tänkt att det ska finnas en funktion för att lista alla sidodiskussioner. Vad säger ni om detta?

I den nya sidotråden ska det även klart och tydligt framgå vad som händer, och länk till orginaltråd ska finnas och förslagsvis ska denna länk peka på det ställe där sidodiskussionens skapades.
Senast redigerad av patwotrik 2013-01-11 kl. 07:54.
Citera
2013-01-11, 07:22
Medlem
epost72s avatar
Spontant problem som kan uppstå.

I sidotråden som då hamnar i något forum så finns ingen bakgrundsinfo.
De som ser sidotråden först har då ingen aning om hur diskussionen uppstod.

Eller missförstår jag?
Ska sidodiskussionen löpa i en parallell tråd som inte syns i forumvyn?
Citera
2013-01-11, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Spontant problem som kan uppstå.

I sidotråden som då hamnar i något forum så finns ingen bakgrundsinfo.
De som ser sidotråden först har då ingen aning om hur diskussionen uppstod.

Eller missförstår jag?
Ska sidodiskussionen löpa i en parallell tråd som inte syns i forumvyn?
Man ska bara komma åt sidodiskussionen via tråden som den kommer ifrån.

Jag slänger in ett exempel här så får du se ungefär hur jag har tänkt att det ska se ut:
Senast redigerad av patwotrik 2013-01-11 kl. 07:32.
Citera
2013-01-11, 07:30
Medlem
Användaren patwotrik har skapat sidodiskussionen Är det verkligen moraliskt försvarbart att tillåta sidodiskussioner?

Sidodiskussioner fördummar sinnet och gör att man tappar fokus. Därför anser jag att det vore högst förkastligt att tillåta sådana i någon form alls.
Citera
2013-01-11, 07:31
Medlem
Ovanstående inlägg är exempel på hur det skulle kunna se ut. Egentligen skulle jag vilja fixa och trixa lite mer med layouten, men det går ju inte då jag bara kan redigera textrutan och rubriken.
Citera
2013-01-11, 07:44
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Man ska bara komma åt sidodiskussionen via tråden som den kommer ifrån.

Jag slänger in ett exempel här så får du se ungefär hur jag har tänkt att det ska se ut:
Fast då går man ju miste om kommentarer från andra som inte ser sidodiskussionen.
Se här
I en tråd som handlade om en annan sak uppstod en diskussion som inte riktig platsade i ämnet
Nu blev det iofs så att i stort sett bara vi som hade sidodiskussionen deltog i den nya tråden, men iaf.
Citera
2013-01-11, 07:52
Medlem
BlueStars avatar
Det går ju redan idag för oss moderatorer att bryta ut sidospåret till en egen tråd och sedan skriva i ett klistrat moderatormeddelande att sidospåret ska diskuteras i den utbrutna tråden som det länkas till i det klistrade moderatormeddelandet.

Fast går det att lösa automatiskt som du föreslår skulle jag inte motsätta mig det, förutsatt att det blir tydligt vilken tråd sidospåret skapats ifrån, och att det tydligt framgår i den gamla tråden att sidospåret ska tas i den nya tråden.
Citera
2013-01-11, 07:53
Medlem
Citat:
Fast då går man ju miste om kommentarer från andra som inte ser sidodiskussionen.
Se här
Helt riktigt. Så blir det, vilket är en negativ aspekt av det hela.

Men inget hindrar ju att du skapar en riktig tråd av det hela om du nu tycker att ämnet förtjänar det. Den här funktionen är främst tänkt till små avstickare. Dessa kan självfallet svälla och i efterhand visa sig vara värdiga en egen tråd, men då är det ju bara att skapa en ny tråd för just detta.
Citera
2013-01-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Det går ju redan idag för oss moderatorer att bryta ut sidospåret till en egen tråd och sedan skriva i ett klistrat moderatormeddelande att sidospåret ska diskuteras i den utbrutna tråden som det länkas till i det klistrade moderatormeddelandet.
Tanken är dels att bespara moderatorerna det jobbet, och dels att göra forumet lite mer dynamiskt.
Citat:
Fast går det att lösa automatiskt som du föreslår skulle jag inte motsätta mig det, förutsatt att det blir tydligt vilken tråd sidospåret skapats ifrån, och att det tydligt framgår i den gamla tråden att sidospåret ska tas i den nya tråden.
Jag uppdaterade trådstarten lite.
Citera
2013-01-11, 08:41
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag uppdaterade trådstarten lite.
Efter uppdateringen och lite ytterligare förklarande så säger jag "nja jag vet inte riktigt"
Jag är lite tveksam.
Det känns lite som en slags ursäkt för att kunna gå "lite OT" i en tråd.
Om det är så lite avvikande att det inte behövs en helt separat tråd så kan det nog rymmas i tråden som det är utan modifieringar.
Senast redigerad av epost72 2013-01-11 kl. 08:43.
Citera
2013-01-11, 09:01
Medlem
Citat:
Efter uppdateringen och lite ytterligare förklarande så säger jag "nja jag vet inte riktigt"
Jag är lite tveksam.
Det känns lite som en slags ursäkt för att kunna gå "lite OT" i en tråd.
Om det är så lite avvikande att det inte behövs en helt separat tråd så kan det nog rymmas i tråden som det är utan modifieringar.
Nja, det är snarare för att se till att det inte finns någon ursäkt för att "gå lite OT".

Om det är OnT så är det OnT, och ska således skrivas i den existerande tråden.
Om det är OT, men en mycket, mycket kort fråga så fungerar det ofta att dölja den i lite saker som är topic. Ett exempel är "Får man förresten av ren nyfikenhet fråga hur gammal du är?".
Om det är OT, men frågan är bred och intressant för den stora massan så ska den ha en egen tråd.

Men

Om det är OT, men frågan har för klent underlag för en egen tråd, och eventuellt är ganska personligt riktad mot någon i tråden ska denna funktion användas.

En väldigt stor fördel med den här funktionen är att den som inte är intresserad av sidodiskussionerna bara kan läsa vidare i tråden utan problem, men den som tycker att sidospåret verkar intressant kan gå vidare och läsa där för att sedan fortsätta i huvudtråden.

Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara väldigt användbart i juridik, för det är väldigt ofta som jag är nyfiken på småsaker om TS som inte är av juridisk karaktär, och ibland vill man bara tala om för honom vad man tycker om hans agerande. Då kan man helt enkelt skapa sidospåret "Åsikter om TS agerande" och TS kan helt själv välja om han vill besvara dessa eller inte, men då finns det i alla fall en publik plats för dessa funderingar.
Senast redigerad av patwotrik 2013-01-11 kl. 09:04.
Citera
2013-01-11, 11:12
Medlem
BigFatCones avatar
Då skulle man ju kanske kunna ha en ruta i högerspalten som heter "Relaterade sidodiskussioner" eller nånting liknande.

Det hela är en ganska intressant idé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in